Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Stará Lada s motorem Imprezy STi s 307 k je ruský spáč snů
7.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Smát se člověku za volantem tohoto Žigulíka se může vymstít. Stovku totiž zvládne za 4 s. Přestavba byla náročná, ale výsledek za to stojí.
Na první pohled se člověk dívá na Žigulíka, tak známý to stroj z dob nedávno minulých, jen je v krásném stavu, s novým lakem a jiným interiérem. A skutečně, tohle auto svůj život jako Lada 2101 začalo. Dnes je to ale úplně jiný stroj, na jehož stavbu padlo nejen pár dalších Žigulíků. A pod kapotou má přeplňovaný plochý čtyřválec ze Subaru WRX STI.
Člověk musí trpět opravdu silnou láskou k produktům sovětského automobilového průmyslu, převzatým od Italů, aby něco takového stvořil, nicméně stojí-li vám ve stodole Žigulík bez motoru a Impreza WRX STI, ze které je naopak z jakéhokoliv důvodu použitelný jen motor a pohonné ústrojí, tohle nemusí být špatný nápad, jak to zkombinovat a jezdit jako blesk v něčem, do čeho by to málokdo řekl, zejména u nás. Stojí za tím ale ohromná spousta práce.
Na začátku byl Žigulík a plán do něj zabudovat motor z BMW. Pak se ale majiteli do rukou dostalo Subaru WRX STI s karoserií hatchback, zjevně tedy nijak starý stroj. Tehdy se zrodil nápad spojit práci japonských a rus- tedy, italských inženýrů do jednoho stroje. Chtěli použít nápravy, odpružení, řízení a spoustu dalších věcí z Imprezy sedan první generace, ale pak v Japonsku objevili WRX STI Spec C Type RA-R. To byl stroj, který se vyráběl v omezených počtech jen pro japonský trh, ale 2,5litr pod jeho kapotou měl 320 koní.
Právě odtud tedy měly pocházet všechny vnitřnosti od motoru přes převodovku, diferenciály a brzdy až po kabeláž. A začaly problémy, jak jistě tušíte - Žigulík je oproti Impreze druhé generace o dost menší. Padlo tedy několik dalších karoserií sovětského stroje na to, aby byl výsledný super-Žigulík rozšířen o 15 centimetrů. Vznikla takto i plechová kapota, jenže byla příliš těžká, takže byla vyrobena z karbonu - proto je na snímcích černá.
Pro kabinu byl prý inspirací Spyker, což je velmi odvážné tvrzení, protože nám tu Spyker nic nepřipomíná; kožené čalounění prošívané do kosočtverců je dnes u produktů tuningových firem relativně běžná věc. Původ volantu jistě snadno odhalí zejména fanoušci Audi, tento konkrétně pochází z modelu RS4, jen zmizely čtyři kruhy a přibyl nápis „Žiguli” do spodní zploštělé části. Přístrojová deska pochází z Kamazu a je plná budíků, což se však u takovéhoto auta velmi hodí.
Přední skořepinové sedačky byly pořízeny jako hotové, zadní jsou ale vyrobeny autory tohoto stroje. Jen jsou v podstatě nepoužitelné, protože prostor, kde běžně jsou pasažéři zadních míst, vyplňuje ochranná klec. Ta tu je pro zlepšení torzní tuhosti karoserie a také je vyrobená vlastními silami. Za zmínku může stát rovněž audiosystém, který jako hlavní jednotku používá rádio firmy McIntosh, která dodává - nebo alespoň v minulosti dodávala - audiosystémy do vrcholových výbav některých modelů Subaru.
Auto putovalo po různých servisech, např. lak je nový a údajně se odstín jmenuje oranžová Diplomat, lakování bylo přenecháno profesionálům. Spoustu si toho ale autoři udělali sami. A když byl vůz hotový a byl čas na testování, zjistilo se, že charakteristika motoru ze zmíněné Imprezy RA-R není vyhovující - motor byl naladěn na co nejvyšší otáčky, zatímco autoři chtěli spíš více výkonu v nižších a středních otáčkách. Dalo by se podotknout, že měli zvolit úplně jiné auto jako dárce orgánů. Do motorového prostoru však zamířil motor z Imprezy WRX STI z roku 2007 - jinak všechno zůstalo při starém.
V současnosti je pod kapotou „Kopějky”, tedy ruskému ekvivalentu haléře, jak stroji autoři říkají, 307 koní. I to údajně stačí na zrychlení na stovku za 4,1 vteřiny, není to ale konec. Cílem je z motoru vymáčknout pět stovek koní, což jistě nebude problém. Jak to je s časem na čtvrtmíli či s maximálkou, nevíme, ale aerodynamické vlastnosti krabicoidní karoserie super-Žigulíku jistě vysokým rychlostem příliš nahrávat nebudou. I tak je jistě jízda takovýmto strojem velmi zajímavá.
Zvenčí vypadá jako Žigulík, pod slupkou je ale Impreza WRX STI
Zdroj: Tuning.life
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Ostuda pro Evropu? Řadu místních hypersportů včetně nového vrcholného Ferrari překonává americký sporťák za pár milionů
22.10.2024 - Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024
Živá témata na fóru
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:09 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 09:31 - Snowman000
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 07:46 - Brus
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB