Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Opuštěné sídlo zkrachovalého týmu Formule 1 je už po pár letech v naprostém rozkladu
16.1.2020 | Petr Prokopec
Ještě v roce 2016, vonělo novotou, nyní je už jen smutným mementem nájezdů vandalů. V dezolátním stavu je všechno od kanceláří až po sklady.
Vzpomínáte ještě na rok 2012? V té době šampionát Formule 1 používal osmiválcové motory, v jejichž případě si rozhodně nešlo stěžovat na nedostatečný zvuk. Sebastian Vettel se tehdy vezl na vítězné vlně a na konci sezóny získal třetí mistrovský titul. Do poslední chvíle ale titul jistý neměl, druhý Fernando Alonso nakonec skončil těsně za ním, navíc s hořkou chutí na jazyku. Finální Velkou cenu Brazílie následovaly dohady kvůli Vettelovu spornému předjetí Jeana-Erica Vergna, to ale nakonec FIA nechala být bez trestu.
Spíše než na souboj několikanásobných šampionů ovšem chceme upozornit na druhý konec pořadí. V šampionátu se vůbec poprvé objevil také tým Caterham, který vznikl přejmenováním Lotusu. Tím je míněna malajsijská stáj, která v seriálu působila v letech 2010 a 2011 a jejímž majitelem byl malajsijský miliardář Tony Fernandes. Tomu ovšem Proton již odmítl dále poskytovat licenci na užití názvu britské značky, proto došlo na odkoupení Caterhamu a přejmenování týmu. Přejmenován byl i Renault, a to právě na Lotus kvůli rozšíření sponzorských aktivit.
Zatímco však Francouzi vlastněná stáj dokázala bojovat o příčky nejvyšší a dokonce se v onom roce 2012 dočkala i vítězství, Caterham na tom až tak dobře nebyl. Jeho nejlepším umístěním bylo jedenácté místo Vitalije Petrova ve Velké ceně Brazílie, které již nebylo překonáno ani v dalších dvou sezonách. Ještě před polovinou roku 2014 tak Fernandes členům týmu oznámil, že pokud se stáj nezlepší, miliardář ukáže F1 záda. To se skutečně stalo, dokonce ještě dříve, než kdokoliv počítal - již v červenci 2014 totiž tým ovládalo švýcarsko-středovýchodní konsorcium.
Finanční potíže ovšem nezmizely, stejně jako se nedostavily výsledky. Problémy Caterhamu tak ještě vzrostly a stáj dokonce absentovala při závodech v Americe a Brazílii. Na finále v Abú Zabí sice díky finanční podpoře veřejnosti na startu nechyběla, byl to však její poslední závod. Následovala insolvence a posléze i bankrot. Fernandes se v dané době věnoval už pouze divizi silničních aut, kterou vlastní dodnes.
Daleko zajímavější ovšem je, co se stalo se závodním týmem a zejména s jeho ústředím. Caterham se na počátku roku 2012 přesunul do technologického centra v Leafieldu, kde dříve měly své zázemí týmy Arrows a Super Aguri. Po vyhlášení bankrotu sice došlo na rozprodej stájových aktiv, nemovitost nového majitele dosud nenašla. To se logicky projevilo na stavu budov, které správce konkurzní podstaty nechává chátrat.
Proč se tak děje, nevíme. Nicméně stav centra se prudce zhoršil zejména v posledních třech letech. Ještě v létě 2016 byly veškeré budovy čisté a dokonce v nich fungovala i elektřina. Stačilo tedy stisknout vypínač, a rázem se po pečlivě vycíděných místnostech rozlilo světlo. O něčem takovém si ale nyní někdejší ústředí Caterhamu může nechat pouze zdát - v mezičase se stalo terčem vandalů.
Tragický stav byl patrný již v roce 2017, kdy správci „pozůstalosti“ stáje zřejmě nad budovami a nalezením nového vlastníka zlomili hůl. Objekt nechali svému osudu a své choutky si na něm začali uspokojovat ti, které baví něco ničit. Aktuálně tak již na místě nenajdete kromě samolepek či koláží nakreslených na stěnách a kolážích již nic, co by připomínalo slavnou minulost. Vše, co bylo shledáno cenným, bylo totiž rozkradeno a zbytek byl poničen.
Technologické centrum v Leafieldu je tak již jen smutným mementem doby, kdy ve Formuli 1 závodilo hned dvanáct týmů a na startovní rošt se tak stavělo čtyřiadvacet řidičů. Letos je stájí deset, kromě Caterhamu již v šampionátu skončily také týmy HRT a Marussia, byť ta se jen přejmenovala na Haas.








Stav bývalého sídla Caterhamu aktuálně bere u srdce
Ještě v roce 2016 přitom bylo ústředí někdejší stáje F1 v pořádku a připomínalo...
...rok 2012, kdy se Caterham stal součástí šampionátu a kdy došlo na přestěhování do této lokality
Zdroj: Formula Rapida, Mirror
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superpole vyhrál Bulega 08:31
- Fakta a čísla týkající se Phillip Islandu včera 16:00
- Superpole pro Bendsneydera, 16. Vostatek včera 08:35
- Úvod na Phillip Islandu: Dominance Ducati na špici s Bulegou včera 08:34
- Test CFMOTO Gladiator X850 G3: na práci i zábavu včera 08:00
Nejnovější články
Levný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 43 minutamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 2 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před 3 hodinamiMercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12
před 5 hodinamiToyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 06:28 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie