Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Pozadí nálezu aut za desítky milionů v rozpadlé garáži fascinuje jako nález sám
30.1.2019 | Mirek Mazal
Byl to největší nález aut loňského roku, skrývá se za ním ale ještě zajímavější příběh, než se zprvu zdálo. Detaily rozkryla dcera majitele, který svá auta nechtěl dát skoro za žádnou cenu.
Před pár dny jsme mohli žasnout nad kolekci 81 výjimečných aut, na která dlouhá léta padal prach ve francouzských stodolách, není to ale jediný fantastický nález z poslední doby. Na konci loňského roku ohromil svět belgický objev tří vzácných automobilů, který obcházel pozoruhodný příběh. Ve zchátralé, stovkami pytlů s pískem obložené garáži byly totiž nalezeny tři klasické modely Bugatti v překvapivě dobrém stavu.
Už tehdy bylo známo, že patřily umělci, který údajně z aut čerpal inspiraci, až nyní ale dozvídáme veškeré detaily. A nejsou o nic méně zajímavé. Vozy byly majetkem sochaře Augusta Thomassene, Belgičana narozeného v roce 1924. Zpočátku své kariéry byl skutečně velmi úspěšný a svou tvorbou si zajistil dostatečné jmění na koupi tří už tehdy ceněných vozů. Dopřál si je ještě před dosažením čtyřicítky, jak jsme ale zmiňovali, primárně na ježdění si je nepořídil. Výtvarník byl velkým obdivovatelem francouzského designu a stroje z Molsheimu pro něj znamenaly estetickou dokonalost.
Automobily Bugatti Type 49 Berline z roku 1932 a o pět let novější Bugatti Type 57 Cabriolet byly zakoupeny se zakázkovou karoserií. Dočkaly se prvotřídní péče a několik let sloužily jako krásné vozy i pro pravidelné ježdění. Třetí poklad pod názvem Bugatti Type 40 Roadster z roku 1929 byl pořízen bouraný a nový majitel mu chtěl nechat vytvořit zcela originální karoserii. Thomassen měl vymyšlený postup, v hlavě nosil vlastní návrh kompletu opláštění cenného vozu, projekt dokonce nadšeně rozdělal, ale nestihl jej dokončit.
Později auta zavřel do garáže a používal je jen jako zdroj inspirace. Bugatti vážně miloval a sochařovu lásku k automobilce potvrdilo i stvoření busty jejího zakladatele, Ettore Bugattiho. Toto dílo je v současné době vystaveno v Národním automobilovém muzeu ve Francii. Thomassen přseto postupem času přicházel o svůj věhlas, nebyl schopen si uměním vydělat tolik peněz a stával se stále chudším. Jeho dcera uvedla, že její otec byl vlastnictvím těchto aut znám a často dostával nabídky od sběratelů, aby je prodal. On ale pokaždé odmítl se se svými vozy rozloučit a trval na svém i v tíživé finanční situaci. Podle dcery tak rodina měla v garáži Bugatti v ceně odpovídající jackpotu ve Sportce, i když často disponovala prostředky stačícími sotva na holé živobytí.
Thomassen se ale aut prostě nevzdal a nedostatek peněz v rodinném rozpočtu jej donutil auta jen více chránit. Proto došlo na ono podivné preventivní opatření - okolo staré garáže se všemi vozy ve strachu ze z jejich ztráty rozmístil stovky pytlů s pískem. Neprostupná bariéra měla být překážkou pro zloděje i případné vymahače nezaplacených účtů.
Trio Bugatti zůstalo uzavřené ve stodole až do konce loňského roku, kdy se parta zvědavců vloupala dovnitř. Nezvaní hosté údajně podnikali průzkum oblasti, hledali, co by mohli ukradnout a zpeněžit. Nevítaná návštěva dala impuls k osudovému rozhodnutí, brzy 95 let starý, stále žijící umělec se slzou v oku svolil k prodeji svých tří milovaných aut, která bránil vší silou i v té nejvyšší nouzi. Bude se muset rozloučit i s Citroënem C3 Torpedo, který stál opodál.
Vozy Bugatti budou vydraženy během akce Artcurial Rétromobile 2019 v Paříži dne 8. února 2019, přičemž odhadci očekávají výdělek přes milion dolarů (22,5 milionu Kč). Nejdražší z nich pravděpodobně bude Type 57 Cabriolet, očekává se odklepnutí až za cenu okolo 600 tisíc Eur (15,4 milionu Kč). Možná je šlo prodat dříve a zařídit si snazší život, jsme ale ti poslední, kdo bude někoho odsuzovat pro lásku k autům skoro až za hrob...
Rozpadlá garáž zatarasená bezpočtem pytlů s pískem skrývala takovéto klenoty
Detailní rozborka aut před jejich prodejem teprve ukazuje, v jak dobrém stavu jsou
Zdroje: Artcurial, Telegraaf
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 42 minutami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva