Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Opuštěná fabrika 25 let skrývala nejeté náklaďáky Baba Jaga, teď jsou na prodej
21.5.2019 | Petr Prokopec
Jejich výroba skončila v roce 1994, ne všechny ale putovaly do prodeje. Několik kusů ZiLu-133GYA zvaného Baba Jaga bylo uskladněno a za zdmi fabriky zůstaly dodnes.
Historie ruské automobilky ZiL se začala psát již v roce 1916, sté výročí však značka bohužel oslavit nestihla. Tedy jakožto výrobce aut, samotná společnost stále existuje, ovšem v posledních pěti letech již jen jako developer, který hodlá na pozemcích dříve okupovaných továrnami vybudovat rezidenční komplex. Většina budov tak byla již v roce 2015 stržena, některá skladiště však zůstala stát. A tak až dnes vydávají svá tajemství.
Mezi ty patří stále nové, byť dávno nevyráběné vozy, které se v útrobách továrny skrývaly neskutečných 25 let. Jde o několik exemplářů sklápěčky ZIL-133GYA vyrobené v roce 1994, které Rusové neřeknou jinak než Baba Jaga. Hned po svém zrodu najely pouze okolo 1 500 kilometrů a následně se staly součástí státních rezerv. Proč s nimi během následujícího čtvrtstoletí nikdo nenakládal, je otázkou, patrně stát ztratil povědomí o tom, že je má. Na každý pád se za nimi zavřely brány opuštěné továrny a uvolněny z rezerv byla až letos. Poté prošly oživením, dostaly nové baterie a pneumatiky a jsou plně provozuschopné.
Cena jednoho kusu byla stanovena na 750 tisíc rublů (cca 267 500 Kč), což na byť zastaralý, ale současně zánovní náklaďák není moc. ZiL-133GYA stále zvládne uvézt až 10 tun nákladu, za což vděčí třínápravové koncepci. V tomto ohledu jde o z nouze ctnost, neboť tento typ odstartoval svou životní dráhu v 60. letech minulého století se dvěma nápravami. Poté však Rusové začali požadovat vyšší nosnost.
Problém nastal v tom, že na vývoj nové verze nebyly ani peníze, ani čas. Vývojové oddělení bylo příliš zaměstnáno prací na novém ZiLu-170. Ten ale nakonec nikdy do výroby nedorazil, tedy alespoň pod původně zamýšleným logem. Místo toho se nakonec začal prodávat jako Kamaz-5320. Nicméně i tak byly práce na šestikolové variantě ZiLu-133GYA upozaděny, došlo pouze na prodloužení korby a rámu, který se nově dočkal jedné nápravy navíc. Ta však je již pouze vlečená, nikoliv poháněná.
V případě Baby Jagy lze mluvit ještě o modifikacích spojených s motorovým prostorem, neboť vůči standardnímu ZiLu-133 došlo na prodloužení kapoty. Pod ni se tak s přehledem vešel objemnější téměř jedenáctilitrový turbodiesel Kamaz-740 naladěný na 220 koní, jež dostala na starosti převodovka od stejného výrobce. Ta nadále výkonem zásobuje pouze první čtyři kola.
Zajímavostí je, že za výše zmíněnou sumu je vůz bez technického průkazu, za možnost jezdit s ním po veřejných komunikacích se platí dalších 100 tisíc rublů (35 670 Kč), Jak je dnes možné něco takového přihlásit do provozu, netušíme, ale nezapomeňme - jsme v Rusku, zemi neomezených možností.
Dodnes nejeté kusy ZiLu-133GYA míří po 25 letech ve skladišti do prodeje, jde o raritu svého druhu
Zdroj: Drom
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 2 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 3 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 5 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 6 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva