Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda 440 Karosa: pokus o stylovku z ČSSR byl předem odsouzen k nezdaru
3.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Už skoro před 60 léty vznikl český kabriolet na základech Škody 440. Jezdil v provozu, mohl se vyrábět, nakonec se štěstím přežil dodnes.
Když se řekne Spartak, fanouškům hokeje se vybaví moskevské mužstvo a příznivcům škodovky zase automobil Škoda 440, kterému se lidově říkalo právě Spartak. Desetitisíce vyrobených kusů byly všechny v podstatě stejné, byly to dvoudveřové čtyřmístné rodinné stroje, předchůdce Octavie. Jeden jediný ale byl jiný. Měl laminátovou karoserii a vznikl ve Vysokém Mýtě. Představil se v roce 1956 jako Škoda 440 Karosa.
Laminátová karoserie ovšem byla Spartaku podobná jen tím, že pod ní byla čtyři kola, to bylo všechno. 440 Karosa vzhledově spíš připomíná proslulý autobus 706 RTO. To možná není lichotivé přirovnání, ale když se podíváte na příď malé Škodovky s její oválnou maskou chladiče, dvěma kulatými světlomety po stranách a barevnou kombinaci slonoviny a modré, myšlence na onen autobus se nelze ubránit.
V útrobách je tento kabriolet Škodou 440, tady žádné překvapení nečekejte. Základem vozu je páteřový rám a koncepce motoru vpředu a pohonu zadních kol. Obě nápravy jsou odpruženy příčnými listovými pery a všechna kola měla nezávislé zavěšení. O pohyb se stará 1,1litrový čtyřválec s výkonem 40 koní, což je dnes vážně málo, ale tehdy to byl slušný výkon.
Tím spíš, že 440 Karosa byla oproti Spartaku o 100 kg lehčí. Vážila 825 kg právě díky laminátové karoserii, která byla jen na některých místech vyztužena. Její hmotnost činila 65 kilogramů a vznikla v Kovoně Karviná. V interiéru byla také čtyři místa, ale ta zadní byla spíš nouzová a v podstatě neměla opěradla. Také tu nikdy nebyla skládací střecha, jedinou možností byl hardtop z laminátu a plexiskla. Jeho úchyty však byly dost mizerné a při zkouškách střecha několikrát odlétla.
Vůz se představil v roce 1956 na automobilové soutěži v Mladé Boleslavi. Sklidil velký obdiv, a to i přes to, že měl při jízdě defekt a lehce havaroval. Jediný člověk nicméně auto opravil během pěti hodin a během dalších dvanácti, kdy zaschl lak, vypadala karoserie jako nová. Stroj pak obrážel výstavy a všude byl terčem obdivu.
Do sériové výroby se ale nikdy nedostal, v ČSSR 50. let žádné překvapení. To je spíše s podivem, že komunisté jen o něco později pustli do výroby původní Felicii. S jediným vyrobeným kusem tak jezdil ředitel Karosy Vysoké Mýto až do roku 1960, kdy s ním boural v Praze. Unikátní prototyp měl být sešrotován, ale jeden z konstruktérů Josef Nalezenec ho odkoupil, opravil a po některých úpravách za účelem homologace a získání značek ho používal. Z dalších, pozdějších úprav zmiňme přední světla z Tatry 603, zadní z Fordu Cortina nebo třeba přední sklo z Felicie, díky kterému bylo možné namontovat hardtop určený pro tento model.
Na počátku 70. let však Nalezenec odjel na tři roky do Afghánistánu pomoci s opravami autobusů a když se vrátil, zjistil, že jeho tchán vůz prodal do Pardubic. Tam vystřídal několik majitelů a když ten poslední zemřel, hnil tento unikát několik let na zahradě. Až na sklonku tisíciletí se podařilo ho odkoupit a zachránit důkladnou renovací. Opět objel několik výstav a událostí a před pár léty byl zapůjčen do Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě.
Po Tatře JK 2500, která se shodou okolností také ukázala v druhé půlce 50. let, je tak Škoda 440 Karosa, řečená „Spartak v laminátu”, dalším příkladem stroje, u kterého si můžeme říkat jen „co by bylo, kdyby”. Nebylo nic a už ani nebude, zajet se na něj podívat do Vysokého Mýta ale můžete...
Škoda 440 Karosa vzbudila v roce 1956 pozdvižení
Na zahradě v Pardubicích se z kdysi krásného kabria stala takováto hromádka neštěstí
Po náročné renovaci je nicméně vůz opět v plné kráse
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 2 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 4 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 5 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 7 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis