Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jen jednou v historii se Dakaru účastnil kamion týmu Formule 1, skončil bídně
8.1.2020 | Mirek Mazal
Technici vyzbrojeni zkušenostmi z nejprestižnějších automobilových závodů vyrazili do dun s bizarně vyhlížejícím průmyslovým náklaďákem. Dařilo se jim náramně, ale jen chvíli.
Různé podoby dakarské rallye se staly už pravidelnou ozdobou prvních dnů nového roku. Jedna z nejznámějších motoristických soutěží planety přináší od roku 1979 nespočet pozoruhodných příběhů zapsaných zlatým písmem do historie motorismu. Právě teď se jede její 42. ročník a teprve uvidíme, co přinese zajímavého. Za jedním z méně známých, ale o to zajímavějších příběhů se tak dnes vydáme do dávné historie, konkrétně do roku 1986, kdy pravidla jednotlivých tříd nebyla svázaná zdaleka tak moc, jako dnes.
Do písečných dun se tak vydala kvanta pojízdných výstředností, dodnes jsou některá závodní auta správně přezdívaná jmény filmových postav s nelidským vzezřením. Český jezdec Martin Prokop letos žene do cíle Shreka, je to ale jen slabý odvar monster minulosti. Dávno zaváté stopy za sebou zanechal například Rolls-Royce Corniche na steroidech nebo podobně svalnaté Porsche 959.
V roce 1986 došlo k něčemu zcela nevídaného - vytyčenou trasu Paříž-Alžír-Dakar přijel pokořit tým Formule 1, italská stáj Minardi, která se v historii účastnila 346 velkých cen. Její zakladatel Giancarlo Minardi pochází z rodiny hluboce propojené s motorismem a po relativním úspěchu v kategorii Formule 2 se rozhodl přejít do nejvyšší kategorie automobilového sportu. Působení týmu nikdy nebylo vyloženě úspěšné, neboť jeho nejlepším výsledkem je čtvrté místo ve třech závodech, a tak vedení Minardi hledalo i nová pole působnosti.
Nejtěžší automobilová soutěž světa se zdála být tou pravou výzvou. Tým by jistě způsobil poprask i účastí mezi automobily, Italové se ale rozhodli pro něco ještě bláznivějšího - přihlásili se do kategorie kamionů. Odevzdaná registrace do této třídy byla abnormálním pokusem obstát a vše pochopitelně začalo sháněním správného náčiní.
Hledání soutěžního kamionu bylo stejně neobvyklé jako účast samotného týmu. Šéfové stáje se po chvíli přemýšlení rozhodli prošlapat si cestu s něčím zcela neobvyklým a obrátili se na firmu Costruzione Veicoli Speciali (CVS). Její vůz jménem CVS FM2230 díky své flexibilní platformě obvykle působit uvnitř velkých průmyslových zón. Nikdo nikdy nepočítal s nasazením v opravdovém závodě, přesto se dalo využít základů stavby vozidla a zaujala i příhodná světlá výška. Všechna čtyři řiditelná kola z výroby poháněl přeplňovaný osmiválec Iveco, který byl schopen produkovat 426 koňských sil (313 kW) a obrovské množství točivého momentu. Maximální rychlost byla až 140 km/h, což nebylo vůbec zlé pro 7,4 metrů dlouhé monstrum vážící několik tun.
Konstruktéři závodní varianty se navzdory nutným bezpečnostním úpravám pokusili snížit hmotnost. Dopředu se nastěhovala vnější trubková klec spolu s rampami dálkových světlometů, zatímco vzadu byl ponechán dostatečný prostor pro převoz čtyř rezervních kol. Rezervy byly tak těžké, že bylo potřebné do korby zabudovat malý jeřáb urychlující opravu defektu.
Přizpůsobený FM2230 dostal žlutý lak a název „The Eurafrica Truck“. Uvnitř kanárkového obra se těsnili navigátor Adriano Antolini, spolujezdec Denis Biffi a řidič Gaudenzio Mantova. Zkušený pilot F2 a F3 měl za úkol dovézt kolegy a techniku za cílovou čáru 15 tisíc km dlouhého maratonu přes africký kontinent. I přes nedostatek dřívějších zkušeností pánové z Minardi bojovali statečně. Postupně se propracovali až na druhé místo průběžného pořadí a zdálo se, že průmyslového giganta se čtyřmi otočnými koly nic nezastaví, když se tuny a tuny jeho hmotnosti pravidelně vznášely nad některými dunami. Italům ale nebylo přáno.
Šachovnicový praporek ten rok vidělo jen 12 kamionů ze 75 přihlášených a stroj Minardi Eurafrica nebyl mezi nimi. Drobný zkrat přetížené elektriky zapálil hořlavé části vozu a během několik minut obr před zraky bezbranné posádky shořel. Šance na premiérový úspěch spolkly plameny, proto byl dakarský debut týmu Formule 1 nakonec velkým zklamáním.
Neobvyklá myšlenka zůstala v historkách pamětníků, kteří vzpomínají na úžasnou snahu proměnit pracovní nákladní automobil v pouštní zbraň. První účast Minardi v neskutečně obtížné rallye vypadala zpočátku nadějně, ovšem konec byl ještě horší než výsledky formulového závodění. Není divu, že nikdy později už se formulový tým v kamionech na Dakaru prosadit nepokusil.




Italský tým Minardi se od formulí přesunul do do boje mezi dakarskými kamiony
Premiéra průmyslového tahače začala nadějně, ale elektrický zkrat způsobil kompletní požár vozu a konec nadějí v tehdy ještě africkém závodě
Inspirace: Drive Tribe
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Toyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
včeraDalší automobilka říká, že dokončuje revoluční baterie. Už načasování jejich údajného příchodu vzbuzuje pochybnosti
včeraBugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
včeraKončící německý kancléř to zabil: „Elektromobilita funguje, průlomu bude dosaženo do roku 2030!” říká
včeraNeslavně slavná jugoslávská automobilka se pokouší vrátit mezi živé, nevzala to za špatný konec
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.21. 20:53 - Kavis
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie