Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ve Francii našli hřbitov plný 1 500 starých aut. Teď byl rozprodán
30.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(214 foto) Jean-Pierre Dumelie vlastnil vrakoviště, část aut ale odkládal pro pozdější renovaci. Už na ni nedošlo, auta byla nyní objevena a prodána.
Vrakoviště jsou nezřídka dobrým zdrojem náhradních dílů, pokud vám stačí použitý kousek a hledáte něco za nízkou cenu. Leckoho tedy může napadnout pořídit si ke svému autu jedno další na náhradní díly, někam ho uložit a postupně z něho brát to, co je potřeba. Spousta lidí také kupuje nepojízdná stará auta s tím, že je zrenovuje a bude v nich jezdit.
Podobně přemýšlel i Jean-Pierre Dumelie, majitel vrakoviště ve francouzské vesnici Brazey-en-Plaine kousek od Dijonu. Vykupoval stará auta jako každé jiné vrakoviště, ale ne všechna odsuzoval k zániku. Některá si odkládal stranou s tím, že je jednoho dne zrenovuje a buď v nich bude jezdit, nebo je se ziskem prodá.
Ovšem, renovace byť jednoho auta je věc mimořádně náročná, i když je nakládání s vraky váš denní chleba a teoreticky byste tak mohli mít téměř neomezený přístup k náhradním dílům. Dumelie tak možná zrenovoval pár aut, která si odložil, možná taky žádné, ale stále se nevzdával a postupem času nakupil neuvěřitelných 1 500 aut, která stála na odlehlém místě poblíž nikterak frekventovaného Brazey-en-Plaine. Z jakéhosi odložiště se tak postupem času stal doslova hřbitov automobilů - bylo jich tu na patnáct stovek a spousta z těch starších se tam už pomalu rozkládala.
Nic se s nimi nedělo až do letoška, kdy se pár nadšenců o tomto místě dozvědělo a rozhodlo se jednat. Zjistili, že pan Dumelie stále žije, je však už desátým rokem v penzi a se svým podivným, ale rozsáhlým majetkem by zřejmě nic neprovedl. Po domluvě se tedy rozhodl svůj rozhodl svůj „sklad aut” definitivně zrušit a auta prodat - z většiny do šrotu, 200 z nich ale bylo nabídnuto k prodeji těm, kteří by o ně mohli mít zájem. Třeba proto, že renovují svá auta a potřebují nějaké součástky, které jinak sehnat by bylo krajně obtížné.
Co všechno na tomto hřbitově stálo, ukážou nejlépe fotky níže. Vidíme mechem porostlé „Bohyně”, staré Peugeoty, Renaulty, „Kachny”, Alfy Romeo, vraky aut s logy GTi na bocích, zkrátka skoro všechno ze silnic západní Evropy posledních několika dekád. Také ale vidíme Peugeot 301 z meziválečných dob, Simcy, BMW, Maluchy, Mercedesy... a takhle bychom mohli pokračovat do nekonečna.
Spoustu typů ani neznáme a v řadu dalších už nelze pro pokročilé stádium rozkladu identifikovat. Zmiňme ale také jednu Tatru 603 se „čtyřokým” čelem, dokonce na českých značkách, která je bohužel už také dávno za bodem, ze kterého by se ještě dala zachránit. To je ostatně stav 99 % aut na fotkách - a ten zbytek zachraňovat nemá cenu, protože co šlo a mělo to význam, už bylo zrenovováno. Všechna prodaná auta byla bez dokladů a samozřejmě bez záruky.
„Člověk vždycky zamáčkne slzu, když se loučí s něčím takovým, se svou celoživotní prací. Je to téměř padesát let mého života,” komentoval konec svého vrakoviště Jean-Pierre Dumelie. Na odvezení některých aut k novým majitelům a jiných rovnou do sběrných surovin se přišla podívat spousta lidí, z velké části jistě obyvatel Brazey-en-Plaine, kteří vedle vrakoviště léta žili.
Mezi návštěvníky byl i Joffroy Colliard z nedaleké vsi La Grande-Résie a návštěvu zdokumentoval na 214 fotografiích, které si můžete prohlédnout níže. Je to skutečně zajímavá podívaná, zejména pokud jste fanoušky starých aut. Podobných hřbitovů aut na světě není tolik a těch, které fungovaly jako vrakoviště či sklad aut určených k renovaci - ne jako prosté odkladiště doslouživších aut - ještě méně...






















































































































































































































Tenhle hřbitov aut kdysi býval obyčejným vrakovištěm
Foto: Joffroy Colliard@Facebook
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
včeraMuž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
5.4.2025Lada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
5.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Srovnejte si nové Audi A6 s tím dosavadním. Milovníky kombíků už neohromí, zato milovníky matrjošek ano
7.3.2025Číňané představili pětimetrové luxusní auto se spotřebou jen 3,7 litru benzinu na 100 km, tady zas někdo zaspal?
7.3.2025Ford potvrdil, že legendární Focus bez nástupce zabije ještě letos. Je to další smutný den pro zdravý rozum
8.3.2025Aukce se nekoná. Mýty obestřenou obří sbírku Formulí 1 Bernieho Ecclestona celou koupil dědic Red Bullu, dal za ni přes 10 miliard
8.3.2025VW žaluje vlastního dealera za to, že prodává málo aut, tomu se říká přátelské vztahy mezi obchodními partnery
8.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva