Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda stvořila neobvyklý motor W12 dávno před VW, obdivovaný stroj nedopadl dobře
28.10.2020 | Mirek Mazal
Škodovka se v posledních dekádách profiluje auty, do kterých se motor s dvanácti válci hodí asi tak jako deštník na Saharu. Dříve v minulosti ale takový vyráběla a bylo to něco.
Jakékoli objemnější motory s větším počtem válců jsou dnes druhem na vymření, koncern Volkswagen si na nich ale pořád potrpí. Jednou z jeho specialit z tohoto ranku je motor W12, v podstatě dva vidlicové šestiválce svírající ostrý úhel spojené k sobě. Poprvé s motorem této neobvyklé konstrukce přišel v roce 2001 a jeho poslední evoluci se dvěma turbodmychadly se kupodivu vyrábí a prodává dodnes.
Tento agregát míří primárně do aut značky Bentley, stále se objevuje i v Audi A8 a v minulosti si našel cestu také do „lidového” Volkswagenu Phaeton. Že by jej mohla využít Škoda, nikdy nikdo ani v nejmenším nepředpokládal, přesto je to právě česká firma, která dávno před VW ideově podobný motor vyrobila. Jen se musíme vrátit do historie daleko před okamžik, kdy škodovku pohltil koncern VW a začal rozhodovat o jejím umístění na automobilové mapě světa.
Tehdy, ještě před znárodněním po druhé světové válce, fungovala Škoda a jí pohlcená společnost Laurin & Klement docela jiným způsobem. Firma produkovala rozmanité výrobky a troufla si na všechno možné od jízdních kol, přes motocykly, osobní a nákladní automobily až po letouny a jejich motory. A právě do poslední škatulky spadá i předmět našeho dnešního zájmu.
Jde o vskutku odvážný kus historie domácí automobilky, který si nejvíce slávy užil už v momentě, kdy si říkala Škoda a pánové Laurin a Klement ve firmě zastávali spíše formální role. Jde o letecký motor, který přesto nesl logo Laurin & Klement, celým jménem si říkal L&K Lorraine-Dietrich 450. Měl vysoký zdvihový objem 24,4 litru a 12 válců uspořádaných do písmene W12. Někdo říká, že jeho výroba byla jen z nouze ctnost, jiní praví, že vedení Škody už dříve sledovalo vzrůstající zájem o aviatiku a jen čekalo na vhodný moment. To ale v tuto chvíli není až tak podstatné, na jeho výrobu v každém případě došlo.
Stalo se tak ve druhé polovině dvacátých let, kdy se vinou všeobecných hospodářských problémů snížil odbyt osobních automobilů a představitelé Škody vsadili i na sortiment leteckých motorů. Lidé z firmy se částečně pod schválenou licencí francouzské automobilky a letecké továrny Lorraine-Dietrich pustili do konstrukce osmiválce a dvanáctiválce zakončených vrtulí.
Aby byl blok co nejkompaktnější, byly čtveřice válců rozděleny do tří řad. Řešení vytvořilo tvar písmene W. Motor W12 měl maximální výkon 450 koní (331 kW) při 1 850 ot./min, což bylo na rok 1926 mistrovské dílo. Dobře pak vyznívala i udávaná spotřeba paliva a oleje. Každou hodinu dvanáct válců spotřebovalo 240 gramů paliva a dalších 12 gramů oleje na jednoho koně.
O kvalitách hotových agregátů bylo přesvědčeno i československé Ministerstvo národní obrany, které v Mladé Boleslavi na sklonku roku 1926 objednalo 50kusovou sérii monumentálních dvanáctiválců, poptávka ale přišla i ze zemí jako Litva anebo Turecko.
Nejslavnější představení zařídil podplukovník Jaroslav Skála, který se osobně zasloužil o budování československého vojenského letectva. S letounem československé výroby hodlal podniknout mezikontinentální let z Prahy do Tokia, musel však předem písemně zažádat o povolení ministerstvo národní obrany. V odeslané žádosti napsal, že účelem cesty je „uvedení domácích letounů na světové fórum a případné překonání rychlostních průměrů docílených na této, mnohými letci a nejmodernějšími letouny prolétnuté trati“. Úředníků dal na vybranou dva možné typy letadel - Letov Š-16 a Aero A-30. Ministerstvo vybralo první z nich s novým W12 na přídi.
Celkem 11 tisíc kilometrů se neobešlo bez nečekaných starostí. Skála se svým mechanikem Matějem Taufferem vzlétli 8. srpna 1927 z Prahy. Po osmi hodinách směr Moskva vzdušný proud odnesl navigační mapu. Pilot musel nouzově přistát, aby si pánové obstarali novou papírovou navigaci. Průběžná kontrola odhalila díru v olejové nádrži, motor nebyl daleko od zadření.
Proběhla důsledná oprava a dvoumístný jednomotorový letoun zamířil do Moskvy. Tauffer v ruské metropoli objevil prasklý chladič bez nároku na opravu. Následovalo shánění nového dílu a cesta se zdržela o dalších devět dní. Pokračování přineslo opět stejné problémy s chladicím zařízením, ale rekordně dlouhou vzdušnou cestu zvládli překonat ve zdraví.
Pokus nakonec zabral 26 dnů místo plánovaných osmi, přesto agregát Laurin & Klement ukázal dovednosti československých strojařů. Motor si pro své parametry a schopnost vůbec zvládnout podobnou zátěž vysloužil obdiv celého světa, ani tak ale nedopadl dobře. Jako prodejní arktikl se neprosadil a výroba takových monster se pro Škodu stala slepou větví vývoje stejně jako dříve motocykly.
Tohle všechno připomíná sama automobilka i s pomocí svých archivních materiálů a pokud byste měli zájem dnes do značné míry zapomenutý motor 24,4 W12 vidět na vlastní oči, k vidění bývá v jejím muzeu v Mladé Boleslavi. Častěji je ale ke spatření v Národním technickém muzeu ve chvílích, kdy jej Škoda nemá zapůjčený.
Výroba jednoho z nejzajímavějších leteckých motorů své doby probíhala v Mladé Boleslavi. Světovou prezentaci obstarali Jaroslav Skála a Matěj Tauffer letem z Prahy do Tokia. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
- Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
včera - Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
20.1.2025 - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Nejrychlejším dnes v Jerezu Öttl, 3. Ondřej Vostatek včera 19:23
- Vostatek testuje Ducati v Jerezu včera 11:37
- Vespa 946 Snake: edice oslavující rok Hada 20.1.2025
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje 19.1.2025
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
Nejčtenější články
- Někdo hned po koupi schoval jeden z posledních skutečných nových Trabantů, dnes je k mání za obrovské peníze
22.12.2024 - Automobilový průmysl zažívá „éru arogance”, je to další smutný dopad plíživého návratu centrálního plánování
23.12.2024 - Poslední budíček pro Evropu? Čínský gigant odmítá skončit se spalovacími auty, bez jejich prodeje by nic nevydělal
23.12.2024 - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Hyundai se dál otáčí k zákazníkům zády. Obří designovou bizarnost nového SUV ještě snesou, konec nejzajímavějších motorů už míň
23.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva