Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejsilnější Škoda Octavia I si neříkala RS. Na skutečný vrchol už se zapomíná
19.8.2018 | Petr Miler
Nejsilnější a nejrychlejší Octavií v nabídce je dnes provedení RS a bylo tomu tak i u druhé generace. Ne tak u té první, tam RS zastínila jiná specialita.
Škoda dnes prodává Octavii v její třetí, loni faceliftované generaci. Příběh novodobé existence tohoto modelu se ale začal psát už před 22 léty, v roce 1996, kdy škodovka představila generaci první. Právě ta se stala pro automobilku zásadním modelem, který ji vydláždil cestu mezi světoznámé automobilky a který se dnes zásadní měrou podílí na tom, že největšímu počtu zemí Evropy prodejně vládne vůz značky Škoda.
Octavia I byla přes drobné zádrhele v samém počátku výroby velmi úspěšná, a tak se postupně představovala v dalších a dalších, stále více ambiciózních verzích. Na českém trhu se jako absolutní vrchol etablovala verze RS, která ze čtyřválce o objemu 1,8 litru dávala 180 koní. Mnozí žijí v tom, že šlo o nejsilnější variantu první generace Octavie, jenže není to pravda. Nyní přitom nemáme na mysli mnohasetkoňová monstra, která produkuje tuningová scéna, ale striktně silniční tovární vozy. Mezi nimi byla nejsilnější verze GT.
Objevila se v září roku 2006, tedy v tobě, kdy už se u nás prodávala jen jako Tour po boku tehdy nové Octavie II a ve verzi RS ji už nebylo možno coby novou objednat. Řecký hlad po RS ale byl tak velký, že se Škodovka rozhodla jen pro tuto zemi - čtete správně, Řecko - postavit ještě silnější verzi, která dostala název GT.
Ze stejného motoru bylo vydolováno ještě 13 koní navíc pro celkový výkon 193 koní při 5 300 otáčkách a 276 Nm při 5 020 ot./min. Maximálka byla nižší než u RS, údajně 220 km/h, ale nedává to smysl, tušíme za tím uměle pesimistické specifikace z legislativních důvodů, níže ostatně přikládáme jedno z více videí, na kterých GT hravě překonává tachometrovou metu 240 km/h. Zrychlení už nárůstu výkonu odpovídalo - s časem 7,6 s bylo o tři desetinky lepší. Známe i cenu, za kterou se vůz tehdy prodával - 20 990 Eur, tedy tehdejším kurzem asi 592 tisíc korun. Ne zase tak moc, ani dnešní optikou.
Na motoru bylo údajně znát úplně jiné naladění než u RS, jehož turbo se staralo o plný točivý moment už od nějakých dvou tisíc otáček za minutu. GT bylo potřeba více točit, jak vidno i z bodu, kdy dosahuje maximálního výkonu a točivého momentu. Pod dvěma tisíci otáček člověku prý přišlo auto velmi pomalé, od 2 200 ot. se vůz začal sbírat a ještě později ze sebe motor vydal všechno, co uměl. Spotřeba se při svižnější jízdě i kvůli nutnosti držet motor v otáčkách prý pohybovala okolo 12,5 litru na sto. Při opravdu ostré jízdě prý nebyl problém s 19 litry, ale to je mezi takto nastavenými turbomotory ještě docela fajn číslo.
Vizuálně ji od verze RS nepoznáte, je tu stejný nárazník, stejná kola a stejné zelené V v přední masce. Jen vzadu pod nápisem Octavia není RS, nýbrž GT a označení výkonu - 193HP. Interiér byl oproti RS trochu jiný, byl tu sice tříramenný volant a sedačky s lepším bočním vedením, ale budíky pocházely ze standardní Octavie. Podstatný tu byl motor.
Proč tenhle model nebyl k mání u nás, je jednoduché - lidem tu spíš lahodil velký kufr Octavie, než vysoké výkony. Ve verzi RS se u nás prodávala asi 2 % prvních Octavií, v Řecku to ale bylo 20 %. Ani to nestačilo na Velkou Británii, kde bylo v té době 44 % všech prodaných Octavií ve verzi RS, ale specialitku přesto dostalo Řecko, kde se „jednička” prodávala déle.
Nebyl to navíc jediný případ, kdy se v nabídce Škodovky objevila písmena GT. O dva roky později se objevila Octavia II GT, která měla motor 1,8 TSI o výkonu 200 koní, opět jen v Řecku. A existovala také Fabia GT Sport, která ovšem na takové výkony mohla zapomenout - montovaly se do ní čtrnáctistovky o 75 a 100 koních, 115koňový dvoulitr a 1,9 TDI o 100 koních. A také u nás nebyla běžně k mání.
Fabii GT Sport čas od času najdete i v České republice, i když je to rarita snad ještě větší než obyčejná Fabia s dvoulitrem. Octavii GT jsme ale u nás v prodeji ještě neviděli a ani na Mobile.de teď není v nabídce jediná. V Řecku to rarita není, snadno lze dohledat fotky vozu z ulice a ojetých kusů jsou v prodeji desítky. Většina jich je nějak dotčená nevhodným tuningem, ale třeba zachovalý (a jen lehce „zprasený”) černý kus na přiložených fotkách z roku 2007 je k mání v dobrém stavu se 60 tisíci km na tachometru. Pár podobných se najde třeba na inzertním webu Car.gr a obvykle jsou v prodeji za ceny mezi 4 a 8 tisíci eury podle stavu a kilometráže.
Kolik se jich v Řecku přesně prodalo, zatím nevíme, ale málo to jistě nebylo. Kdyby se vám ovšem podařilo jednu dovézt do ČR, byli byste určitě jedni z mála. Jen by o tom, že vaše auto je skutečná rarita, vědělo jen pár zasvěcenců, a to ještě pouze po pohledu na logo vzadu.
Dobových oficiálních fotek existuje poskrovnu
Narazit na Octavii GT v Řecku na ulici není zase takový problém
Dost vozů se objevuje i v prodeji, málokterý je ale v originálním stavu
Historie se později opakovala s Octavií GT druhé generace, i ta byla s motorem 1,8 TSI silnější než kdekoli jinde
Zdroje: Řecké zastoupení Škody, Fabiatou, Car.gr
Bleskovky
- Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
před 7 hodinami - První elektrické Ferrari nachytali při testech. Vzhledem děsí asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale zůstane
včera - Slavná reklama Audi se skokanským můstkem fascinuje i 38 let po svém vzniku, pomocnému lanu navzdory
7.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Lamborghini začalo potichu používat motory od Mercedesu, tedy od firmy, kterou ovládá
9.12.2024 - Palác padlého syrského prezidenta Asada skrýval i rozsáhlou sbírku superaut, v lecčem si nezadá s kolekcí sultána Bruneje
10.12.2024 - VW trvá na zavírání továren a snižování mezd. Stávkuje ještě víc lidí, další kolo jednání s odbory skončilo patem
10.12.2024 - Čínský výrobce mobilů poprvé ukázal auto, které vypadá i pojede jako Ferrari, ale stát bude jako Škoda. Půjde o další hit
10.12.2024 - Německo to dokázalo, slaví rekordní výrobu elektromobilů. Problém je jen v tom, že je skoro nikdo nekupuje
10.12.2024
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 01.09. 15:55 - .Z3
- VZKAZY 01.09. 15:07 - M.Z.
- Další zajímavá autovidea 01.09. 14:34 - Vrooom
- Lampárna (stěžovatelna) 01.09. 12:57 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.09. 11:58 - řidičBOB
- Rady k výběru auta? 01.09. 04:27 - Čičo
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.08. 20:14 - řidičBOB
- BMW Divize 01.08. 18:52 - M.Z.