Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V Nizozemsku objevili vzácnou Škodu 110 LS s 6 432 km. Vypadá úžasně
5.1.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jaká verze Škody 100 resp. 110 je nejvzácnější? Kupé R? Kdepak, sedan 110 LS se stejnou technikou, který často mířil do zahraničí. Jako tento.
Škody 100 a 110 byly svého času všechno, jen ne vzácná auta. Vyrobilo se jich skoro 1,1 milionu exemplářů a i silnější 110 L vznikla v téměř 220 tisících kusech. Pochopitelně, postupem času jich většina skončila v propadlišti dějin, ať už kvůli korozi, nehodám nebo prostému postupnému opotřebení, a tak je dnes i zánovní „stovka” výjimečnou věcí. Jenže byly tu též zajímavější verze, které jsou dnes v zachovalém originálním stavu vzácností.
Jednak je to pochopitelně kupé 110 R, dodnes krásné auto, které označením „české Porsche” snad ani nemůže urážet originál. Trochu v pozadí ale zůstává verze 110 LS, špičková verze sedanu se stejnou technikou, jakou mělo kupé R, s trochou nadsázky dobová Octavie RS. Tento typ tedy disponoval čtyřválcem o objemu 1 107 cm3 naladěným na výkon až 46 kW (62 koní) v 5 500 ot./min dle poněkud optimistické normy SAE (motor bez příslušenství). Byl také velmi lehký, s 818 kg vážil o 31 kg méně než 110 R a byl tak teoreticky tím nejrychlejším, co škodovka ve své době dělala. Akcelerace na stovku za 18,5 sekundy a maximálka 145 km/h nezní úchvatně, ale jsme na začátku 70. let minulého století za Železnou oponou.
Co je podstatnější, tento model byl vyroben pouze v 40 057 kusech, 110 R bylo postaveno 56 902 exemplářů. Pomineme-li tedy soutěžní speciály, jde o nejvzácnější provedení této řady. Do dnešního dne navíc přežilo v ještě menším množství než „eRko” - však šlo na první pohled o zdánlivě obyčejný sedan, kterého jezdily všude mraky.
Narazit dnes na jakýkoli kus v prodeji je skoro nemožné a pokud se to podaří, jde o exemplář v ne zrovna přesvědčivém stavu - v České republice není nyní na prodej ani jeden. Tato verze se ale v nemalé míře vyvážela i do zahraničí, kde minimálně jeden kus dožil dnešních dnů ve stavu, který bere dech. A právě ten vám dnes můžeme ukázat.
Jeho osud je na vůz podobného ražení celkem typický, i když nejde o nález ve stodole, garáži nebo třeba hangáru. O autě se vědělo, bylo součástí kolekce soukromého nizozemského sběratele, který s ním ale (jak to sběratelé dělávají...) více nejezdil než jezdil. Od května roku 1973, kdy byl poprvé registrován, s ním do dnešního dne bylo najeto pouhých 6 432 km. O co méně se s ním jezdilo, o to více o něj bylo postaráno - občas vyjel, měl pravidelný servis a byl po celou dobu garážovaný.
Co je na autě nejzajímavější, je ale jeho dokonalý originální stav. Není dokonalý v tom smyslu, že by vypadal, jako by včera sjel z tovární linky. Na to, že nebyl nikdy renovován, je velmi zachovalý, dokonalá je tu ale jeho patina, která dává znát 43 let existence, zároveň má ale daleko k rozsáhlejší korozi, oxidaci či známkám intenzivního používání. Je to nejkrásnější 110 LS, kterou jsme v posledních letech viděli a péči o ní podtrhují i původní, nerenovované nizozemské značky, které se už roku 1974 nepoužívají, nálepka dávno zaniklého autoservisu či jen lehce vyšisovaná MPZ Nizozemska, která byla na auto nalepena někdy v průběhu jeho života.
Podívejte se na auto sami, je to opravdu výjimečný kus. Nám se dostal „na radar” díky tomu, že jeho původní majitel zemřel a rodina se rozhodla část jeho aut prodat. Nabízí jej jeden holandský specialista na veterány, nejsme si ale jisti, jestli je to takový specialista, jak se tváří. Cena 4 900 Eur, asi 133 tisíc Kč, může leckomu přijít na „takovou starou šunku” vysoká, faktem ale je, že za 110 LS v tomto stavu je spíše nízká. V Evropě nyní vidíme na prodej jen jeden další kus na Slovensku, který s touto krasavicí zcela nesrovnatelný a nabízen je za 216 tisíc Kč.
Adekvátnost ceny posuďte sami, my vám toto auto ukazujeme hlavně pro potěchu oka i mysli - je příjemné vědět, že takto zachovalá 110 LS ještě existuje a možná ze sebe dostane i všechny z původních 62 koní. Pro dokreslení přidáváme také pár dobových materiálů, které připomínají, že 110 LS byla svého času v nabídce Škody „něco”...
Díky za tip, Pavle!
Nečekaně objevená 110 LS v Nizozemsku je skutečně výjimečným exemplářem
Takto její příchod na zahraniční trhy oznamovala dobová tisková zpráva Motokovu
Na holandském trhu byl vůz nabízen i pod označením TS, i tehdy ale technicky šlo o standardní LS
Dobový katalog Škody a kompletní portfolio automobilky v době existence 110 LS (1971 až 1976)
Zdroj: Venema Antiques
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 3 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 2 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 3 hodinami - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva