Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto

Dnes je 16 válci proslulý Veyron, ale úplně první šestnáctiválec, třebaže na dvou hřídelích, pochází z Itálie.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto

13.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dnes je 16 válci proslulý Veyron, ale úplně první šestnáctiválec, třebaže na dvou hřídelích, pochází z Itálie.

Šestnáct válců pod kapotou je dnes naprostým unikátem. Málem je mělo BMW 7, mohl je mít Rolls-Royce Phantom, měl je Veyron, ale to je tak všechno. V minulosti byly přeci jen o něco běžnější, vzpomeňme například na závodní stroje Auto Union nebo Cadillaky 30. let. Ale ani jedna z těchto značek nebyla první. Úplně první motor V16 se v autě objevil v roce 1929. Přišel z Itálie a poháněl Maserati Tipo V4.

Základem bylo okruhové závodní auto, které mělo dvoulitrový řadový osmiválec Alfa Romeo 26B s kompresorem Roots. K němu přidali konstruktéři, vedení Pierem Visentinim, druhý stejný motor a vytvořili V16 o úhlu sevření válců 25°, dost málo na dnešní praxi, kdy je normou 60 či 90 stupňů. Motory měly společnou klikovou skříň a rozvodovku, ale klikovou hřídel měly každý svou. Stejně tak karburátory, zapalování a kompresor, prostě téměř všechno.

K přípravě směsi tu byly dva prototypové karburátory Weber. Byl to dokonce sám Edoardo Weber, který je namontoval a který také oba motory sladil dohromady. Přesto ale bylo dobře znát, zejména při startu, že tohle auto má v podstatě dva motory spojené v jeden. Výsledný objem 4 litry dal autu jméno a výkon byl taky víc než použitelný - na kola proudilo 305 koní.

V roce 1929 to byl ohromný výkon; ještě dnes jsou tři stovky koní něco, o čem může většina aut na silnicích jen snít. Stejně tak je ohromný poměr výkonu ku hmotnosti, protože Tipo V4 vážilo jen 1 050 kg. To dává nějakých 290 koní na tunu a tolik dnes nenabídnou ani některé sporťáky. Jízdní parametry odpovídaly, tenhle stroj zvládal okolo 260 km/h.

Udržet ho na silnici muselo být dost nesnadné, podíváme-li se na pneumatiky. Vpředu mají šíři 13,3 cm, vzadu 16,5 cm. Ze spotřeby paliva by dnes leckterý ekoaktivista omdlel - Tipo V4 bralo 52 litrů na 100 km. Proto také mělo nádrž o kapacitě 178 litrů. Kromě toho tu byly i další úpravy, např. šasi muselo být rozšířeno, aby se sem motor vešel, a kapota je vyboulená, aby bylo dost místa pro kryty vačkových hřídelí výfukových ventilů.

Maserati připravilo Tipo V4 pro závod II. Gran Premio di Monza, který se měl jet v září roku 1929. Na okruhu auto mělo problémy s brzděním a s opotřebováváním pneumatik. Na předních místech nakonec skončily vozy Alfa Romeo P2. Šestnáctiválcové Maserati se stalo slavným až na letmých 10 km v Cremoně, které Baconin Borzacchini zajel s průměrnou rychlostí 246 km/h. To byl první světový rekord pro Maserati, kromě toho, že postavilo první automobil na světě s šestnáctiválcovým motorem.

S dalšími úpravami podvozku vyhrálo Tipo V4 závod VI. Gran Premio di Tripoli, dojelo třetí v roce 1930 na III. Gran Premio di Monza a také na VI. Coppa Acerbo. Na konci sezóny roku 1930 bylo jedno z pouhých dvou vyrobených Tipo V4 prodáno profesoru Riccardovi Galeazzimu, který na něj nechal namontovat karoserii od Zagata. Červený kousek na snímcích je tedy jediný dochovaný exemplář s původním šasí, karoserií i motorem.


Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 1 - 1929 maserati tipo v4 00Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 2 - 1929 maserati tipo v4 01Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 3 - 1929 maserati tipo v4 02Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 4 - 1929 maserati tipo v4 03Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 5 - 1929 maserati tipo v4 04Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 6 - 1929 maserati tipo v4 05Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 7 - 1929 maserati tipo v4 06Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 8 - 1929 maserati tipo v4 07Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 9 - 1929 maserati tipo v4 08Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 10 - 1929 maserati tipo v4 09Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 11 - 1929 maserati tipo v4 10Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 12 - 1929 maserati tipo v4 11Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 13 - 1929 maserati tipo v4 12
Tohle je Maserati Tipo V4, první auto na světě s šestnácti válci. A jeho motor má rovnou dvě klikové hřídele

Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 14 - 1929 maserati tipo v4 zagato 01Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 15 - 1929 maserati tipo v4 zagato 02Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 16 - 1929 maserati tipo v4 zagato 03Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 17 - 1929 maserati tipo v4 zagato 04Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 18 - 1929 maserati tipo v4 zagato 05Tohle je první auto světa s motorem V16, bralo 52 litrů na sto - 19 - 1929 maserati tipo v4 zagato 06
Existují dva kousky Tipo V4, červený výše a tento zelený s karoserií Zagato

Zdroje: Supercars.net, Autoblog.nl

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše