Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tenhle Lancer Evo IX má mít přes 2 000 koní, jede brutálně
14.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Pokud uvěříme tomu, že je číslo výkonu pravdivé, je tohle asi nejsilnější Lancer na světě. I kdyby ale byl slabší, jede pořád úchvatně.
Japonské motory jsou známé mimo spousty jiných věcí i tím, že jsou velmi oblíbené u tunerů po celém světě. Všichni jistě ví o tom, kam až se dá „nafouknout” motor Nisanu GT-R, ať už je pod kapotou „Godzilly” nebo třeba Qashqaie R, Godzilly s batohem, řekněme. Do extrémních výšin se posouvají také šílené Golfy Boby Kettlera, se svými až 1 233 koňmi ale zdaleka nedosahují toho, co dokáže čtyřválec pod kapotou tohoto Mitsubishi Lancer Evolution. Tedy alespoň údajně.
Máme před sebou devátou inkarnaci Eva, postavenou řeckou firmou Extreme Tuners. Standardní výkon dvoulitru 4G63 v Evu IX je 291 koní a 392 Nm, samozřejmě díky přeplňování, což je pořádná porce. Čtvrtmíli zvládají tato auta v sériovém stavu prý v časech okolo 13 vteřin, což není špatné. Jistě pomáhá trakce pohonu všech kol. Dílo Extreme Tuners je ale jinde, řádově jinde.
Vážně, řádově. Na motoru zůstal sériový možná tak blok, to je všechno. Nové písty a ojnice považujte za samozřejmost, jsou tu kousky z hliníkové slitiny. Také se snížil zdvih motoru díky nové klikové hřídeli a delším ojnicím na 1,8 litru, což znamenalo nárůst maximálních otáček až na hodnotu 12 tisíc (!). Větší je také kompresní poměr, píše se o 17:1, což je na přeplňovaný benzínový motor vážně obrovské číslo - tak 1,5násobek toho, co by vypadalo bezpečně z hlediska ochrany proti detonačnímu hoření.
Také je tu samozřejmě gigantické turbodmychadlo, které dává až 2,8 baru. Motor spaluje etanol, který má vyšší oktanové číslo, takže je lépe odolný proti zmíněnému detonačnímu hoření, přesto onen mamutí kompresní poměr nevypadá úplně věrohodně. Zejména v kombinaci s ohromným tlakem turba; něco takového se jen tak nevidí.
Samozřejmě to znamená ohromné množství výkonu, který je potřeba dostat na kola. Převodovka a zbytek pohonného ústrojí bývá údajně u silných Lancerů Evolution slabým místem, takže tu je všechno nové a odolnější. Převodovka je šestistupňová sekvenční, jaké jsou převodové poměry či jaká je maximálka, nicméně nevíme.
Spojka je suchá tříkotoučová a prý zvládne až 1 762 Nm točivého momentu. Vůz smí jezdit po silnicích, takže na něm jsou po většinu času silniční pneumatiky. Uvnitř jsou sériová sedadla, veškeré odhlučnění a také rádio. A brzdy mají vpředu desetipístkové třmeny a 380mm kotouče, vzadu je průměr 333 mm a počet pístků je šest.
Pokud pořád čekáte na detaily o výkonu, nebudeme vás už déle napínat. Existovalo několik stádií, ve kterých se tento motor postupně nacházel. Dokud byla karoserie ještě černá, údajně dával motor 1 435 koní. Pak se barva změnila na khaki a výkon vzrostl na údajných 1 553 koní na kolech, což odpovídá 1 890 koním na klikové hřídeli. To ale pořád není vše, díky většímu turbu měl motor tohoto Eva dávat prý až 2 173 koní a nyní, ve strakaté bílé inkarnaci, má mít okolo dvou tisíc koní. A to je skutečně ohromná porce výkonu.
Jenže klíčová tu jsou slova „údajně” a „prý”. Kamkoliv se podíváte, většina názorů na práci Extreme Tuners je, že neříkají pravdu, že údaje o svých autech přibarvují. Nutno uznat, kompresní poměr 17:1 u turbomotoru vypadá vážně nevěrohodně. Video, na kterém je vidět toto Evo v barvě khaki, kterak zrychluje na veřejné silnici k rychlostem přesahujícím 250 km/h, je také trochu zrychlené, údajně asi o 20 %.
Můžete si ho pustit níže v původní verzi i ve verzi po 20% zpomalení. Rozdíly jsou vidět např. na tom, jakým způsobem Mercedes třídy A přejíždí do levého pruhu a zejména pak do pravého; všimněte si frekvence blinkru. U dalších videí si tedy jisti být nemůžeme, zda jsou pravá či zda s nimi bylo manipulováno, nicméně údaj o času zrychlení z 80 na 280 km/h za pouhých 5,8 vteřiny vypadá také dost podezřele. Jenže i když se podíváte na pomalejší verzi, je dynamika stále bláznivá.
Čtvrtmíli tohle auto zvládá za 8,8 vteřiny, což ukazují další dvě videa níže i s nezávislým měřením; je to stejný pokus na pořádné závodní dráze, jen z jiných pohledů. To můžeme srovnat se zmíněnými nejrychlejšími Nissany GT-R. Takový čas by odpovídal výkonu 1 300 - 1 500 koní, ale samozřejmě bude záležet na zpřevodování a na hmotnosti.
Další video ukazuje jeden z pokusů na čtvrtmílové závodní dráze, kdy se motor tohoto stroje doslova rozletěl na kusy. Důvod, proč se tak stalo, ani přesný způsob destrukce neznáme, nicméně prý se tak stalo den před plánovaným pokusem o ověření dvoutisícového výkonu na brzdě. Před tím, než motor skonal, jízda Eva nevypadá nijak rychle.
Necháme tedy na vás, zda budete řecké firmě Extreme Tuners věřit či nikoliv. Nezpochybňujeme, že to je sakra rychlé auto, ale některá čísla se nám zdají vážně trochu mimo a ani zdaleka nejsme sami...
Když bylo tohle Evo černé, mělo prý přes 1 400 koní
S barvou khaki vzrostla síla údajně k 1 900 koním
Strakatá inkarnace má prý okolo dvou tisíc koní, alespoň jistá dynamika potvrzená je
Tohle video má ukazovat schopnosti „dvoutisícového” Lanceru, podle některých je ale trochu zrychlené
Zde je stejné video, zpomalené na 80 %. Ani tak ale nelze říci, že by šlo o pomalý vůz...
Starší video ukazuje smrt motoru, tehdy měl mít okolo 1 900 koní
Že zrychlíte o 200 km/h za 5,8 vteřiny, je odvážné tvrdit
Poslední dvě videa ukazují čtvrtmíli s výsledkem 8,8 s oveřeným i nezávislým měřením
Zdroj: Extreme Tuners
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
dnes - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 4 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 5 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 7 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 8 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva