Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru
22.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Tenhle starý Mercedes se zdá být na odpis, pod kapotou ale má V12 od AMG známý i díky Zondě. Majitel vůz staví prakticky pořád.
Když člověk chce starší Mercedes s dvanáctiválcem, je vhodné se podívat po něčem jako SL 600, CL 600 nebo, pokud potřebujete čtvery dveře, S 600. Pokud by se vám podařilo sehnat SL 73 AMG, byl by to svátek, těchto aut se vyrobila ani ne stovka. Anebo si můžete dvanáctiválcový Mercedes vyrobit, pokud máte dost odhodlání, zkušeností a trpělivosti.
Kazašský majitel starého kombíku generace W123 - tedy přesněji S123, protože tak se kombíky značily - měl pod kapotou původně 2,8litrový řadový šestiválec, který dával 185 koní. Už to bylo docela hodně na tuto generaci, V8 sem Mercedes nemontoval, byly tu jen řadové motory. Původní motor ale byl majiteli málo, tak ho vyměnil za jiný řadový šestiválec Mercedes, ale s objemem 3,2 litru.
Pak se zrodil ďábelský nápad - zabudovat pod kapotu tohoto starého Mercedesu dvanáctiválec. Začala sháňka po šestilitru M120, který pracoval pod kapotou třídy S W140. Objevil se ve městě Alma-Ata i se čtyřstupňovým automatem a údajně s najetými 75 tisíci kilometry. Stavitel ho tedy koupil a postupně ho připravoval na instalaci; mimo jiné dostal motor červeně lakovaná víka ventilů a černě lakované sací kanály.
Karoserie kombíku dostala nový modrý lak, pro který byla důkladně odstrojena a zbavena koroze. Pak, už na dvorku autora, byl nalakován motorový prostor a po zkoušce na „stolci”, tedy torzu přídě jiné, bílé S123 s kanystrem od destilované vody ve funkci palivové nádrže, dovnitř putoval dvanáctiválec. Vešel se sem jen s úpravami míst pro uchycení, motorový prostor jinak nebylo třeba měnit. Kolem je ale opravdu málo místa.
Elektronika přišla patrně s motorem; zasahováno do ní nebylo. Co bylo potřeba upravit, bylo odpružení - jsou tu jiné pružiny, které těžší motor unesou. Chladicí systém je vlastní výroby a používá chladič z osmiválcového Mercedesu W126. Vedení chladicí kapaliny je vlastní výroby. Všechno pasovalo a fungovalo.
Jenže ne dlouho - šestilitr nebyl v pořádku. Přehříval se, měl hrubý chod, časování nebylo seřízeno, ale hlavně - do válců se dostával olej a motor nedržel kompresi. Jednou z variant vývoje bylo přebudování na objem 6,5 litru, ale nakonec zvítězila jiná varianta - za šestilitr byl pořízen stejný dvanáctiválec, ale o objemu 7,3 litru. Tedy ten motor, který pracuje ve zmíněném SL 73 AMG, nejvíce ho ale proslavilo auto jiné značky - Pagani Zonda.
Nastěhovat ho sem nebylo tak těžké, je konstrukčně velmi podobný šestilitrové V12, která tu byla předtím. Pak začaly práce na novém výfuku, který je až na svody téměř celý vlastní výroby. Nemyslíme jen svary na trubkách a kolena, ale také středový tlumič výfuku, který má nezvyklý obdélníkový průřez. Než ho autor se svým bratrem dal dohromady, udělal i obrázek přepážek uvnitř, na který se můžete podívat níže mezi fotkami.
Novinky čekaly také interiér, který dostal kompletně nové čalounění všech tří řad sedadel - kombík S123 měl vzadu lavici otočenou proti směru jízdy. Je tu perforovaná dvoubarevná kůže a je nejen na sedadlech, ale i na výplních dveří. Dřevěný dekor interiéru je skutečné dřevo a tlačítka tu nejsou jen na ozdobu, tohle auto má skutečně úplně všechno ovládané elektricky, včetně sloupku řízení.
Člověk by čekal, že autor nalakuje vnitřní rámečky předních světel černou barvou, aby vůz působil drsněji, a po několika letech práce ho smontuje a bude si ho konečně užívat, však dvanáctiválcové S123 asi existuje jen jedno. Jenže z nějakého důvodu se aktuálně - na přelomu února a března letošního roku - motor stěhoval zas ven a na jeho místo putoval jiný kus, zřejmě opět kvůli technickým potížím s tím dosavadním.
Jedna výměna motoru tedy následuje jinou, i proto vůz vypadá prakticky pořád stejně - stejně neatraktivně. Ani vám nemůžeme ukázat fotku čistého či jakkoli jinak vyparáděného auta, tento Mercedes ale jinak jezdil a jezdí, jak si můžete prohlédnout i na jednom videu níže. A právě jakási neurvalost z něj dělá tak pozoruhodné dílo - má špičkový motor, jeden z nejlepších, který si lze představit. Zní úchvatně, nepojede hůře a přitom vypadá, skoro jako by mířil na vrakoviště (či z něj...). Takhle v praxi vypadá oddanost motoru ad absurdum - pohonná jednotka musí být ta nejlepší. A zbytek prostě počká...
Doufejme přesto, že se majiteli konečně podaří „proud motorů” mířících pod kapotu a zpod ní zastavit a doladit i detaily. Nepochybně totiž na srazech příznivců nejen starých Mercedesů, ale všech zajímavých aut bude jeho vůz naprostým unikátem. Nastěhovat V12, která se montovala i do jednoho z nejlepších supersportů světa, do starého kombíku, je totiž vpravdě unikátní počin...
Majitel chtěl do tohoto auta dvanáctiválec dostat od počátku a nejprve použil šestilitr od Mercedesu. Ten ale dosloužil a místo něj putovala 7,3 V12 od AMG montovaná i do Pagani Zonda
Práce s autem byla a je hromada, na všechny detaily zatím nezbyl čas
Auto je ale jinak pojízdné, majitelova ratolest při tom vykonává odborný dozor. A jak můžete vidět na fotkách z poslední výměny motoru, roste spolu s tím, jak bobtná celý projekt...
Zdroj: Drive2.ru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
před 8 hodinami - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
včera - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Jaguar poprvé ukázal své přelomové auto a fanoušci běsní. Šéfdesignér přísahá, že vedení nejede na drogách
21.11.2024 - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
21.11.2024 - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
21.11.2024 - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
21.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva