Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Víte, že existuje 10 aut s vyklápěcími světly vyráběných ještě ve 21. století?
25.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Mrkací světla jsou sice žádoucí věcí, v dnešní době ale v podstatě stojí mimo zákon. Působí jako věc dávné historie, pár aut je ale mělo ještě nedávno.
Světlomety, které se jakýmkoliv způsobem vyklápějí, vysouvají, zkrátka objevují a zase schovávají, jsou epitomem slova „cool” v motoristickém světě. Pro automobilového nadšence-hračičku, a všichni nadšenci jsou tak trochu hračičkové, je prostě uspokojivé vidět a ještě lépe vlastnit auto, které schovává nebo naopak otevírá světla.
Už jsme se jim jednou věnovali, a to v rámci desítky věcí, které zmizely či mizí z aut a které nám v nich chybí. Dnes totiž mrkací či jakkoliv schovávací světla na novém autě neuvidíte, a to zejména kvůli bezpečnosti chodců a aerodynamice. Dalším důvodem je hmotnost - vždy budou těžší než normální světla. A když se náhodou zvedací mechanismus porouchá, a takto vybaveným autům se to stává úplně běžně, neposvítíte si v noci na cestu.
Nová auta s „mrkačkami” tedy neexistují a máme tendenci je považovat za věc dávné minulosti, něco patřící tak do 80. let minulého století. Jenže není to pravda - ještě v tomto století se vyrábělo minimálně 10 aut, která vyklápěcí světla měla. A některá byla na trhu ještě docela nedávno. Tady jsou.
1. Chevrolet Corvette C5
Corvette C5 někteří odbývají slovy „Mnoho povyku pro nic”, ale to jsou daleko od pravdy. Jistě, na točité silnice tohle auto není a ve srovnání s generací C6 má spousty kvalitativních nedostatků. C6 ale nemá jednu klíčovou věc, kterou se C5 pochlubit může - vyklápěcí světla. Na trhu s nimi vydrželo až do roku 2004.



2. Cizeta V16T
Budeme-li někdy skládat žebříček nejšílenějších silničních aut, Cizeta V16T (původně Cizeta-Moroder) v něm bude velmi pravděpodobně figurovat. Ne proto, že má motor V16 - nikoliv W16 jako Veyron -, ale proto, že motor je umístěný napříč, nikoliv podélně. Jinak by se prý do auta nevešel. Kromě toho si šílenost obhájíme i ne jedním, ale hned dvěma páry vyklápěcích světlometů na přídi. Tenhle vůz byl oficiálně ve výrobě ještě v roce 2006.
3. De Tomaso Guarà
Poslední automobilový projekt Alejandra de Tomasa dostal název Guarà a také osmiválec Ford/Visteon mezi kabinu a zadní nápravu. Nabídl 320 koní z 4,6 litru objemu. A mrkací světla na přídi, až do roku 2004.
4. Ferrari 456M
Facelift Ferrari 456, označený M jako „Modificata” byl veskrze drobný a mrkačky vozu nesebral - Italové se možná poučili z kardinálně nepovedeného faceliftu 512 TR. S vyklopenými světly možná vypadá trochu smutně, ale pořád má atmosférický dvanáctiválec a manuální převodovku, takže nač si stěžovat. Výroba skončila v roce 2003.
5. Honda NSX
Původní NSX asi nemusíme představovat a připomínání, že původně měla vyklápěcí světla, by také bylo zbytečné. I když pochází z roku 1990, na trhu vydržela až do roku 2005. Tak dlouho si ale „mrkačky” neudržela - poslední verze po faceliftu v roce 2002 už měly pevná světla. Tehdy přibyly také širší zadní pneumatiky a pár změn na podvozku.
6. Iso Grifo Mako Shark
Pokud jste o tomto stroji nikdy neslyšeli, jistě nejste sami. Je to projekt firmy Mako Shark na znovuzrození automobilky Iso Rivolta, pod kapotou je osmiválec od GM. A na ní jsou světla, která se snaží vyklápěcí řešení přenést do nové doby - příliš tedy nenarušovat aerodynamiku ani bezpečnost chodů. Jejich kryty se tak sklápějí dolů a odhalují čočky. Nápad na tohle auto pochází už z 90. let, reálně se ale začal vyrábět až v roce 2010. A jeho nápad na „mrkačky pro 21. století” se zdá být udržitelný, byť aerodynamická stránka věci stále není ideální a nepozorný chodec by za určitých okolností též mohl litovat.
7. Lotus Esprit V8
Poslední designovou proměnou prošel Esprit v roce 1993 perem Juliana Thompsona, mrkačky ale nezmizely. A v roce 1996 přibyla do nabídky osmiválcová verze, jejíž 3,5l motor dával díky dvěma turbodmychadlům 355 koní. Potenciál byl mnohem vyšší, původně měl mít 507 koní, ale nezvládla by je převodovka. Vyráběl se do roku 2004.
8. Mazda RX-7
Další legenda, která nepotřebuje představení, je přeplňovaným Wankelem proslulá Mazda RX-7. Její poslední generace se vyráběla do roku 2002 a na konci její dlouhé a nízké kapoty byla stále mrkací světla.
9. MVS Venturi Atlantique
Tenhle francouzský sporťák je další z neznámých bodů tohoto seznamu, ale přezdívá se mu „francouzské Ferrari”. Nemá V12, v útrobách je 3,0 V6 od Peugeotu, ale díky dvěma turbodmychadlům dává přes 300 koní. Hlavně má ale elegantní vyklápěcí světla. Máte-li zájem, přejeme hodně štěstí s hledáním, do roku 2001 vzniklo prý jen 47 kusů.
10. Pontiac Firebird
Firebird čtvrté generace dostal facelift v roce 1998, ten jej ale nepřipravil o vyklápěcí světla, jen přidal nasávací otvory na přídi. Světla tu mají i jakýsi kšilt a troufáme si tvrdit, že aerodynamiky moc nepobrala, ale pod kapotou verze Trans Am byla V8 LS1 z Corvette a mezi zadními koly samosvor. Koupit se tento vůz dal do roku 2002, kdy Firebird skončil zcela.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dvě z největších silničních stíhaček automobilových dějin si to rozdaly ve sprintu, je to souboj aut za víc než 300 milionů
včeraBugatti začalo pro nový Tourbillon nabízet tovární příslušenství. Je to jiný svět, pár „cetek” navíc by zruinovalo i miliardáře
25.2.2025Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
23.2.2025
Nejnovější články
Zisky Stellantisu se dál masivně propadají, letos nemá vydělat už prakticky nic. Výsledky ukazují, proč šéf musel jít
před 2 hodinamiNěmecký autoklub varuje před populárním automobilovým příslušenstvím, patří mezi největší zbytečné žrouty paliva
včeraNového šéfa Stellantisu čeká krutá volba, bude muset rozhodnout, kterou z upadajících značek koncernu zařízne
včeraZapomenutá německá lidová rodinná střela dnes bazarech nikoho nezajímá, i hezkou ji koupíte za hubičku
včeraDvě z největších silničních stíhaček automobilových dějin si to rozdaly ve sprintu, je to souboj aut za víc než 300 milionů
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.27. 01:34 - Lachende Bestien
- Za kolik jezdíte s benzínem? 02.27. 01:27 - Lachende Bestien
- Detektory policejních radarů 02.26. 20:17 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 02.25. 19:01 - Kavis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 02.25. 15:25 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 02.24. 17:28 - PepaSFI
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.24. 17:11 - Snowman000
- Porsche - vse o sportovnich modelech 02.24. 12:13 - Zajda