Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto jsou zvláštní verze všech BMW M3. Prohlédněte si je na 171 nových fotkách
14.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
BMW M3 byl vždy vrcholový sportovní vůz, který zvládal i jezdit pro rohlíky. Speciální verze byste požadavkem jet na nákup neobtěžovali.
BMW M3 a nyní i M4 byly vždy tím nejlepším, co mohl člověk po mnichovských strojích střední třídy chtít. Některé generace byly lepší než jiné a atraktivita některých se vyjevila až po čase, přesto jen zřídka platilo, že by konkurence ve své celistvosti dosáhla jejich úrovně - ať už šlo o Audi RS4, Mercedes C 63 AMG, Cadillac ATS-V či jiné souputníky.
Přesto „standardní” M3 nemusely být vždycky vrcholem, zvláště pokud jste chtěli auto, u něj neoceníte ani tak jeho univerzálnost jako spíše schopnost vám zdatně sekundovat při ostré jízdě. Totiž, M3 vždycky byla schopna takovou jízdu zvládnout, ale také tu byl aspekt každodenního používání, který pro auto primárně na okruhy nebo na projížďky po oblíbených okreskách není nutný.
V každé generaci tedy divize M nabídla ještě ostřejší verze. Někdy byly striktně limitované počtem, jindy dobou výroby a leckdy v nich byly diskutabilní prvky výbavy. Ale vždycky tu byly - od M3 E30 Evolution po nejnovější M4 GTS. Stejně jako spousta podobných aut, i tohle už je vyprodáno, ale to neznamená, že se pohledem na něj nemůžeme kochat.
BMW vypustilo do světa několik menších sad nových fotek starších M3 od E30 po E92 a jednu ohromnou sadu nové M4 GTS. Část z ní už byla k vidění, máme ale za to, že většina fotek je nových - a ukazuje M4 GTS do detailu. Mohla by přidat odpružení a odpustit si deset různých pohledů na vyplazovací lízátko pod předním nárazníkem, ale fotosady BMW jsou zkrátka takové.
My jsme pro úplnost přidali ještě galerii asi nejvzácnějšího vozu z nich, modelu M3 E90 CRT. Nejvzácnějšího proto, že jich vzniklo jen 67 kusů. Pokud jste byli 703. v pořadníku na novou M4 GTS, těchto 171 fotek níže možná přisype sůl do rány. Anebo, stejně jako všem ostatním, přinese spoustu krásných pohledů na zajímavá auta.
1. BMW M3 E30 Sport Evolution
V roce 1990 se objevila speciální edice M3 E30, která byla omezena počtem 600 vyrobených kusů. Tuhle řidičskou ikonu asi netřeba představovat, připomeňme ale, že 2,5l čtyřválec měl 238 koní, asi o pětinu víc než standardní M3 té doby. Oproti M3 Evolution byl tenhle vůz lehčí o dalších 35 kg. Je rozpoznatelný nejjistěji podle plakety na středové konzoli, kde je napsáno Sport Evolution.
2. BMW M3 GT E36
Tenhle stroj jsme nedávno zmiňovali, protože jeden kus byl na prodej. Stojí za to, neb je to limitovaná edice M3 E36, vzniklo jich 350 kusů. Byl to homologační vůz pro různé okruhové a vytrvalostní závody a oproti sériové M3 E36 měl např. hliníkové dveře a výkon třílitrové řadové šestky byl zvýšen na 295 koní. Unikátní je také vnitřek, sedadla dostala kůži Nappa v barvě zelené Mexico a zvnějšku jste si mohli vybrat stříbrnou nebo britskou závodní zelenou.
3. BMW M3 CSL E46
Nejlepší z nejlepších, M3 CSL generace E46, jsme také věnovali vlastní článek, protože si to zaslouží. Lehkost byla u tohoto auta hlavním mottem. Kusy interiéru i exteriéru jsou z karbonem vyztužených plastů a zadní okno má tenčí sklo, mimo jiné. Výsledek byl snížení hmotnosti oproti standardní M3 o 164 kg na 1 385 kg. A je tu také více výkonu oproti standardu, 360 koní. Stále z 3,2l motoru a stále bez přeplňování, ale bohužel s robotizovanou převodovkou.
4. BMW M3 GTS E92
Nástupce modelu M3 CSL se jmenoval GTS a přišel v roce 2010. V té době měla M3 pod kapotou běžně čtyřlitrový osmiválec, který byl technicky spřízněný s úžasným desetiválcem S85B50 v M5 E60. GTS také dbala na co nejnižší váhu, oproti standardu byla lehčí o 125 kg, konkrétně vážila 1 530 kg, což ale pořád není málo. Pod kapotou přibyly čtyři deci objemu a motor dával nově 450 koní místo 420. A uvnitř byla ochranná klec místo zadních sedaček a mohli jste si objednat šestibodové bezpečnostní pásy.
5. BMW M3 CRT E90
Tenhle vůz je ze všech zde nejvzácnější, protože, jak stojí i výše, jich bylo vyrobeno jen 67. Je to v podstatě technika M3 GTS v karoserii sedanu generace E90, což znamená 450 koní ze 4,4 litru objemu a žádné přeplňování. Je tu karbonová kapota, malý spoiler na víku kufru také z karbonu a pár dalších dílů - CRT znamená Carbon Racing Technology. Uvnitř vidíme skořepiny, ale vzadu není klec, nýbrž dvoumístná lavice s nějakým bočním vedením, abyste mohli svézt tři kamarády s odolným žaludkem.
6. BMW M4 GTS
A konečně - M4 GTS. Tahle novinka je už skoro půl roku vyprodaná, i když jich bylo vyrobeno 700. Všechny mají o 69 koní víc než standard, konkrétně 500, a je odlehčená na 1 510 kg. Manuál tu není ani tentokrát, vidíme ale opět karbonové díly, nastavitelné křídlo a již zmiňované vyplazovací lízátko pod předním nárazníkem. Detailněji jsme se jí věnovali, když se představila, aktuálně se z ní začíná pomalu stávat sběratelský artikl, podobně jako z ostatních aut zmíněných výše. Jen škoda, že nemá i manuál; rychlejší byste s ním nebyli, ale bavilo by vás to možná víc.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
včera - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Salač je nazpět doma v ČR včera 12:08
- Za Leopard Racing také David Almansa včera 10:27
- Test Jerez: Dvě Bimoty před Yamahou, Kawasaki a Ducati 27.11.2024
- Testy WSBK a WSSP v Jerezu: 2. den průběžně 27.11.2024
- Ducati Panigale V4 a LEGO Technic: postav si svůj motocykl 27.11.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli jeden z největších držáků mezi moderními auty, ani se značkou Audi a v aktuální generaci není drahý
před 11 hodinami - Majitel na 36 let odstavil auto s plnou nádrží. I po takové době nastartovalo na první pokus, pořád s původním benzinem
včera - Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
včera - Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
včera - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
včera
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.28. 23:03 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 11.28. 22:45 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 11.28. 22:36 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.28. 21:55 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 11.28. 20:49 - řidičBOB
- kamera do auta 11.28. 11:35 - abgx1
- Rychlodotazy 11.27. 18:03 - jerry
- whitelist & blacklist 11.27. 17:21 - jerry