Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje

Jet v sanitce není něco, co byste si obvykle přáli, a to ani jen tak. I pro tento účel ale vznikly zajímavé stroje, které stojí za pozornost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje

9.11.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jet v sanitce není něco, co byste si obvykle přáli, a to ani jen tak. I pro tento účel ale vznikly zajímavé stroje, které stojí za pozornost.

Většina sanitek v České republice, ale i kdekoli jinde jsou různé dodávky, přestavěné na sanitní vozy. Vídáme Mercedesy Sprinter, Volkswageny Transporter či Fordy Transit. Svou práci jistě odvádějí dobře, příznivce automobilů ale vezmou u srdce jen stěží. Ne snad že by tomu nutně muselo být jinak, faktem ale je, že v minulosti jezdily sanitky rozmanitější - postavené z vozů, které nejenže nebyly dodávkami, ale často ani kombíky.

Rádi bychom tedy připomněli stroje, na kterých pracovaly mnohdy známé společnosti a které i dnes dokážou zaujmout natolik, že po jízdě v některých z nich snad i zatoužíte. Mohla by tu jistě být i sanitní Tatra 613 SV, která byla v těchto řadách dost neobvyklým zjevem, pro její notorickou známost ji ale v tomto případě vynecháme. A podíváme na tu nás méně známé automobily.

Jsou to různé zajímavé kreace od Citroën XM postaveného karosárnou Heuliez, přes upravený Volkswagen T1 a Cadillac až po armádní stroje, schopné pro zraněné vojáky dojet v podstatě kamkoliv. Většina z těchto třinácti vozů je dnes překonána moderními sanitkami, zajímavé jsou ale pořád. Však posuďte sami...

Artec Boxer 8x8

Je úplně jedno, kde se vám něco stane, Artec Boxer s pohonem všech osmi kol pro vás dojede úplně kamkoliv, ať jste uprostřed Sibiře nebo Sahary. Boxer se vyrábí od roku 2008 v kooperaci Němců a Holanďanů. O pohon se stará dieselový osmiválec MTU o 711 koních a díky obrovským palivovým nádržím zvládne dojet až 1 100 km daleko. Tomu říkáme velkorysé pojetí sanitky...


Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 1 - zaj san artec boxer 8x8 01Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 2 - zaj san artec boxer 8x8 02Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 3 - zaj san artec boxer 8x8 03

Cadillac-Superior Royale Highroof

Pokud patří film Ghostbusters k vašim oblíbeným, jistě tento kombík Cadillac poznáváte. Pravdou je, že to bylo zásahové vozidlo nejen ve filmu, ale i v realitě. Jako sanitky sloužily tyto vozy zejména ze začátku 60. let a jak se dá očekávat, zejména na americkém kontinentu.

Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 4 - zaj san 1959 superior cadillac 01Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 5 - zaj san 1959 superior cadillac 02

Citroën HY

Nijak velké dodávky Citroën HY fungovaly kromě civilní záchranné služby také v té vojenské, a to mimo jiné i v nizozemské armádě. Zatímco však civilní verze HY měly vzadu obyčejné nápravy, ty pro vojenskou zdravotní službu byly vybaveny hydropneumatickým pérováním, kterým se Citroën kdysi proslavil.

Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 6 - zaj san citroen hy 01Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 7 - zaj san citroen hy 02Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 8 - zaj san citroen hy 03

Citroën ID

Označení ID patřilo méně luxusní verzi Citroënu DS a vznikaly z něj i sanitní vozy. Varianta kombi existovala od roku 1958, takže úprava na sanitku nebyla tak náročná, jak to může na první pohled vypadat. Moc místa nad hlavou však ošetřující zdravotník asi neměl.

Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 9 - zaj san citroen id 01Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 10 - zaj san citroen id 02Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 11 - zaj san citroen id 03

Citroën XM Heuliez

Třetí a nejmodernější Citroën na seznamu, upravený kombík XM Break, připravila karosárna Heuliez jako pokračování tradice sanitních modelů ID, uvedených výše. Zmíněné hydropneumatické odpružení zde bylo standardem. Existovaly i varianty se dvěma zadními nápravami, ty ale stavěl někdo jiný.

Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 12 - zaj san heuliez citroen xm 01Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 13 - zaj san heuliez citroen xm 02

Land Rover Series IIA

Zepředu tento armádní stroj připomíná Defender, zezadu spíš náklaďák. Pravdou nicméně je, že sanitky Series IIA byly v podstatě velikosti Defenderu; ostatně, Series IIA je jedním z předků dnešního Defenderu. Tyto stroje v minulosti sloužily zejména britské armádě, ale nejen v jejích řadách bylo možno je najít.

Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 14 - zaj san land rover series III 01Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 15 - zaj san land rover series III 02Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 16 - zaj san land rover series III 03

Mercedes-Visser W123

Trojcípá hvězda byla v minulosti oblíbená nejen u taxikářů v západoevropských zemích, ale i u záchranářů. Model W123 byl také známý svou spolehlivostí, zejména s šestiválcovými diesely pod kapotou. Mercedes-Benz údajně dokonce prodával i pouhé šasi s motorem a částečnou karoserií, označené F123, aby karosárny jako Visser mohly na jejich základě stavět sanitky.

Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 17 - zaj san visser mercedes 01Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 18 - zaj san visser mercedes 02

Volkswagen T1 Krankenwagen

Obliba slavného „busíku” VW T1 jako dodávky či obytného vozu u veřejnosti nekončila zde - tento vůz existoval i jako sanitka, k čemuž se jeho konstrukce přímo vybízela. Jistě, základ v Brouku moc rychlosti neposkytl, ale uvnitř aspoň bylo relativně dost místa.

Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 19 - zaj san vw t1 krankenwagen 01Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 20 - zaj san vw t1 krankenwagen 02

Volvo PV650

Pro nemocné a zraněné v předválečném Švédsku jezdily sanitky, postavené na šasí Volva PV650. Také se na základech z tohoto stroje, který byl původně obyčejným osobním autem, stavěly nákladní vozy - anebo i pohřební auta.

Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 21 - zaj san volvo pv650 01Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 22 - zaj san volvo pv650 02Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 23 - zaj san volvo pv650 03

ZIL 118A

Značka ZIL je známa nejlépe těm, kteří si byli v Sovětském svazu „rovnější než ostatní”. Kromě limuzín ale vyráběla také minibus 118, kterému se dostávalo i konverzí na sanitní auta. Zajímavostí budiž část střechy, která se dala zvednout, aby bylo uvnitř víc místa. A vůbec tento stroj vypadá dost pozoruhodně...

Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 24 - zaj san zil 118a 01Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 25 - zaj san zil 118a 02Sanitky, se kterými byste možná jeli i rádi: také tady slouží výjimečné stroje - 26 - zaj san zil 118a 03

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.