Lamborghini Sogna: ošklivka Betty, rok výroby 1994

(+ videa) Na světě je mnoho aut, pro které má smysl žít. Sogna mezi ně nepatří - za její cenu byste jich měli dostat tucet, získáte ale jedinou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Lamborghini Sogna: ošklivka Betty, rok výroby 1994

14.12.2013 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Lamborghini Sogna: ošklivka Betty, rok výroby 1994

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Na světě je mnoho aut, pro které má smysl žít. Sogna mezi ně nepatří - za její cenu byste jich měli dostat tucet, získáte ale jedinou.

Prodejce by ho sice mohl prezentovat jako Lamborghini, ale pravdou zůstává, že Sognu přímo italský výrobce vůbec nevyvíjel. Tento výtvor má na svědomí studio Art&Tech s japonskými kořeny a jmenovitě je dílem Ryojiho Yamazaki, který prý v mládí snil o tom, že si postaví vlastní supersport. Na splnění dětského snu došlo až v jeho jedenačtyřiceti letech a výsledkem je právě Sogna, která možná legálně, možná ze setrvačnosti používá i značku Lamborghini. Mimochodem, „sogna” znamená v italštině „sny”, pro někoho by ale mohl vůz představovat klidně ztělesnění slova „incubo”, tedy „noční můry”.

Vzhledově značně diskutabilní Sogna ovšem není žádný garážový projekt, třebaže do širšího povědomí nevstoupila. Vůz byl coby designová studie bez vnitřností představen veřejnosti na ženevském výstavišti v roce 1991 s cílem získat si sympatie publika. Jak tehdy na návštěvníky výstaviště působil design vozu, netušíme, zapůsobit ale musela cenovka - Art&Tech měl v úmyslu vůz prodávat za i dnes (a o to více tehdy) astronomickou sumu 1,6 milionu amerických dolarů. Mohlo by se zdát, že s takovou nabídkou muselo „japonské Lambo” rychle odkráčet ze scény. Ale kdeže.

Celý studie byla rozvinuta do podoby plně funkčního prototypu, který právě vidíte na přiložených fotografiích. Trvalo ještě tři roky, než byl projekt dokončen a pro stavbu hotového auta bylo použilo platformy bájného Lamborghini Countach. Jeho technika byla dále upravena a Sogna s hliníkovou karoserií a uprostřed uloženým motorem V12 s objemem 5,2 litru o výkonu 455 koní údajně dosahovala pozoruhodné dynamiky. Vůz vybavený pětistupňovou převodovkou a pohonem zadních kol měl jezdit v produkční verzi až 325 km/h, tento prototyp zvládne nejvýše 300 km/h. O akceleračních schopnostech jsme se dobových ani pozdějších věrohodných zmínek nedopátrali, marné ale dozajista též nebudou.

Auto se v potenciálně sériovém provedení představilo na podzim roku 1994 na tuningové show v Essenu a jeho autoři to s ním dále mysleli vážně. Domluvena byla evropská výroba i prodej v Německu, Velké Británii a Itálii. Nikdo však nepamatuje, že by si Sognu později kdokoli koupil a též aktivity Art&Tech upadly v zapomnění nedlouho poté - firma představila ještě koncept Vera, ani o ten ale nikdo zřejmě nejevil dostatečný zájem.

Pokud byste však o původní Sognu, tedy onen výstavní prototyp z Essenu 1994, měli zájem, k mání je. Právě teď se vystavuje na webu JamesEdition.com, který se zabývá prodejem luxusních komodit. Jeho majitelem je japonská společnost Enmann Corporation, která si ho při tachometrových 1846 kilometrech cení na astronomických 2,38 milionu Euro - tedy 65 400 000 Kč.

To věru není málo, potenciální kupec ale za takovou částku získá nejen něco hodně ošklivého, ale také zcela výjimečného. Přece jen, kdo může říci, že jezdí autem snů jednoho bláznivého Japonce, které má za sebou tak pozoruhodný zrod?


Lamborghini Sogna: ošklivka Betty, rok výroby 1994 - 1 - Lamborghini sogna na countach 01Lamborghini Sogna: ošklivka Betty, rok výroby 1994 - 2 - Lamborghini sogna na countach 02Lamborghini Sogna: ošklivka Betty, rok výroby 1994 - 3 - Lamborghini sogna na countach 03Lamborghini Sogna: ošklivka Betty, rok výroby 1994 - 4 - Lamborghini sogna na countach 04Lamborghini Sogna: ošklivka Betty, rok výroby 1994 - 5 - Lamborghini sogna na countach 05Lamborghini Sogna: ošklivka Betty, rok výroby 1994 - 6 - Lamborghini sogna na countach 06Lamborghini Sogna: ošklivka Betty, rok výroby 1994 - 7 - Lamborghini sogna na countach 07Lamborghini Sogna: ošklivka Betty, rok výroby 1994 - 8 - Lamborghini sogna na countach 08Lamborghini Sogna: ošklivka Betty, rok výroby 1994 - 9 - Lamborghini sogna na countach 09
Takhle vypadá další z největších klenotů světa čtyř kol. A to vlastně ani nejde o skutečné Lamborghini

Zdroj: Autoblog

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.