Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejúžasnější sbírka Chevroletů Camaro: 28 aut od prvního po hvězdu Ringu
18.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tohle je 28 strojů, které v historii Camara něco znamenaly. To nové doprovodily při jeho premiéře.
Spojené státy toho přinesly světové kultuře motorismu docela hodně a Chevrolet Camaro je jedním z bodů, které můžeme směle označit za ikonické. Camaro lze jistě zařadit po bok Mustangu a Corvette mezi ikony světa petrolheadů. Když se tedy o víkendu ukázalo ve své šesté generaci, byl to zejména pro příznivce tohoto stroje svátek.
Nejen novinky ale byly na detroitském představení nového Camara přítomny. Sám Chevrolet ukázal také největší a dosud neviděnou sbírku koncepčních, historických, závodních či jinak zajímavých modelů Camara od první generace z 60. let až po generaci pátou, letos doslouživší. A je tu i úplně první vyrobený kus, který byl používán pro testování a také pro prezentaci Camara jako nového modelu v roce 1967. Tipnete si, co má pod kapotou?
Většina aut na obrázcích níže patří muzeu GM Heritage, některá však zapůjčili soukromí sběratelé. Neuvidíte tu tedy auto, které by bylo těsně před rozpadem - všechna jsou ve vynikajícím stavu. A spousta z nich by si zasloužila vlastní fotogalerie o více než dvou obrázcích. Ale dva jsou lepší než nic a aut je celkem osmadvacet, alespoň na fotkách. Pojďme se podívat na všechna z nich a čtrnáct nejzajímavějších strojů si i krátce popsat.
Úplně první vyrobené Camaro, 1967
Pokud jste pod kapotu tohoto auta tipovali osmiválec, netrefili jste se. Hvězdu celé přehlídky, úplně první vyrobené Camaro, pohání řadový šestiválec o objemu 3,7 litru přes třístupňovou manuální převodovku. Tento stroj byl vyroben jako první ze 49kusové pilotní série, která sloužila pro testování a představování. Tenhle konkrétní vůz byl představen veřejnosti v srpnu roku 1966 a také se objevoval v reklamních materiálech.
Camaro Z/28, 1967
Balíček úprav Z/28 vznikl jako homologační speciál pro závodní sérii Trans Am. Oproti standardním vozům tu bylo upravené šasi i podvozek a také tu byl unikátní small block V8 o objemu 302 kubických palců, tedy 4 949 ccm; limit objemu pro onu třídu byl 305 cu in, tedy 4 998 ccm. Vzniklo pouze 602 kusů tohoto Camara Z/28.
Camaro Z/28 kabriolet, 1968
Takovéhle auto nebylo běžně v nabídce, nicméně jeden kousek vznikl, a to pro šéfa Chevroletu Peta Estese. Byl postaven ručně a bylo na něm několik specialit, které běžná Camara neměly, např. „kapuce” sání na kapotě nebo kotoučové brzdy na všech kolech.
Cortez Camaro ZL1, 1969
Tohle stříbrné Camaro ZL1 je dost možná jedno z nejvzácnějších Camar všech dob. Kusů ZL1 vzniklo jen 69 a z toho dvanáct mělo manuální čtyřkvalt Muncie M22. A jen šest z oněch 69 mělo tahle kola s názvem Rallye.
Camaro Z/28 Hurst Sunshine Special, 1970
Rovnou v prvním roce produkce druhé generace Camara přišla verze Z/28 a pod kapotou měla osmiválec označený LT-1, který dával 360 koní. Verze Hurst Sunshine Special existovala ve třech exemplářích a speciální byla elektrickou stahovací částí střechy, ne nepodobně Fiatu 500. Tato střecha se ale do sériové výroby nikdy nedostala.
Camaro Z/28, 1974
V roce 1974 dostalo Camaro facelift, který přinesl nové nárazníky podle nových nařízení americké vlády. S tím se změnil design přídě a zádě, dle mnohých názorů k horšímu. Nárazníky přidaly na délce vozu 17,8 centimetru.
Camaro Z/28, 1978
Další facelift Camara v roce 1978 přinesl uretanové nárazníky, které byly integrované do tvaru karoserie a byly také lakovány stejnou barvou. A také, jelikož jsme v 70. letech v Severní Americe, má tato kanadská verze vrcholového modelu Camara pouhých 172 koní z 5,7litrového small blocku.
Camaro IROC-Z, 1985
Spousta písmen v označení tohoto Camara znamená International Race of Champions, závodní seriál, který do totožných vozů Camaro posadil piloty z jiných serálů. Produkční IROC-Z měl zbrusu nový pětilitr se vstřikováním a 218 koní. Také měl kotoučové brzdy na všech kolech, speciální šestnáctipalcová kola a unikátní detaily exteriéru.
Camaro Z/28 25th Anniversary, 1992
Čtvrt století je potřeba oslavit a jak to lépe udělat, než speciální verzí auta, které oněch pětadvacet let má. Jenže v tomhle případě nedostaly znáčky na přístrojový štít jen speciální edice, ale úplně všechna Camara vyrobená v modelovém roce 1992, který byl zároveň poslední pro třetí generaci Camara. Specialita tu ale přesto byla - balíček Heritage, který přidal další znáček na víko zavazadelníku.
Camaro Z/28 Indy Pace Car, 1993
Čtvrtá generace přišla v roce 1993 s kulatým designem a její verze Z/28 byla vybrána jako pace car pro závod 500 mil Indianapolis. Pod kapotou byla II. generace small blocku V8, označená LT1. Z objemu 5,7 litru dával tento motor 279 koní, což dnes není žádná sláva, ale základní 3,8litrová V6 tehdy dávala koní asi 140. A také bylo 279 koní nejvíc pod kapotou osmiválcového Camara od roku 1971.
Camaro SS, 1996
Návrat verze SS v roce 1996 byl okořeněn nasávacím otvorem na kapotě, větším zadním spoilerem a sedmnáctipalcovými koly, která připomínala ta na Corvette C4 ZR1. Bylo tu také více výkonu - motor LT1 měl 309 koní.
Camaro Z/28, 2002
V srpnu roku 2002 oslavilo Camaro pětatřicet let. A jako dárek dostalo ukončení produkce. Poslední Camaro čtvrté generace a na řadu let poslední Camaro vůbec sjelo z výrobní linky 27. srpna 2002. Bylo červené, byla to verze Z/28 kabrio - a právě se na něj díváte.
Camaro SS, 2010
V průběhu prvního desetiletí 21. století vzniklo několik konceptů Camara, ale produkce této ikony byla obnovena až v roce 2009. Tehdy začala výroba Camara páté generace modelového roku 2010 a první takové auto s VIN končícím 001 je toto konkrétní červené kupé. O pět let později tu máme generaci šestou.
Camaro Z/28 z Nürburgringu
Možná si pamatujete video, na kterém stříbrný Chevrolet Camaro obkroužil Severní smyčku německého Nürburgringu za 7 min 37 s. To je vynikající čas, který jen dokresluje schopnosti verze Z/28. Na onen pokus bylo použito tohle konkrétní auto.
Zbylých čtrnáct verzí Chevroletu Camaro
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nejnovější články
- Nové levné SUV Škody se začalo vyrábět. Za jeho cenu to bude pecka jako hrom, která by Škodu vytáhla z problémů
před 2 hodinami - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
před 4 hodinami - Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 5 hodinami - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera - Mechanik rozebral legendární motor 5,0 V10 TDI od VW, je to geniální noční můra servisních techniků
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 07:49 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 12.17. 22:54 - mattonecz
- Rychlodotazy 12.17. 21:13 - TomyTom
- Volkswagen obecne 12.17. 12:52 - Brus
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.17. 11:52 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.17. 10:14 - pavproch
- Politický koutek 12.16. 21:18 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.16. 18:23 - abgx1