Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou
5.11.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Český kombík s motorem vpředu z roku 1977? Ano, takové auto vážně vzniklo a teď si jej můžete koupit. Spolu s dalšími osmi vzácnostmi.
Sbírat auta není zase tak výjimečný koníček. Za sběratele se můžete považovat, už když vám garáže okupuje pár jednotek výjimečnějších aut, do popředí pozornosti se ale pochopitelně dostávají jen ti, kteří dají dohromady ohromující počet aut nebo třeba i menší množství velmi výjimečných strojů. A nebo obojí, jak jsme nedávno mohli vidět v případě zabavené sbírky 430 aut italského byznysmena, který se více staral o svou sběratelskou vášeň než placení daní.
O podobně úchvatných kolekcích se obvykle právě ze zahraničí, i u nás ale existují lidé, kteří auta sbírají. Nepochybujte o tom, že většina to dělá potají jen pro svou vlastní potěchu, dnes ale bude řeč o člověku, který na to jde docela jinak. Sbírá hlavně všemožné skvosty ze zemí někdejšího socialistického bloku a dal jich dohromady tolik, že s nimi otevřel Muzeum socialistických vozů ve Velkých Hamrech u Tanvaldu.
I o něm vám jednou rádi povíme, dnes se ale zaměříme na jiný aspekt jeho sběratelství - obchodování s takovými vozy. Pochopitelně, pokud se k nějakým skvostům chcete dostat, nevyrostou vám na zahradě jako strýčku Pompovi - musíte je obvykle ve špatném stavu koupit od někoho, kdo je zachoval do dnešních dnů a dát je do pořádku. A když tohle děláte, občas se vám stane, že třeba před renovací seženete jiný v lepším stavu, a tak máte najednou auto navíc. A nebo třeba nějaký kousek musíte prodat, abyste měli peníze na investice do dalších.
Ať už je tady důvodem cokoli, tento sběratel se aktuálně rozhodl nabídnout 9 ze svých cenností k prodeji a zaslouží si to pozornost. Jednak jde většinou o velmi vzácné vozy, ve čtyřech případech dokonce o prototypy Škody, které někdy vznikly jen v jediném exempláři. A pozoruhodný je i způsob prodeje - k dispozici tyto vozy nejsou po jednom, to pouze v případě, že byste měli volné MTX Cabrio. Pokud nemáte, můžete si koupit pouze všechny. Cena není známá, s ohledem na výjimečnost některých vozů ale očekávejme sedmimístnou částku. Podívejme se na všechny tyto vozy jeden po druhém.
1. Škoda 765 Kombi speciál z roku 1977
Tohle je jednoznačně největší skvost celé kolekce a skoro se divíme, že jej dotyčný prodává. Jde o jeden z prototypů řady Škoda 760, která se nikdy nedostala do výroby a v tomto provedení existuje jeden jediný. Je po kompletní renovaci a ano, je to skutečně kombík s motorem vpředu, přesně takovým autem chtěla kdysi Škoda nahradit modely začínající jedničkou, které měly motor vzadu a nakonec se udržely ve výrobě až do přelomu 80. a 90. let.
Jde tedy o pětidveřové, až pětimístné kombi s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Pohání jej řadový čtyřválec s rozvodem OHC, objemem 14 98 cm3 a karburátorem Weber, který dává výkon až 63 kW (85 koní) při 5 300 ot,/min a točivý moment nejvýše 125 Nm při 4 000 ot/min. Výkon na kola zadní nápravy přenáší čtyřstupňová manuální převodovka. Vnější rozměry jsou 4 310 x 1 640 x 1 420 mm, hmotnost činí 930 kg, nosnost 450 kg a auto je schopno rozjet se až na maximální rychlost 150 km/h. I když jde o prototyp, je normálně přihlášen pro provoz a tedy s ním můžete i na silnice.
Jeho nabídku najdete zde.
2. Škoda/BAZ Furgonette z roku 1982
Další výjimečný vůz je bizarní užitková verze někdejší stodvacítky. Není až tak výjimečný jako 765, postaveny byly 4 prototypy, i v tomto případě se ale pochopitelně jedná o velkou vzácnost v kompletně renovovaném stavu. Přední část karosérie až po B-sloupek odpovídá dobře známe „stodvacítce”, zadní část vozu je ale ale nahrazena skříňovou nástavbou. Má vnitřní objem cca 3 kubické metry, vnitřní délka činí zhruba 2 000 mm a výška 1 200 mm a jak sami uvidíte, je celá vystavěná nad motorem, který zůstal na svém místě.
Podlaha karosérie má vyztužený rošt, který je podélně nastaven o 350 mm a stejně je prodloužen i rozvor náprav. Vzadu jsou jednak výklopné dveře pro uložení nákladu a také výklopná část zadního čela, která umožňuje přístup k motoru. Zadní světla jsou umístěna na pevném zadním příčníku, do kterého se horní dveře i dolní víko uzamykají.
Nabízející o autě dále říká, že motor i převodovka vozu jsou standardní sériové kusy, zadní náprava je však upravena s pomocí sériových dílů trnavské dodávky TAZ 1203 (zejména brzdy a polonápravy) pro dosažení požadované nosnosti.
Jeho nabídku najdete zde.
3. BAZ MNA 900 z roku 1986
Další vzácný nabízený vůz je malý nákladní automobil (odtud jméno MNA), v tomto konkrétním případě prototyp mikrobusu, uvažovaná náhrada užitkového vozu TAZ/Škoda 1203. Vůz využíval dílů Škoda Favorit, měl z něj například světlomety a čelní sklo. Jak můžete vidět na fotkách pořízených při koupi vozu ze sbírky Dodo Studeniče, jeho stav má k optimálnímu daleko a na renovaci teprve čeká.
Jeho nabídku najdete zde.
4. Škoda 1200 - prototyp z roku 1949
Tento prototyp zřejmě ocení jen velcí fajnšmekři - jednak je tu jeho stav, který opět odpovídá čekání na renovaci, jinak jde ale o jediný kus dvoudveřového sedanu Škody 1200 z doby, kdy ten standardní ještě neexistoval. O historii tohoto auta se ví jen málo - sám majitel nabízí více variant: buď je to dílo mladoboleslavské karosárny Praženka, která byla následně po znárodnění sloučena s pozdější ANZP MB. Možná Sodomky. A možná učňovská práce z kvasinské škodovky.
Jeho nabídku najdete zde.
5. Škoda 1200 Sedan z roku 1954
Auto méně vzácné, ale v o to lepším stavu. Je původně pořízený v Lublani ve Slovinsku, nyní po renovaci karoserie, interiéru, podvozku a generálce motoru a převodovku.
Jeho nabídku najdete zde.
6. Škoda 151 L ELTRA z roku 1992
O tomto autě jste dost možná nikdy neslyšeli, jedná se ale o třídveřový dvoumístný pick-up s elektromotorem vpředu a pohonem předních kol. Má výkon jen 15 kW (21 koní) a manuální pětistupňovou převodovku, dokáže se tedy rozjet jen na 80 km/h. Vůz měl 14 olověných akumulátorů 6 V/180 Ah o hmotnosti 420 kg a dojezd asi 80 km. Vpředu zavěšení McPherson a vinuté pružiny, vzadu podélné závěsy se zkrutnou příčkou a vinuté pružiny, přední brzdy kotoučové, zadní bubnové.
Nejde o prototyp, ale auto vyráběné a prodávané firmou Škoda Elcar Ejpovice (pobočka plzeňské Škody) od roku 1991. Byly prý využívány převážně v zahraničí pro poštovní služby. Celkem bylo postaveno 1 100 vozů do roku 1993, většina prý skončila ve Švýcarsku. V ČR se mají nyní vyskytovat jen jednotky kusů.
Jeho nabídku najdete zde.
7. Škoda Trekka z roku 1968
Další u nás prakticky neznámé auto bylo vyrobeno v asi 2 800 kusech, u nás se však nachází jen 3. Vzniklo totiž rukou novozélandské automobily Trekka s technikou Škody a věhlas si alespoň na Novém Zélandu připsalo tím, že jde o jediný automobily, který byl na Novém Zélandu navržen a také sériově vyráběn.
Tento konkrétní kus je v původním a pěkném, plně funkčním stavu. Jeho nabídku najdete zde.
8. Škoda Felicia z roku 1960
Původní Felicia je dnes vzácnost v jakémkoli provedení, tento kus je ale výjimečný tím, že byl přes 50 let v rukou jediného majitele a dodnes je ve zcela původním stavu. První majitel s ní za všechny ty dekády najel jen 51 tisíc km, má stále původní SPZ, TP a dokonce i malý TP do kterého se kdysi razítkovala technická kontrola. Majitel říká, že vzhledem k dokonalé patině, včetně původní plátěné střechy s autem nikdy moc nejezdil a spíše jej nechával jako historický unikát našim dětem - teď už asi ne svým.
Jeho nabídku najdete zde.
9. Karosa Dingo z roku 1961
Toto není auto, ale přívěs, nicméně do kolekce patří, a tak jej zmiňme jen slovy majitele: „Etalon mezi všemy přívěsy v CZ, Je to sice ještě chudáček, ale krásný chudáček.”
Jeho nabídku najdete zde.
Díky za tip, Andreji!
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 4 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejčtenější články
- Ostuda pro Evropu? Řadu místních hypersportů včetně nového vrcholného Ferrari překonává americký sporťák za pár milionů
22.10.2024 - Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva