Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu

Vyroben byl v pouhých osmi exemplářích a dnes je to cenný kus historie. Přesto byla jedna z Karos LP-30 objeven v tomto žalostném stavu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu

14.7.2018 | Petr Miler

Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vyroben byl v pouhých osmi exemplářích a dnes je to cenný kus historie. Přesto byla jedna z Karos LP-30 objeven v tomto žalostném stavu.

Když dnes jedeme někam daleko autobusem, musíme se připravit na to, že budeme nocovat v sedačce. Ve srovnání s lůžkovým kupé ve vlaku nebo s letadlem je to o poznání méně pohodlná varianta, ale většinou bývá také podstatně levnější. Byly ovšem doby, kdy i v autobuse člověk měl možnost přespat na o poznání rozměrném lůžku.

Jednou z možností byl přívěs Karosa LP-30, také nazývaný „rotel” nebo „caravan-hotel”. A je to přesně to, co tušíte - noclehárna na kolečkách, připravená poskytnout cestujícím v autobuse dostatek nočního komfortu. Samozřejmě v rámci možností - cílem je nabídnout jednoduché přespání sice bez služeb běžného hotelu, ale zase kdekoliv autobus zrovna zastaví a v mnohem větším pohodlí než na sedačce autobusu.

Karosa LP-30 nabídne nocleh - zdráháme se použít slovo ubytování - až 30 lidem v šesti jednolůžkových a dvanácti dvoulůžkových kójích. Uspořádání není nepodobné japonským buňkovým hotelům a princip také ne - do buňky je třeba se doslova vplazit, není tam místo ani na vzpřímený sed, a od ostatních nocležníků vás dělil jen závěs.

Přívěs LP-30 se používal výhradně po zastavení - přeprava osob v tomto přívěsu byla zakázána a dost dobře to ani nešlo. Po zastavení a zajištění vozu se ruční klikou vysunula část levé stěny, čímž se uvnitř otevřela ulička a s ní i přístup do jednotlivých kapslí. Pak byl přívěs připraven k použití.

Kromě lůžek nabízel LP-30 pánskou a dámskou převlékárnu a umývárnu a také toaletu. Do té se vcházelo zvenčí, což v zimě nebo za deštivého počasí asi nebylo ideální, ale je to lepší než nic. Přívěs měl vlastní nádrže na čistou i odpadní vodu a také vlastní naftové topení. Každé lůžko mělo vlastní osvětlení, věšák na šaty, držák na láhev a sklenici, odkládací prostor a také větrání; proto má LP-30 tolik oken a proto vypadá jako králíkárna.

Ke standardní výbavě patřil také přístřešek, který se dal připevnit k pravé stěně zvenčí, několik židlí, stoleček, rádio a vysavač pro úklid. Je dlouhý 9,1 metru, vysoký 3 metry, široký 2,45 metru a prázdný váží 6 500 kg. Má dvě nápravy které jsou obě natáčecí, takže teoreticky umí dobře kopírovat stopu autobusu.

V praxi poměrně dost nadchází vně ze zatáčky a tak jízda vyžaduje poměrně velkou opatrnost. Fakt, že jsou obě nápravy natáčecí, také znamená nestabilitu ve vysokých rychlostech; maximální povolená rychlost LP-30 je 100 km/h, ale údajně nad 70 km/h přívěs za autobusem dost nepříjemně vlaje.

Oním autobusem, který LP-30 ve své době tahal, byla Karosa ŠD 11, nazývaná „Evropabus” nebo „Evropaturist”. Byl to luxusní autobus, v na svou dobu a místo vzniku, jehož názvu se skrývalo jméno výrobce motoru Škoda a určení autobusu - Dálkový. Číslo označovalo délku v metrech. Verze ŠD 11 vycházela z městské ŠM, ale měla jen jedny dveře a byla lépe vybavená - každé ze 45 míst pro cestující mělo vlastní čtecí lampičku a výdech klimatizace.

Přívěs Karosa LP-30 byl vyráběn v letech 1967 - 1970 a vzniklo ho pouhých osm kusů. Našly užití na různých místech, jeden např. dostal Mezinárodní svaz studentstva v Praze a tři putovaly k různým městským organizacím RaJ. Dnes se o ví jen o šesti těchto přívěsech a pár z nich si můžete prohlédnout níže.

Nejpozoruhodnější je ten zeleně zbarvený, připomínající spíše vojenský bunkr než cokoli jiného. Má výrobní číslo 002 a byl mnoha let považován za ztracený. Nakonec byl objeven na Broumovsku, kde jej někdo používal jako chatu. To zní bizarně, uvážíme-li výjimečnost a hodnotu tohoto díla, ale není to poprvé, co se takové věci dostalo podobného zacházení. Od posledního soukromého majitele jej získalo muzeum ve Vysokém Mýtě, které mu nyní vrací původní lesk.

Jak poté bude vypadat, si můžete prohlédnout na historických fotkách dalších exemplářích a také na snímcích už renovovaného kusu číslo 007, který stihl podobný osud - před lety byl objeven na dvorku v tristním stavu, kde byl používán jako kotec pro strážní psy. Byl zrenovován a teď zase slouží i s onou Karosou ŠD 11. Podívat se můžete také, jak tahle věc vypadá uvnitř - vážně nic extra útulného, ale jistě pořád lepší než spát v sedě v autobusu...


Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 1 - Karosa LP-30 historie 01Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 2 - Karosa LP-30 historie 02Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 3 - Karosa LP-30 historie 03
Je opravdu obtížně pochopitelné, že si někdo z takové věci udělá zelenou chatku. Navíc k dlouholeté ignoraci okolí

Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 4 - Karosa LP-30 historie 04Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 5 - Karosa LP-30 historie 05Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 6 - Karosa LP-30 historie 06Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 7 - Karosa LP-30 historie 06aTakto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 8 - Karosa LP-30 historie 07Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 9 - Karosa LP-30 historie 08Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 10 - Karosa LP-30 historie 09
Takto se Karosa LP-30 prezentovala v době své největší slávy

Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 11 - Karosa LP-30 historie 10Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 12 - Karosa LP-30 historie 11Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 13 - Karosa LP-30 historie 12Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 14 - Karosa LP-30 historie 13Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 15 - Karosa LP-30 historie 14Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 16 - Karosa LP-30 historie 15Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 17 - Karosa LP-30 historie 16Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 18 - Karosa LP-30 historie 17Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 19 - Karosa LP-30 historie 18Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 20 - Karosa LP-30 historie 19Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 21 - Karosa LP-30 historie 20Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 22 - Karosa LP-30 historie 21Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 23 - Karosa LP-30 historie 22Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 24 - Karosa LP-30 historie 23Takto skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 25 - Karosa LP-30 historie 24
Ani renovované kusy možná nejsou krásné, pozoruhodné jsou ale zcela nepochybně

Zdroje: Regionální muzeum Vysoké Mýto, TheAdventurousEye@Flickr, Galerie autobusů, Veteran-Renovace.cz

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.