Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche

(+ video) Tento vůz se snaží dát šmrnc u nás hodně okoukané Škodě 120. Daří se mu to, i když svaly místy kypí více, než by musel.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche

12.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Tento vůz se snaží dát šmrnc u nás hodně okoukané Škodě 120. Daří se mu to, i když svaly místy kypí více, než by musel.

Dvoudveřová Škodovka je Rapid, tedy ta původní. Běžné „stodvacítky” zase měly čtvery dveře a byla to ve své době v podstatě rodinná auta. Stroj, na který se díváme na fotkách, je do jisté míry kombinací obého. Nejsou zde z Rapidu ani dveře, ale nevidíme ani dva páry dveří. Tenhle šedý vůz na příliš velkých kolech je Škoda 120 Coupé. A není to nic, co by Škodovka vyhrabala odkudsi z archivu, je to výtvor dílny Hederik Tuning z Mierova, kousek od Bratislavy.

Údajně tato přestavba začala jako drobná proměna přední masky standardní Škody 120 z roku 1986, jakých u nás i na Slovensku ještě celkem nedávno jezdila hejna. Z jednoduché úpravy se stal celolak, pak přibyla ještě úprava víka motoru a kola z dílny Porsche. Pavol Onderík, majitel firmy Hederik Tuning, ale už v té době pomýšlel na změnu počtu dveří. Trvalo zhruba rok, než Attilu Ferdicse, majitele oné škodovky, přesvědčil.

Jádrem úpravy jsou o pár centimetrů dozadu posunuté B-sloupky. Za nimi jsou panely z původních zadních dveří, jen se samozřejmě neotevírají. Před nimi jsou dveře, které mají prodloužený kovový rám a laminátový kryt. Dveře z Rapidu tu nebyly použity, protože Rapid má jiný sklon A-sloupku než sedan typu 742. Už tohle by stačilo, aby tento vůz byl dost unikátní.

Vidíme také ohromná kola, která mají uprostřed zdánlivě známá loga. Nešálí vás zrak, jsou to trochu pozměněná loga Porsche, které je nakonec dnes se škodovkou ve stejném koncernu. Kola skutečně pocházejí ze Stuttgartu, byla původně na modelu 911 GT3. Tím je vysvětlen jejich průměr 19 palců a také vpravdě ohromná šířka pneumatik - 225/35 R19 vpředu a 295/30 R19 vzadu.

Zavěšení z Porsche tu ovšem nehledejte, to zůstalo „škodovácké”. Dostalo jen rozšiřovací podložky, které také změnily původní rozteč šroubů na novou, sedící pro kola z GT3. Ta se samozřejmě nemohla vejít do standardních blatníků, které tedy byly upraveny - a laminátem rozšířeny o zhruba 7 cm na každé straně. Nárazníky a nástavce prahů pocházejí z různých aut, difuzor vzadu třeba údajně pochází ze Saabu 93 a ony prahy z Kie Pro_Cee'd.

Neklame vás zrak, na zadní nápravě skutečně zůstaly bubnové brzdy. Vpředu ovšem byly původní brzdy vyměněny za nové se silnějšími třmeny a kotouči s vnitřním chlazením. Podle vzhledu auta to vypadá vážně nedostatečně, ale 120 Coupé váží 795 kilogramů a čím menší brzdy, tím nižší neodpružená hmotnost. Zejména, když použijete takhle velká kola.

Podvozek byl pochopitelně také vyztužen a kotevní místa tlumičů byly upraveny. Místo standardních pružin a tlumičů tu našlo uplatnění vzduchové odpružení, které je vlastní výroby a je to tak trochu všehochuť. Vzduchové polštáře údajně dodala česká Rubena, kompresor vzduchového podvozku pochází z Mercedesu ML a tlumiče z Fiatu Punto GT.

Co z kupé Rapid skutečně pochází, je palubní deska, jakkoli znalí budou vědět, že se stejná montovala i do nejlepších verzí sedanů z konce výroby. Nebylo tak nutné ji upravovat a nebyl to jediný důvod - vůz měl zůstat stále v podstatě Škodovkou, proto zůstala i původní světla jen s dílčími úpravami a také téměř sériová přední maska. V kabině ale ze Škodovky pochází opravdu jen palubní deska, volant je pochopitelně jiný a sedačky jsou závodní skořepiny OMP s certifikací FIA.

Člověk by při takovýchto úpravách čekal třeba tři stovky koní. Nic takového tu nehledejte, ale sériových 49 koní tu také nečekejte. Motor zůstal za zadní nápravou, ale není to původní dvanáctistovka, nýbrž třináctistovka z Favoritu. Má však jiné písty, vačky i hlavu válců, takže dává 100 koní výkonu. Pořád to není žádná sláva a moc velké burnouty nečekejte, mají-li zadní kola tak ohromnou šířku. Upravená je také převodovka, která má pět kvaltů a první tři jsou krátké a poslední dva dlouhé, to aby byla vylepšena jak maximální rychlost, tak i zrychlení na stovku. Přesná data o dynamice ovšem neznáme a níže si můžete poslechnout leda zvuk motoru.

Tahle unikátní Škodovka nyní slouží jako promovůz dílny Hederik Tuning a obráží výstavy. Kromě ní stojí tato dílna údajně i za elektrickým Porsche 911. Obecně se věnuje především tuningu, ale také například vkusně renovuje staré stroje, dole si můžete prohlédnout třeba zrenovovaný Rapid v podobné barvě, pro srovnání. A Škoda 120 Coupé, třebaže v některých ohledech vysloveně neuchvacuje, je krásnou ukázkou její práce.


Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 1 - hederik skoda 120 coupe stavba 01Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 2 - hederik skoda 120 coupe stavba 04Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 3 - hederik skoda 120 coupe stavba 04aŠkoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 4 - hederik skoda 120 coupe stavba 03Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 5 - hederik skoda 120 coupe stavba 03Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 6 - hederik skoda 120 coupe stavba 02Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 7 - hederik skoda 120 coupe stavba 07Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 8 - hederik skoda 120 coupe stavba 06Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 9 - hederik skoda 120 coupe stavba 05Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 10 - hederik skoda 120 coupe 01Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 11 - hederik skoda 120 coupe 02Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 12 - hederik skoda 120 coupe 03Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 13 - hederik skoda 120 coupe 04Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 14 - hederik skoda 120 coupe 05Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 15 - hederik skoda 120 coupe 06Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 16 - hederik skoda 120 coupe 07Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 17 - hederik skoda 120 coupe 08Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 18 - hederik skoda 120 coupe 09Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 19 - hederik skoda 120 coupe 11Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 20 - Skoda 120 Coupe Hederik dalsi 01Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 21 - Skoda 120 Coupe Hederik dalsi 02Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 22 - Skoda 120 Coupe Hederik dalsi 03Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 23 - Skoda 120 Coupe Hederik dalsi 04Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 24 - Skoda 120 Coupe Hederik dalsi 05Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 25 - Skoda 120 Coupe Hederik dalsi 06Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 26 - Skoda 120 Coupe Hederik dalsi 07Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 27 - Skoda 120 Coupe Hederik dalsi 08Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 28 - hederik skoda 120 coupe 10Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 29 - hederik skoda 120 coupe 12Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 30 - hederik skoda 120 coupe 13Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 31 - hederik skoda 120 coupe 14Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 32 - hederik skoda 120 coupe 15Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 33 - hederik skoda 120 coupe 16
Přestavba Škoda 120 na kupé, či snad dvoudveřový sedan, je skutečným unikátem

Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 34 - hederik skoda 120 atilka 01Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 35 - hederik skoda 120 atilka 02Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 36 - hederik skoda 120 atilka 02aŠkoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 37 - hederik skoda 120 atilka 03Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 38 - hederik skoda 120 atilka 04Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 39 - hederik skoda 120 atilka 05Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 40 - hederik skoda 120 atilka 06Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 41 - hederik skoda 120 atilka 07Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 42 - hederik skoda 120 atilka 08Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 43 - hederik skoda 120 atilka 09Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 44 - hederik skoda 120 atilka 10Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 45 - hederik skoda 120 atilka 11Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 46 - hederik skoda 120 atilka 12Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 47 - hederik skoda 120 atilka 13Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 48 - hederik skoda 120 atilka 14Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 49 - hederik skoda 120 atilka 15Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 50 - hederik skoda 120 atilka 16Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 51 - hederik skoda 120 atilka 17Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 52 - hederik skoda 120 atilka 18Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 53 - hederik skoda 120 atilka 19
Původní úprava byla „stodvacítky” velká, ale ne zas tak zásadní

Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 54 - Skoda Rapid renovace Hederik 01Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 55 - Skoda Rapid renovace Hederik 02Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 56 - Skoda Rapid renovace Hederik 03Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 57 - Skoda Rapid renovace Hederik 04Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 58 - Skoda Rapid renovace Hederik 05Škoda 120 Coupé: unikátní stroj má 100 koní a kola z Porsche - 59 - Skoda Rapid renovace Hederik 06
Krom tuningu a přestaveb se u Hederiku věnují také renovacím. Vrácení původní formy Škodě Rapid si zaslouží uznání

Zdroje: Hederik Tuning, Nový Čas

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.