Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Proč mají některé Fordy na kapotě místo modrého oválu znak se třemi kočkami?
25.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Modrý ovál je jedním z nejznámějších automobilových symbolů, nkteré Fordy ho přesto nemají. A nechybělo mnoho a mohl zaniknout úplně.
V roce 1903 se svět jednou pro vždy změnil, když Henry Ford založil v Michiganu svou vlastní automobilku. Dnes má značka více než 100 výrobních závodů ve více než 30 zemích a každý model značky dává na odiv symbolický modrý ovál na kapotě. Historie loga Fordu prošla za 114 let dlouhou cestou a dodnes se povídá, že bílý nápis na modrém pozadí je podpis samotného zakladatele.
Jednou provždy ne, není to podpis Henryho Forda, jen stylizovaný zápis jeho jména. Vymyslel jej jeden z prvních zaměstnanců a později vedoucí designér Childe Harold Willis. Oválný tvar byl je na světě od roku 1912, aby propagoval značku Ford jako „punc spolehlivosti a hospodárnosti“, modrá barva měla symbolizovat sílu a vstřícnost společnosti, zatímco bílá barva údajně zobrazuje úroveň, eleganci a čistotu. Logo americké automobilky je široce považováno za jeden z nejpamátnějších automobilových symbolů, přesto existují Fordy, které se tímto logem neprezentovaly. A náhoda to nebyla.
Po smrti zakladatele začala automobilka provádět změny, z nichž tou nejviditelnější bylo právě opuštění starého znaku. První vozy, které neměly modrý ovál s bílým nápisem, vyjely z továren v roce 1949 a loga vystřídaly prosté hláskové nápisy Ford v oblouku přední části kapoty motoru. To byl ale jen začátek.
Netrvalo totiž dlouho a marketingové oddělení se rozhodlo použít zcela nový emblém. V roce 1950 se proto začal na autech objevovat symbol, který měl kořeny v 18. století v Anglii. Byl navržen tak, aby vypadal jako starý anglický heraldický erb, s černým švadronem se stříbrnými kuličkami, rozdělující logo na tři části - jednu modrou, jednu červenou a jednu šedou. Do každého z těchto oddílů bylo vsazeno něco, co vypadá jako kočka.
Podle erbu anglické královské rodiny a Richarda I. Lví srdce se zdá jasné, že se marketingové oddělení inspirovalo v těchto symbolech, a tak i ono zvíře mělo správně připomínat spíše lva. Kořeny tohoto loga jsme tedy vystopovali, byť není lehké pochopit, proč někdo považoval použití právě takového emblému za dobrý nápad. Celý příběh tím ale i proto nekončí.
Staronové logo, které nahradilo modrý ovál s bílým nápisem, se muselo zjednodušit, protože podle prvotních návrhů bylo moc členité a nepřehledné. Výsledkem se stal červený podklad, okolo vavřínový věnec a uvnitř tři lvi jako symbol králů. Červený znak s králem zvířat se na autech tyčil do konce 70. let.
Myšlenka vytvářet odznak ve starobylém stylu pro auto, které má být pokrokové a moderní, byla ovšem od začátku cesta špatným směrem. Po smrti Henryho Forda chtěli lidé z vedení nastartovat nové období, proto sáhli po změně loga. Nejsnazší způsob je zvolit ověřenou heraldiku a implementovat vlastní tvar a barvy. A lev, byť nešťastně stylizovaný, byla jasná volba pro sebevědomé vystupování, jakým se chtěl Ford ubírat.
Z delší perspektivy to ale nebyla dobrá volba. Aktuálně tak automobilka drží jednotný styl založený na kořenech fordovské tradice a skoro všechny vozy vyjíždí s modrou elipsou a světlým nápisem Ford uvnitř. Výrobce dospěl k tomuto závěru v roce 1982, kdy byl celosvětově obnoven modrý ovál a záhy se objevil téměř na všech vozidlech Ford. V roce 2003 - stého výročí založení - oslavil Ford své dědictví představením modernizované verze, která se používá dodnes. Jedinou výjimkou je Mustang, který se drží neméně tradičního cválajícího mustanga...
Ford zkoušel změnit svou image přepřáhnutím na poněkud nešťastné logo. Po pokusech s několika variacemi se ale rád vrátil ke starému dobrému modrému oválu...
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
včera - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie včera 10:00
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
- MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha 21.12.2024
- MS-Supersport 2025: 7 značek - jedna žena, 1 Čech 20.12.2024
Nejnovější články
- Někdo hned po koupi schoval jeden z posledních skutečných nových Trabantů, dnes je k mání za obrovské peníze
včera - Spalovací a elektrická auta budou brzy stát stejně, říká Bloomberg. Pokud se to ale skutečně stane, pak jen jednou cestou
včera - Další automobilka končí s umělou podporou LGTBQ, stačilo, aby jí začalo téct do bot
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
včera - Šéf Mercedesu už má plné zuby „nemocných” zaměstnanců, v Německu se „hází marod” dvakrát víc lidí než kde jinde
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva