Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, ani tak nikdy nepotřebuje nabít
18.12.2019 | Mirek Mazal
Zatímco u relativně malých osobních aut je dobíjení velkým problémem, tento obří sklápěč zásuvku viděl jen jednou a přesto pořád jezdí. Perpetuum mobile? Skoro, tohle auto jezdí na svůj náklad.
Elektrická auta mají řadu výhod, které není možné přehlížet. Mají ale také řadu nevýhod, z nichž ty největší se týkají akumulátorů. Problémem je už to, jak jsou vzhledem ke své kapacitě velké a těžké, největší potíží ale je, jak dlouho se nabíjí. I když dojezdy novinek v řadu stovek kilometrů s dobitím většiny kapacity během desítek minut vypadají použitelně, oproti dnešním autům je to pořád úplně jiný svět. Kdybyste do elektrického auta měli načerpat energii na takový dojezd, jaký získá obyčejná dieselová Octavia během asi tří minut u čerpací stanice, budete potřebovat hodiny stání u té nejrychlejší nabíječky a akumulátory vážící asi tunu.
Stesky nad dobíjením elektromobilů jsou zkrátka faktickou připomínkou, nikoli fóbií, vždy ale nemusí být navždy platné. Ve Švýcarsku totiž už rok úspěšně slouží nákladní elektrické auto, které dosud nebylo ani jednou nabito. A přesto jezdí den co den. Tato vlastnost pak zvláště vynikne, když je titulováno jako největší ze všech elektrických automobilů na celém světě.
Elektrický gigant bez potřeby zásuvky se nazývá Lynx nebo také eDumper a druhé zmíněné slovo naznačuje, že patří mezi důlní přepravníky. Nákladní obr slouží zkušebně v cementárně firmy Vigier nedaleko metropole Bern. Generální ředitel společnosti Lukas Epple uvedl, že koncept navrhli odborníci se specializovanými technickými znalostmi, zapojily se vzdělávací instituce i průkopnicky smýšlející průmysloví partneři a výjimečný stroj byl na světě.
Vážně to není drobek. Sklápěč váží 58 tun bez nákladu, v plném naložení pak 123 tun, přičemž pneumatiky měří v průměru dva metry. Základ hotové stavby pochází z dieselového dumperu Komatsu HD 605-7, ale palivová nádrž byla nahrazena největší baterií, která byla kdy vyrobena pro elektrické vozidlo. Jen samotný akumulátor s kapacitou 600 kWh váží 4,5 tuny, což je šest největších baterií Tesly Model S. Bzučivý pohon odhadem ušetří 1 300 tun CO2 a 500 tisíc litrů dieselového paliva při přepravě 300 tisíc tun materiálu ročně.
Jak je to možné? Lynx byl specificky navržen k převozu vápencových a sedimentárních hornin z těžební oblasti vysoko nad zemí do zpracovatelského závodu v nižší poloze a právě na svůj náklad tak trochu jezdí. Během klesání s plným zatížením auto nepoužívá elektrické motory o blíže neupřesněném výkonu (půjde nejspíše minimálně o vysoké stovky, spíše více jak tisíc koní) k pohonu, ale přeměňuje jimi kinetickou energii na elektrickou, kterou ukládá do zmíněného akumulátoru. A vyrobená elektřina opětovně umožní dumperu vyjet zpět na kopec s prázdnou korbou.
Jednoduchý systém eliminuje potřebu jiného než prvního dobití a byť perpetuum mobile to skutečně není (náklad a jeho změna nadmořské výšky jsou tu přeneseně stejným palivem, jako třeba nafta), využívá energie, která by konvenčním dumperem byla zmařena, spíše by bylo nutné ji posílat pánu bohu do oken přes brzdový systém. Chytrý a efektivní způsob, jak nasadit elektrický pohon. A ještě se nestarat o dobíjení.































Elektrický dumper si sám vyrábí energii pohonu jízdou z kopce a silnou rekuperací, na uloženou elektřinu pak zase vyjede nahoru. A tak pořád dokola, nabíjení není třeba
Zdroj: Edumper
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins