Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle monstrum je Volvo s dvoutaktní V8, zní naprosto šíleně
5.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Lodě s dvoutaktním V8 Evinrude byly kdysi nejrychlejší na světě. V útrobách Volva Amazon bude motor závodit na čtvrtmíli.
Pokud se zabýváte loděmi a externími lodními motory, asi vám něco říká jméno Evinrude. Tahle americká společnost postavila v roce 1988 dvoutaktní čtyřlitrový osmiválec právě jako externí motor. Měl tedy sloužit pro pohon lodí, jenže švédská firma VM Performance si řekla, že by se mohl hodit do jejího Volva Amazon. A pustila se do plánování a následné stavby. Asi nebude náhodou, že tahle firma sídlí ve Västerås, městě, kde se každoročně koná Power Big Meet, největší sraz amerických veteránů a muscle cars na světě.
Nebylo to jednoduché, pochopitelně. Evinrude V8 byl, jako každý podobný motor, stavěn tak, aby fungoval svisle. Problémem nebylo ani tak nastěhování sacích otvorů přímo do klikové skříně, jenže když motor otočíte klikovkou dolů, aby mohl fungovat v autě, máte sací otvory zespod motoru. To si vyžádalo výrobu vlastního sání - a proto jsou také škrticí klapky tak nízko.
Výfuky jsou na druhé straně; ty obrovské trubky nahoře nejsou airboxy, nýbrž expanzní komory výfukového systému, které výfuk dvoutaktu potřebuje pro efektivní chod. Výfukové plyny díky těmto komorám nedovolí čerstvě nasáté náplni uniknout ze spalovací komory, než píst uzavře výfukový otvor, zjednodušeně řečeno. Osm jich tu je proto, že u V8 potřebuje každý válec svou vlastní komoru kvůli různému časování, navíc má každý svůj karburátor. A expanzní komory také vypadají jako rohy nějaké příšery ze severských bájí.
Vlastními silami vyráběného toho tu je mnohem víc. Všimněte si např. expanzní nádoby na jednom z chladičů, ta je také vlastnoručně navržená i svařená, stejně jako třeba rám a uchycení motoru. A v podstatě všechno, až na kousek karoserie a zbytek podvozku, které pochází z již zmíněného Volva Amazon, vozu vyráběného v letech 1956 - 1970.
Informací není mnoho, víme jen to, že tenhle motor měl dával v původní verzi o objemu 3,6 litru okolo 280 koní, do Volva si ale našla cestu jeho pozdější čtyřlitrová verze XP300 s výkonem přes 300 koní. To ale není vše. Po určitých úpravách, jako zvýšení maximálních otáček na 10 000 a pohánění etanolem, se loď s Evinrude V8 stala nejrychlejší na světě s průměrnou rychlostí lehce přes 284 km/h. A na to potřebovala jistě o hodně více než 300 koní.
Evinrude V8 je navíc stavěný na to, aby konstantně pracoval s vysokým zatížením a ve vysokých otáčkách - a právě tak fungoval nejlépe. Také si říká o pořádné množství paliva, pochopitelně, ale to u auta vznikajícího proto, aby jezdilo čtvrtmílové sprinty, těžko bude vadit.
Přesné specifikace motoru zatím známy, nejsou, čekejme ale minimálně mnoho set koní; tisíce to nejspíš nebudou, motoru pořád zůstává atmosférické plnění a objem „pouhých” čtyř litrů. Ovšem motor Evinrude V8 je velmi lehký a z obrázků lze soudit, že i zbytek auta byl stavěn s důrazem na co nejnižší hmotnost, takže výkony tohoto stroje budou jistě zajímavé. Video níže je jen pár dnů staré, vůz stále není hotov, ale těšme se, až se předvede na dráze.
Nejen díky expanzním komorám výfuků bude o tohle auto jistě zájem i na Power Big Meet, pokud se tam přijede ukázat, a motor z USA pochází
Volvo Amazon s dvoutaktní V8 je vskutku šílený stroj
Starší záběry samotného motoru ještě před instalací do vozu nepůsobí o nic méně bláznivě
Zdroje: EngineSwapDepot
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejčtenější články
- Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 22:39 - GeneHawkins
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch