Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle se před 45 lety přepravovala auta pro masy. Proč se od toho upustilo?
30.3.2025 | Petr Miler
Svérázný způsob byl zajímavý nejen vizuálně, dramaticky rozšiřoval přepravní kapacitu jednoho vagónu. Přesto se stal relativně rychle historií.
Snižování nákladů je při výrobě automobilů dnes alfou a leckdy i omegou vývoje, kolikrát i ke škodu věci. Není to ovšem snaha nová, pro jakékoli firmy, automobilky nevyjímaje, byly co nejnižší náklady důležitým aspektem jejich fungování už od nepaměti. Chevrolet v 60. a 70. letech nebyl výjimkou.
V roce 1970 v USA nabídl malé kupé, pojmenované Vega podle nejjasnější hvězdy v souhvězdí Lyra. Pod kapotou byly řadové čtyřválce s hliníkovým blokem, nebyly moc silné, ale Vega vážila okolo tuny, takže 110 koní nejsilnější verze stačilo. Vysloužila si ocenění Auto roku 1971 u časopisu Motor Trend.
Byť kupé, Vega měla být dostupná širokému publiku, takže Chevrolet hledal místa, kde ušetřit. Jedním z takových míst byla, trochu s podivem, i přeprava aut z fabriky v ohijském Lordstownu k zákazníkům. Chevroletu přišlo 18 aut na standardním vagónu pro přepravu aut málo a přemýšlel, jak na jeden vagón vměstnat víc vozidel.
Spolu s železniční společností Southern Pacific tak stvořili tzv. Vert-A-Pac, speciální vagón pro vertikální přepravu hotových vozidel Vega. Nikoliv všech vozidel, nýbrž výhradně Veg, s délkou 4 310 mm a šířkou 1 661 mm relativně malých automobilů. Tak se na jeden vagón vešlo 30 automobilů bez změny jeho délky, o 2/3 více.
Chevrolet posílal Vegy z továrny už hotové a připravené k jízdě, tedy naplněné všemi provozními kapalinami. Ve standardní situaci by to byl problém, protože když standardní auto postavíte nosem dolů a necháte ho tak dlouho, kapaliny můžou ze svých nádržek vytéci či se dostat někam, kde můžou způsobit škodu. Také silentbloky motoru a převodovky nejsou na takovouto polohu stavěné.
Vega byla ale na takovouto přepravu uzpůsobena. Nádržka ostřikovačů byla natočena o 45° tak, aby bylo víčko pořád nahoře, ať stál vůz na kolech nebo na nose. Víčka baterie - tehdy ještě měly autobaterie víčka, kterými se kontrolovala hladina elektrolytu a příp. se dolévala destilovaná voda - byla nahoře na boku baterie, nikoliv na horní straně, aby se elektrolyt nemohl při přepravě dostat ven. Karburátor měl přídavnou trubičku, kterou mohl benzín odtékat do odpařovací nádobky, kdyby se tam nějaký dostal. A motor měl u prvního válce speciální ucpávku, která zabránila tomu, aby do spalovací komory vtekl olej.
Kromě toho byly na spodku auta čtyři litinové držáky, kterými byl vůz k platformě vagónu připevněn. A motor a převodovku držely plastové vymezovací podložky, aby nebyly silentbloky namáhány špatným směrem. Vegy tedy byly dopraveny k vagónům, samy tam dojet nemohly, tam je dělníci připevnili k platformám a vysokozdvižný vozík - žádný speciální zvedací mechanismus, normální velká ještěrka - vagón zavřel.
V cíli byl vagón stejným způsobem otevřen, litinové držáky a plastové vymezovací podložky byly odstraněny, ucpávka z motoru také - a zákazník mohl se svou Vegou odjet domů. Aby se autům nic nestalo při přepravě, proběhlo ještě před ostrým spuštěním testování na vibrace a železniční nehody.
První vagóny Vert-A-Pac začaly jezdit v dubnu roku 1970, poslední byly dokončeny v lednu 1973. Kromě Southern Pacific s Vert-A-Paky jezdily i další železniční dopravci, ale ne dlouho - po ukončení výroby Vegy v roce 1977 se Chevrolet vrátil k tradiční přepravě aut koly dolů. Bohužel, všechny vyrobené vagóny Vert-A-Pac byly rozebrány a konvertovány na normální dopravníky pro 18 automobilů.
Jaké byly náklady na vývoj a výrobu těchto speciálních vagónů a všeho, co s jejich fungováním souviselo, není známo. Pravděpodobně se ale Chevroletu ani při nemalých objemech produkce tato investice nevyplatila, protože k tomuto způsobu přepravy už se nikdy nevrátil. Je to s podivem, neboť za osm let výroby vzniklo lehce přes 2 miliony Chevroletů Vega, což je množství, které by mělo dvoutřetinové zvětšení kapacity jednoho vagónu ospravedlnit. Nestalo se a Vert-A-Pac dnes zůstává jen pozoruhodnou hříčkou historie...





Vert-A-Pac žil jen asi osm let, dokud se vyráběl Chevrolet Vega
Bleskovky
U Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
před 3 hodinamiAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včeraKia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
včera
Nejnovější články
Šéf Nissanu skončil, situace firmy už je neúnosná. Jeho náhrada by si měla hlídat záda
před 2 hodinamiU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
před 3 hodinami„Žlutí andělé” v Německu vyráží na pomoc elektromobilům dramaticky častěji, loni o 46 procent. Hlavní důvod? Baterka
před 4 hodinamiŠkoda v zoufalé snaze prodat nějaký ten elektromobil povolala na pomoc psy, prý je mají radši
před 5 hodinamiI v roce 2025 se může zrodit lehký spalovací sporťák jako ze starých časů, navíc technicky stále modernější
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva