Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy

Bílá, modrá, červená... Zdá se být nepodstatné, do jakého laku „hodíte” jakýkoli dopravní prostředek, však jde jen o vzhled. U auta možná, u supersonického letounu ani trochu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy

9.10.2019 | Mirek Mazal

Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Bílá, modrá, červená... Zdá se být nepodstatné, do jakého laku „hodíte” jakýkoli dopravní prostředek, však jde jen o vzhled. U auta možná, u supersonického letounu ani trochu.

Přesně 2. dubna 1996 se na letišti v Gatwicku potkali Cindy Crawford, Claudia Schiffer a Andre Agassi. V tu chvíli celebrity největšího kalibru očekávaly jedno slavné letadlo. Neměly ale v plánu odlétnout někam za exotikou exotické destinaci, smyslem jejich přítomnosti bylo zviditelnit marketingový kousek, který do té doby svět nepoznal.

Pozvaní hosté neměli tušení, čeho se mají dočkat, až se před nimi objevil sytě modrý Concorde zdobený firemním logem nápojového gigantu Pepsi. Firma do té doby používala ve svém logu a dalších materiálech příliš mnoho červené, čímž se málo odlišovala o konkurenční Coca-Coly. Vedení firmy tak nařídilo změnu, o které se rozhodlo dát pořádně vědět celému světu.

V extrémně drahou reklamní plochu se proto proměnil i jeden z posledních vyrobených Concordů série Sierra Delta z roku 1978. Lakování začalo v březnu 1996 pod dohledem Air France, dokončení vyžadovalo přes 200 litrů barvy a více než dva tisíce hodin práce. Dne 31. března přemalovaný letoun v noci tajně odletěl do Gatwicku, kde se druhý dubnový den ukázal celému světu při prezentaci nové firemní identity potravinářského kolosu.

Jedna z největších marketingových akcí devadesátých let bohužel zdaleka nedopadla podle očekávání, a to právě kvůli onomu modrému laku. Jakkoli se taková změna zdá být banální, v rychlostech, v jakých se Concorde pohyboval, přinesl i jiný lak technická omezení. Nadzvukový let způsobuje zahřívání povrchu letadla, které se kvůli tomu zvětšuje. Sériové ošetření speciálním bílým nánosem způsobovalo jen změny, na které byl Concorde připraven, modrá už teploty zvyšovala příliš.

Revoluční supersonický dopravní letoun přeměněný na létajícího billboard tak musel omezit svou maximální cestovní rychlost na Mach 1,7 místo Mach 2,04. Nejvyšší tempo si mohl navíc dovolit jen po 20 minut čistého času, pak bylo nutné zpomalit, jinak by letounu hrozilo zřícení.

Ačkoli změnu identity Pepsi lze označit jako úspěšnou a modrá barva vévodí jejímu logu dodnes, samotná akce zvaná Project Blue nepřinesla zdaleka takový efekt, v jaký forma doufala. Stála neskutečných 500 milionů dolarů (dnes 11,8 miliardy Kč) a říká se, že nikdo jiný toho času neinvestoval větší obnos do jediné marketingové akce. Concorde v barvách Pepsi sice způsobil haló, po 14 dnech se ale vrátil do bílé. Během té doby navštívil jen 10 měst a dokončil slabých 14 nadzvukových letů.

Drahý špás, u Pepsi té doby ale zvládli i divočejší kousky - stejnou částku měli investovat do příprav reklamního klipu s novým designem plechovky natáčeným ve vesmíru, který nakonec nikdy nebyl odvysílán. Protože design plechovky se v mezičase ještě změnil...


Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 1 - Concorde Pepsi praskani barvy foto 07Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 2 - Concorde Pepsi praskani barvy foto 08Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 3 - Concorde Pepsi praskani barvy foto 09Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 4 - Concorde Pepsi praskani barvy foto 10Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 5 - Concorde Pepsi praskani barvy foto 11Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 6 - Concorde Pepsi praskani barvy foto 12Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 7 - Concorde Pepsi 1993 problemy dalsi 01Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 8 - Concorde Pepsi 1993 problemy dalsi 02
V roce 1996 Air France přebarvila Concorde na modrou barvu s cílem propagovat nové barvy Pepsi

Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 9 - Concorde Pepsi praskani barvy foto 01Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 10 - Concorde Pepsi praskani barvy foto 02Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 11 - Concorde Pepsi praskani barvy foto 03Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 12 - Concorde Pepsi praskani barvy foto 04Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 13 - Concorde Pepsi praskani barvy foto 06Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 14 - Concorde Pepsi 1993 problemy dalsi 03Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 15 - Concorde Pepsi 1993 problemy dalsi 04Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 16 - Concorde Pepsi 1993 problemy dalsi 05
Realizace reklamního záměru zabrala tisíce hodin a jejího odhalení se ujaly světové celebrity, sláva Pepsi ovšem vydržela jen dva týdny, kvůli přehřívání letadla musel modrý lak dolů

Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 17 - Concorde Pepsi 1993 problemy dalsi 06Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy - 18 - Concorde Pepsi 1993 problemy dalsi 07
Ovšem, Pepsi té doby pamatuje i větší reklamní fiaska...

Zdroj: Primal Space@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.