Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW provozuje muzeum, ve kterém pomalu nenarazíte na VW. K čemu to?
17.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V tomto muzeu Volkswagenu nejsou skoro žádné Volkswageny. Hemží se to tu auty konkurence, včetně stojů Citroënu, Jaguaru či dokonce Tatry.
Je běžné, že automobilky provozují svá muzea, těžko bychom našli jakkoli významnější značku, která takové muzeum nemá. Jejich exponáty jsou vcelku obvyklé - všechny klíčové modely, pár prototypů, nějaký ten sportovní speciál a nějaké ty výjimečnosti pro rozšíření obzorů. A pochopitelně, ve všech případech půjde o automobily jedné značky či alespoň jedné firmy, která za nimi stojí. Volkswagen, momentálně největší automobilka světa, to ale má trochu jinak. Provozuje muzeum, ve kterém se po autech značky VW budete muset pomalu shánět.
Že by Němci zanevřeli na vlastní historii a v muzeu své značky ukazovali ve stínu Dieselgate raději cizí, podobnou aférou neposkvrněná auta? Je to lákavá konspirační teorie, realita je ale jiná. Nakonec kdokoliv, kdo navštívil wolfsburské Stiftung AutoMuseum Volkswagen, ví, že tato automobilka má muzeum šité podle podle výše zmíněného vzoru. VW ovšem provozuje ve své centrále ještě jedno muzeum, nazvané Zeithaus. A na rozdíl od Stiftung AutoMusea se skutečně ne soustředí na historii „lidového vozu”.
Slovo „Zeithaus” vám slovník přeloží jako kde co od „domu střiženého podle dobové architektury” až po „chatu”, zde je ale zamýšlený význam blízký doslovnému překladu - Dům času. I na tomto místě Volkswageny jsou, tvoří ale asi jen pětinu celé kolekce, podstatou je tu spíše mapování historie automobilu obecně. A v jejím případě Němci - světe div se - nemluví jen o sobě.
Co se týče VW, připomíná muzeum vznik názvu, který je spojen s organizací Kraft durch Freude (Síla díky radosti, řekněme). Ta provozovala spořící program pro občany, který jim pak měl umožnit zisk tzv KdF wagen. Přišla ale válka a veškeré úspory padly na ni. Až po ní přišel VW Typ 1, lidově „Käfer”, tedy Brouk, jenže za něj se muselo plně platit, naspořené prostředky z KdF už dávno neexistovaly. V muzeu uvidíte vedle sebe stát první verzi z roku 1938 a poslední, v Mexiku vyrobený kus z roku 2003.
Muzeum ovšem začíná mnohem dále v historii - u Benz Patent Motorwagenu, pokračuje Lancií Lambda, prvním autem se samonosnou karoserií, a předvede i legendární Bugatti Type 57 Atlantic. Můžete se podívat i na Citroën DS, průkopnické, ale neúspěšné NSU Ro80, ultravzácný Cord 812, DKW F1, Cisitalia 202 nebo Lamborghini Countach 'Periscopica'. Nechybí ani česká Tatra T87 či jeden z Trabantů.
Kromě sporťáků a jiných exotických aut se tu ale můžete podívat i na obyčejná auta, kterými lidé jezdili do práce. Je tu třeba Borgward Isabella, pár exemplářů BMW Neue Klasse, legendární Austin Mini nebo Alfa Romeo Alfasud. Fotografie níže ukážou jen část lákadel tohoto muzea, naznačují ale, že jen VW v tomto muzeu VW opravdu nejde.
Samozřejmostí je muzejní obchůdek, který obvykle nemá smysl zmiňovat, protože tu bývají k prodeji jen různé drobnosti. Tenhle je však speciální tím, že má širokou nabídku knih o automobilech, a to nejen nových, ale i použitých. Většina je v německém jazyce, ale pokud si vyberete nějakou, kde je víc obrázků než slov (a nebo hovoříte německy, pochopitelně), je to jedno.
Wolfsburg běžně není místo, které by člověka napadlo jako první pro výlet před Vánoci, ale máte-li v plánu cestu do Berlína nebo do Lipska, je to už docela blízko. Vstupné do muzea 5 Eur je spíš symbolické a máte-li mezi přáteli automobilového nadšence, který umí aspoň trochu německy, jistě mu knížkou odtud uděláte radost. Anebo s ním rovnou domluvte výlet, tohle místo je opravdu zajímavé. Nakonec, posuďte sami...
Volkswagen Zeithaus je plný aut, která nejsou Volkswageny, ale v historii automobilu jsou důležitější
Zdroj: Autostadt
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejnovější články
- Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6
před hodinou - Porsche chce v autě s ručním řazením zničit zdánlivě nepřekonatelný rekord, šéf vysvětlil jeho trvající přednosti
před 2 hodinami - Už i Francie tlačí na EU, aby zastavila válku proti spalovacím autům. Bojí se o vlastní průmysl i škody na přírodě
před 4 hodinami - Čínské auto, které vypadá i pojede jako Ferrari, ale stát bude jako Škoda, odhalilo část svých technických parametrů
před 5 hodinami - Aston Martin znovu odpískal svůj první elektromobil, pořádné motory ale i u něj žijí na vypůjčený čas
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva