Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti

Po silnicích už jsme viděli převážet různé věci, ale 97 metrů dlouhý kolos vážící bezmála tisíc tun se vymyká i obvyklým výzvám nadměrné přepravy. Vše muselo být naplánováno na centimetry.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti

28.3.2019 | Mirek Mazal

Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Po silnicích už jsme viděli převážet různé věci, ale 97 metrů dlouhý kolos vážící bezmála tisíc tun se vymyká i obvyklým výzvám nadměrné přepravy. Vše muselo být naplánováno na centimetry.

Nadměrný náklad v protisměru znamená nejčastěji větší obezřetnost za volantem, v horším případě zpomalení a jízdu blíže ke krajnici. V mimořádných situacích je potřeba uvolnit silnici kvůli průjezdu dvou kamionů s širokým nákladem, když ale na silnice vyrazí flotila nejsilnějších tahačů se stovky tun vážícím břemenem, je to ještě něco jiného.

V okolí kanadského Edmontonu se přesně taková operace odehrála, když na cestu vyrazil 882 tun vážící kolos. Válec sloužící k výrobě plastu z propanu měřil na výšku 97 metrů a zamířil do cíle pomocí speciálních přívěsů tažených i tlačených naftovými tahači. Konvoj se dal do pohybu vždy jen v nočních hodinách, přesto se kolem něj srocovaly davy zvědavců.

V Kanadě realizují velký chemický projekt, jehož účelem je zpracovávání levného uhlovodíku na 525 tisíc tun polypropylenu ročně. Část nákladů přesahujících 2,5 miliardy amerických dolarů (57,5 miliard Kč) připadlo společnosti Dacro Industries, která strávila celý rok výrobou gigantického válcového rozdělovače z uhlíkové oceli.

Hotový díl si to v celku nasměroval do petrochemického komplexu Heartland Petrochemical vzdáleného asi 30 kilometrů od místa vzniku. Bylo to absolutorium pro logistickou firmu, která musela naplánovat přesun obřího nákladu po veřejné silnici do posledního detailu s pomocí počítačových simulací, aby nemohlo dojít k tomu, že se do některých míst náklad prostě nevejde.

Výkonné kamiony Western Star 4900s zahájily po pečlivém plánovaní čtyřdenní putování v neděli, na silnice se tak dostala nejtěžší souprava v dějinách Alberty. Celá souprava zabrala 180 metrů na délku a 9 metrů na šířku, náročnost kanadské operace se tak vymkla všem standardům obvyklé nadměrné přepravy. Metoda přesunu podobně nadměrných objektů spočívá v tlačení a tažení modulárních přívěsů s řízenými koly, jak nejlépe ukáží přiložené záběry. Je na hranici pochopitelnosti, že je tak velkou věc možné po běžných, někdy ne zrovna bohatě dimenzovaných silnicích vůbec přepravit.


Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti - 1 - Preprava nadmerneho nakladu Kanada foto 01Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti - 2 - Preprava nadmerneho nakladu Kanada foto 02Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti - 3 - Preprava nadmerneho nakladu Kanada foto 03Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti - 4 - Preprava nadmerneho nakladu Kanada foto 04Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti - 5 - Preprava nadmerneho nakladu Kanada foto 05Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti - 6 - Preprava nadmerneho nakladu Kanada foto 06Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti - 7 - Preprava nadmerneho nakladu Kanada foto 07Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti - 8 - Preprava nadmerneho nakladu Kanada foto 08Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti - 9 - Preprava nadmerneho nakladu Kanada foto 09Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti - 10 - Preprava nadmerneho nakladu Kanada foto 10Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti - 11 - Preprava opravdu nadmerneho nakladu Kanada dalsi 01
Impozantní přeprava stovky tun vážícího kolosu je centimetrová práce několika tahačů

Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti - 12 - Preprava nadmerneho nakladu Kanada foto 11Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti - 13 - Preprava nadmerneho nakladu Kanada foto 12Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti - 14 - Preprava nadmerneho nakladu Kanada foto 13Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti - 15 - Preprava nadmerneho nakladu Kanada foto 14
Použity musely být modulární přívěsy, jejichž precizní sladění s prací tahačů s ohledem na okolností prostředí muselo být naplánovaná pomocí počítačových simulací

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.