Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Čech v Praze náhodou objevil nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový
26.4.2019 | Petr Miler
Jen zřídka se stane, aby byl v České republice objeven světově výjimečný vůz, zvláště když není původem z Česka. V tomto případě se to ale stalo a jeho příběh je vážně neobyčejný.
Na světě není auta, které by zasáhlo život většího množství lidí, než je Volkswagen Brouk. Toyota možná bude říkat, že nejrozšířenějším vozem je Corolla, sám VW znovu by se mohl přihlásit i se svým Golfem, v případě těchto i mnoha dalších modelů se ale jedná o typy nabízené v mnoha generacích, za kterými stojí tak nanejvýš stejná idea, někdy ani to ne. Původní Brouk vyrobený v desítkách milionů exemplářů byl v principu stále jedním a tím samým vozem, třebaže i on prošel v průběhu let řadou dílčích změn.
V souvislosti s výše zmíněným by se dalo říci, že na světě neexistuje obyčejnějšího auta, vzhledem k ikonickému statutu Brouka jsou ale některé jeho verze považovány za mimořádně cenné. A nejvíce pak ty z počátku jeho existence. Tehdy nešlo o Brouk, dokonce ani o Volkswagen, byl to nacistický KdF typ 60, který měl z vůle samotného Adolfa Hitlera motorizovat tehdejší Německo. V podstatě se to stalo, ale až o řadu let později v momentě, kdy byl Hitler dávno po smrti a Němci měli docela jiné starosti než pokusy ovládnout Evropu.
První prototypy pochází už z konce 30. let a mají též nezměrnou hodnotu, sériová výroba vozu ale začala až v roce 1941 a vyrobena tehdy byla asi tisícovka aut. Kterýkoli z exemplářů z této série je vzácností, jeden ale musí být tím úplně nejstarším dochovaným, nebo alespoň nejstarším, na který dnes někdo může ukázat prstem a říci: „To je on.” A možná se budete divit, že tento vůz má dnes českého majitele, jezdí po českých silnicích a je ve stavu, pro který je i slovo „prvotřídní” urážkou.
Nalezen byl náhodou, i když štěstí bylo nutné jít naproti. O jeho objevení se postaral tiskař Ondřej Brom, který pro auta hoří a v orezlém vraku na zahradě svého známého snadno rozeznal původní KdF. Více o autě nebylo známo, pan Brom jej ale v polovině 90. let za 60 tisíc Kč odkoupil a začal zkoumat, co vlastně pořídil. Dokumentů bylo k vozu minimum, bez nadsázky detektivní prací ale postupně rozklíčoval skoro celou historii vozu.
Klíčem se stalo objevení sériového čísla, s nímž musel pomoci jiný známý, policejní expert. Až ten byl schopen pod nánosy neoriginálních laků objevit sériové číslo 20. Dvacet, ne více, svět tedy poznal pouze 19 jiných KdF tohoto typu, které vznikly před tímto. A je otázka, jestli nějaké z nich dodnes existuje. Pokud ano, neví se o něm, tak se stalo, že majitelem prokazatelně nejstaršího vozu, z něhož se později stal VW Brouk, je Čech.
Jak se k nám dostal? Vcelku jednoduše - jeho prvním majitelem byl německý skladatel Paul Lincke, který byl s tehdejším německým režimem zadobře, a tak si vysloužil i jedno z prvních vyrobených KdF. Později se i s ním přestěhoval do Mariánských Lázní, odkud byl ale jako Němec po válce odsunut a jeho majetek byl zabaven. Jeho vůz tak putoval nejprve do majetku města a později změnil po Československu několik majitelů, aby skončil v rozkladu na zahradě zmíněného známého pana Broma. Zbytek příběhu už znáte.
Jeho objevem a identifikací se ale otevřela zcela nová kapitola jeho existence, neboť pan Brom netrpí nouzí ani nedostatkem nadšení, aby se o takové auto postaral, jak se sluší. Jeho cílem byla renovace do maximálně původního stavu, který bylo ovšem vzhledem ke stáří a výjimečnosti vozu dost obtížné už popsat. S využitím maximálního úsilí ale získal představu o tom, jak by vůz měl vypadat a ve spolupráci s polským restaurátorem Jackem Krajewskim dali auto do stavu, v němž je dnes.
Je opravdu dokonalý, s maximálním citem pro detail. Hodnotu vozu v jeho dnešní podobě si ani netroufáme odhadovat, ale mohlo by se stát, že za něj některý z nadšených sběratelů snadno zaplatí i desítky milionů korun, což je vzhledem k původní investici (třebaže vše, co se odehrálo za asi 12 let v mezičase nebylo snadné ani levné podstoupit) působivé zhodnocení. Pan Brom jej ale prodat nehodlá, alespoň ne v dohledné době. Chce se těšit z toho, že takový skvost může vlastnit a čas od času se s ním projet.
Nezbývá než smeknout klobouk, jen výjimečná konstelace hvězd se postarala o to, že se tento vůz ve správný čas dostal do rukou správnému člověku. V České republice dnes díky tomu jezdí nejstarší dochovaný sériový exemplář jedné z největších automobilových ikon v naprosto dokonalém stavu. Nakonec, prohlédněte si současný stav vozu sami na snímcích níže...
V tomto stavu byl „Brouk” číslo 20 objeven na jedné zahradě v Praze
Rozebrání odhalilo jeho zubožený stav, ale také jeho pravou výjimečnost
Renovace vozu byla opravdu důkladná a soustředila se i na nejmenší detaily
Současný stav auta je tak naprosto mimořádný a jeho hodnota se nejspíše bude pohybovat v desítkách milionů Kč
Zdroj: KdF41
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 2 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 3 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 5 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 6 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva