Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu

(+ videa) V prodeji se objevil jeden z nejvzácnějších vozů značky Tatra. Navíc v naprosto perfektním stavu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu

26.10.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) V prodeji se objevil jeden z nejvzácnějších vozů značky Tatra. Navíc v naprosto perfektním stavu.

Zkraje letošního roku jsme psali o Tatře 603 X, prototypu nástupce dnes legendární „šestsettrojky”, který vznikal počátkem šedesátých let minulého století v režii bratislavské pobočky automobilky. Do výroby se nedostal, nebyl to ale jediný potenciální nástupce jednoho ze slavných vozů kopřivnické firmy, který stihl stejný osud. V druhé metropoli tehdejšího československého soustátí, v pražské vývojové kanceláři společnosti, bujela druhá vývojová větev pojmenovaná pro změnu 603 A.

Tato alternativa byla dotažena až do stádia dvou funkčních prototypů. Jedním byla sanitka, která dodnes stojí v kopřivnickém muzeu Tatry, druhým klasický čtyřdveřový, pětimístný sedan s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Ví se toho o něm docela dost - na délku měřil 5 065 mm, na šířku 1 910 mm, na výšku 1 550 mm a rozvor náprav činil 2 750 mm. Stejně jako 603 X měl i on řešit mnohé neduhy původní 603, mj. hmotnost, a tak vážil snesitelných 1 450 kg.

Pod jeho kapotou nemohlo pracovat nic jiného než zážehový, vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o objemu tehdy 2 472 cm3. Měl dva ventily na válec, dva karburátory Jikov a dával výkon až 85 kW (115 koní) při 5 000 ot./min a točivý moment 175 Nm při 3 500 ot./min. Převodovku měl manuální čtyřstupňovou a s touto výbavou se rozjel na maximální rychlost až 170 km/h. Údaje o akceleraci nejsou známy.

I když šlo podle nás o atraktivní, na svou dobu moderní a snad i perspektivní automobil, do výroby se nikdy nedostal. „Tenkrát se proti němu ozval šéf odbytu Václav Lebeda, jenž tvrdil, že na automobilu jsou použité prvky, které jsou na Západě známé už dva roky. Jednalo se o stupňovitou záď vozu a nějaké karosářské výtvory," vzpomínal na začátek konce 603 A znalec starých Tater Karel Rosenkranz. Že se vůz vyrábět nezačal, na tom by nebylo nic až tak mimořádného, takový osud potkal již spoustu konceptů a prototypů. Tento konkrétní vůz ale neskončil ani ve šrotu, ani v muzeu. V roce 1963 byl prodán jednomu zaměstnanců továrny, který musel provést pár úprav, aby jej mohl začít používat v provozu (např. osadit vůz standardními skly, neboť prototyp měl pouze plastová), ale skutečně s ním po silnicích jezdil.

Různé zdroje hovoří o jeho dalších osudech různě, není tedy zcela zřejmé, zda vyměnil několik majitelů nebo v rukou stále jediného dosloužil svůj aktivní život a poté rezavěl téměř dvě dekády pod plachtou na zahradě. Buď jak buď, poté se ve velmi špatném stavu několikrát objevil v prodeji, až se jej ujal dnešní dnešní majitel, který jej v roce 2008 svěřil firmě Ecorra (ano, i to je pro nás známé jméno) k rozsáhlé renovaci.

Ta byla dokončena v roce 2013, tedy po dlouhých pěti letech práce. Vůz byl tehdy detailně představen světu a zbytek jeho osudu popsal majitel Ecorry Vítězslav Hinner: „Když se k nám automobil dostal, byl ve značně zbědovaném stavu. Podepsal se na něm nejen zub času, ale také předělávky, kterými se původní majitel snažil udržet vůz co nejdéle v provozu, a nahrazoval originální součásti díly, které byly v té chvíli po ruce.” Kvůli tomu bylo nutné vyrobit spoustu dílů znovu, což s ohledem na chybějící dokumentaci nebylo zrovna snadné - částečně pomohl archiv Tatry, částečně pamětníci, částečně dobové fotografie.

Výsledek práce je ovšem podle nás fantastický a pokud někdo měl tu čest potkat zrenovovanou 603 A osobně, musel zůstat v úžasu. Proč o tom všem ale píšeme? Protože přesně tohle auto, jediný existující kus sedanu, navíc v dokonalém stavu, který si můžete do detailu prohlédnout v galerii, je nyní k mání.

V nabídce poněkud primitivního bazarového systému i-Veteran.cz jej objevili kolegové z MotorSvět.cz a je to vážně tento vůz. Identifikují jej sice jen tři nepříliš kvalitní fotografie, o autenticitě nabídky ale nemáme velké pochybnosti - je doprovázena telefonním číslem, které se po léta objevuje u dalších nabídek rozličných výjimečných veteránů a sedí i další podrobnosti.

Inzerát zní doslova: „Prodám prototyp Tatra 603-A r.v. 1961, jediný vyrobený kus v sedanu, výrobní číslo 0001-A, na platných SPZ, velmi zajímavá investice. Pouze serioznímu zájemci.” Cenu bohužel neuvádí, půjde ale jistě o extrémní sumu. Už ve zbědovaném stavu se 603 A objevovala v nabídce za částku přesahující 1 milion Kč a i když reálně mohla být prodána i podstatně levněji, renovace musela stát majlant. Pět let, tisíce hodin práce špičkové renovátorské firmy, která dala vozu grády, jež vlastně neměl ani jako nový prototyp, musela stát miliony Kč.

Přesto jistě půjde o zajímavou investici, takové unikáty cenu neztrácejí. Nevíme, jestli po téhle nabídce sáhnete, ale i kdyby ne, prohlédněte si vůz v galerii i s rozličnými dobovými pohledy. Je to vážně pořádný kus české resp. československé automobilové historie...


Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 1 - Tatra 603 A prototyp 0001-A prodej 01Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 2 - Tatra 603 A prototyp 0001-A prodej 02Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 3 - Tatra 603 A prototyp 0001-A prodej 03
Samotný inzerát je zdokumentován pouze těmito třemi fotografiemi

Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 4 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 01Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 5 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 02Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 6 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 03Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 7 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 04Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 8 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 05Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 9 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 06Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 10 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 07Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 11 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 08Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 12 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 09Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 13 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 10Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 14 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 11Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 15 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 12Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 16 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 13Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 17 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 14Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 18 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 15Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 19 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 16Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 20 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 17Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 21 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 18Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 22 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 19Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 23 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 20Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 24 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 21Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 25 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 22Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 26 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 23Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 27 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 24Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 28 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 25Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 29 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 26Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 30 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 27Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 31 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 28Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 32 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 29Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 33 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 30Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 34 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 31Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 35 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 32Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 36 - Tatra 603 A prototyp 0001-A nova 33
O zrenovované 603 A toho ale víme podstatně více

Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 37 - Tatra 603 A prototyp 0001-A removace 01Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 38 - Tatra 603 A prototyp 0001-A removace 02Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 39 - Tatra 603 A prototyp 0001-A removace 03Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 40 - Tatra 603 A prototyp 0001-A removace 04Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 41 - Tatra 603 A prototyp 0001-A removace 05Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 42 - Tatra 603 A prototyp 0001-A removace 06Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 43 - Tatra 603 A prototyp 0001-A removace 07Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 44 - Tatra 603 A prototyp 0001-A removace 08Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 45 - Tatra 603 A prototyp 0001-A removace 09Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 46 - Tatra 603 A prototyp 0001-A removace 10
Do dílen Ecorry se vůz dostal v opravdu velmi špatném stavu

Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 47 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 01Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 48 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 02Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 49 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 03Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 50 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 04Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 51 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 05Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 52 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 06Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 53 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 07Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 54 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 08Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 55 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 09Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 56 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 10Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 57 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 11Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 58 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 12Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 59 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 13Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 60 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 14
Dobové snímky sedanu 603 A...

Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 61 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 15Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 62 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 16Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 63 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 17
...i sanitky

Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 64 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 18Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 65 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 19Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 66 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 20Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu - 67 - Tatra 603 A prototyp 0001-A dobove 21
Sanita 603 A dnes stojí v muzeu a zrenovovaný sedan se k ní občas i přidá

Zdroje: i-Veteran přes MotorSvět, Foto: Ecorra, ČTK, Novinky, iDnes

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.