Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Fiat Ecobasic: zapomenutý průkopník ekoaut měl ujet 100 km na 2,9 litru nafty
12.4.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Konkurent Piëchova Lupa 3L neměl kapotu, plastová karoserie šetřila hmotnost. Na výrobu ale nedošlo.
Téměř přesně před 10 lety spatřili návštěvníci ženevského autosalonu oranžové plastové vozítko, které mělo být jednoduché, levné a ekologické. A k tomu skoro tak ošklivé, jako Fiat Multipla. Řeč je o Fiatu Ecobasic, konceptu, který měl se spotřebou pod tři litry a s robotizovanou převodovkou „znovu vynalézt auto”. A také měl konkurovat Piëchovu Volkswagenu Lupo 3L, který se svým naftovým motorem skutečně jezdil za tři litry nafty na 100 km.
Ecobasic byl navržen s maximálním ohledem na levnou výrobu a nízké náklady na vlastnictví. Pro výrobu bylo v plánu několik zajímavých nápadů, které by náklady jistě snížily. Karoserie byla například vyrobena z barevných plastů, takže by odpadla potřeba lakovny. Ve výrobě také měla být pouze jediná, oholená verze a příplatková výbava žádná nebyla. A konečně, modulární struktura znamenala, že kousky auta mohly být vyrobeny v různých továrnách a pak jen rychle smontovány, což mělo šetřit nejspíš při stavbě výrobní linky.
Uvnitř člověk našel věci jako volant, sedadla, pedály a joystick robotizované převodovky pro manuální volbu stupňů, ale to bylo v podstatě všechno. Přestože Fiat chtěl nabízet jen jednu variantu, vozu nechyběla variabilita - sedačky šlo různě posouvat, nastavovat nebo i zcela vyndat ven. A také mělo být možno třídveřové karoserii snadno přidat další pár dveří nebo vyměnit pevné střešní panely za otvírací.
Pravděpodobně to byla proslulá spolehlivost Fiatů začátku 21. století, co vedlo designéry k uzavření motoru a převodovky pod kapotu, kterou majitelé nemohli otevřít, podobně jako u Audi A2. Z Ingolstadtu si designéři také dost možná vypůjčili odklápěcí přední masku, kde je hrdlo nádržky ostřikovačů a otvory pro dolévání oleje a chladicí kapaliny.
Pod kapotou pracoval dieselový čtyřválec se vstřikováním paliva Multijet. Měl objem 1,2 litru a dával 61 koní, což mělo stačit na zrychlení na stovku za 13 vteřin. Maximálka byla omezena na 160 km/h, ale o moc víc by tento stroj asi nezvládl. Robotizovaná převodovka měla tři jízdní režimy: ve Standard a Economy řadila sama, nebo mohl řidič převzít kontrolu již zmíněným joystickem.
Právě v režimu Economy měl Fiat Ecobasic zvládnout sto kilometrů za pouhých 2,9 litru nafty, což můžeme přeložit do dnešní řeči jako 78 g CO2/km. Tomu měla napomáhat hmotnost 750 kilogramů, které vývojáři dosáhli použitím plastů nejen na panely karoserie, ale i na všechna okna v zadní půlce kabiny. Dalším pomocníkem k úsporám paliva měl být nízký odpor vzduchu s koeficientem Cd 0,28.
Po představení vozu dokonce hrozila produkce, avšak Fiat od ní nakonec upustil. Snažil se zvýšit kvalitu svých vozů a tak se zaměřit spíše na vyšší sféry trhu, proto pro auto, kde výbava zahrnovala jen tachometr, nenašel ve své nabídce místo.
Před deseti lety ukázal Fiat v Ženevě koncept Ecobasic - levný, jednoduchý vůz, ve kterém jste se nedostali pod kapotu, pokud jste nebyli originální servis
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Bugatti realitního magnáta schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s bylo dodáno s pozoruhodně malými koly a pneumatikami
před 10 hodinami - Mercedes po fiasku čtyřválců skutečně vrací menším AMG motory V8, jejich zvuk vás ale rozpláče
včera - Vrcholné elektrické Porsche vyzvalo na souboj spalovací Ferrari a motorku Yamahy, nemělo to dělat
3.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- 10. a 11. ledna se koná «100 km dei Campioni» 11:00
- Dakar 1. etapa: 412 km přes písek, kameny a suť včera 11:24
- Prologem začal Dakar 2025 3.1.2025
- Přehled vítězů Paříž - Dakar 2.1.2025
- Jak vypadá trasa Dakaru 2025 1.1.2025
Nejnovější články
- Pokud vám nové Audi A6 připadá otřesné, nejste sami. Slavný designér na něm vidí jedinou pozitivní věc: Autora už vyhodili
před 4 hodinami - Němečtí socialisté mají skvělý plán, domácí automobilový průmysl prý zachrání návratem dotací na elektromobily
před 6 hodinami - SUV Alfy Romeo ukázalo cenu hybridizace. Jen s benzinovým motorem je o statisíce levnější, u nás se potichu prodává i s dieselem
před 7 hodinami - K mání je dodnes nejetý, svého času nesplnitelný sen nadšených kluků od VW. Koupit si ho ale můžou zas jen „zazobaní důchodci”
před 9 hodinami - Bugatti realitního magnáta schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s bylo dodáno s pozoruhodně malými koly a pneumatikami
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva