Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega

Jsou obří a unesou až 950 tun, jsou ale také nesmírně šikovná. Představují nejefektivnější současnou metodu stavění trámových mostů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega

31.8.2018 | Petr Miler

Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jsou obří a unesou až 950 tun, jsou ale také nesmírně šikovná. Představují nejefektivnější současnou metodu stavění trámových mostů.

Postavit most není vůbec snadná věc, má-li ten most být hodně dlouhý, mají-li po něm auta nebo vlaky jezdit až stakilometrovými rychlostmi a má-li vzniknout v rekordně krátkém čase. Trámové betonové mosty pro takové použití je třeba pro obrovský ekonomický rozvoj stavět co nejrychleji v Číně, kde vznikají vážně úchvatné stavby. A tak právě tam stvořili stroj, který se o rychlou konstrukci mostů stará s pozoruhodnou jednoduchostí a elegancí.

Přesně o tomto stroji bude dnes řeč a prohlédnout si jej můžete i na přiložených obrázcích a videích. Jeho autorem je pekingská firma Beijing Wowjoint Machinery a svému dílu říká jednoduše: SLJ900/32. Hledat za prostým označením prosté dílo ale v tomto případě není na místě - s délkou 91,8 metru, šířkou 7,4 metru, výškou 9 metrů a hmotností 580 tun jde o obrovské a neuvěřitelné těžké monstrum.

Bez těchto parametrů by ale nebylo schopno toho, co dokáže. Umí zkrátka dojet nad část mostu, která je zatím bez mostovky, dovézt tam její další část a umístit ji na své místo. SLJ900/32 dojede na konec již hotové části, vysune ohromné rameno a opře jej o další pilíř. Pak pod rameno, kde zatím nic není, mostovku posunou a spustí tak, aby ji mohli dělníci připevnit k pilířům. A pak odjedou pro další trám a proces se opakuje, dokud není hrubá stavba mostu dokončena. Pak se může na mostovku nalít asfalt a mohou po mostě mohou jezdit auta, ve zkratce řečeno.

Jednotlivé trámy jsou prefabrikované a když tenhle jeřáb přijede k onomu skladišti, otočí všechna kola do krabího chodu, najede nad trám a nadzvedne ho. Trámy jsou k ramenům stroje přišroubované ohromnými maticemi, které jsou pak uvolněny. Něco takového na svém autě či dokonce kamionu nehledejte, ani pokud máte kola s centrální matkou.

Zní to jednoduše a na poměry podobných staveb to jednoduché je, ale o banalitu pochopitelně nejde. Proces je to docela komplexní, jak ukazuje video dole. Také si všimněte, že jeho závěrečná část je zrychlená a práce těmhle obřím strojům trvá reálně déle. Jenže to očividně je rychlejší a efektivnější než jakákoliv jiná technologie, pokud má most mít třeba několik kilometrů délky. A to se zpočátku jeřáb vždycky postavil speciálně pro jeden konkrétní most a pak byl rozebrán.

Důvod je jednoduchý - každý most má trochu jiné parametry. Ovšem v posledních letech, pravděpodobně s tlakem na zrychlování staveb a snižování nákladů, se tyhle jeřáby staví tak, aby mohly být použity vícekrát, aby byly určitým způsobem variabilní. Tak se stává, že údajně přes 70 % těchto mašin pracuje více než čtyři roky na různých mostech. Také prý téměř 40 % z nich za svou životnost umístí více než 1 000 trámů, průměr je zhruba 730 za životnost stroje.

Za posledních 15 let bylo v Číně objednáno přes 100 podobných jeřábů, takže si dovedete představit, jaké tempo po stavařích společnost žádá. Většina z nich uveze trámy těžké 800 - 950 tun a samy tyto stroje váží většinou okolo již zmíněných 580 tun. Jaké výkony mají jejich motory, netušíme, ale počítejte s tisícovkami koní a desetitisíci newtonmetrů. A pochopitelně, nepoužívají se jen v Číně, ale i v dalších částech světa, třebaže můžou mít trochu jiný design. Podívejte se na ně v akci, jde o vskutku zajímavý spektákl.


Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 1 - jerab na stavbu mostu cina 01Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 2 - jerab na stavbu mostu cina 02Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 3 - jerab na stavbu mostu cina 03Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 4 - jerab na stavbu mostu cina 04Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 5 - jerab na stavbu mostu cina 05Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 6 - jerab na stavbu mostu cina 06Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 7 - jerab na stavbu mostu cina 07Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 8 - jerab na stavbu mostu cina 08Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 9 - jerab na stavbu mostu cina 09Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 10 - jerab na stavbu mostu cina 10Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 11 - jerab na stavbu mostu cina 11Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 12 - jerab na stavbu mostu cina 12Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 13 - jerab na stavbu mostu cina 13Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 14 - jerab na stavbu mostu cina 14Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 15 - jerab na stavbu mostu cina 15Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 16 - jerab na stavbu mostu cina 16Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 17 - jerab na stavbu mostu cina 17Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 18 - jerab na stavbu mostu cina 18Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 19 - jerab na stavbu mostu cina 19Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 20 - jerab na stavbu mostu cina 20Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 21 - jerab na stavbu mostu cina 21Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega - 22 - jerab na stavbu mostu cina 22
Tyhle jeřáby jsou dost velké na to, aby postavily most, ale vejdou se i do dálničních a železničních tunelů

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše