Bohatý šejk si nechal postavit extrémní pouštní lokomotivu s 10 koly, váží 24 tun

Máte pocit, že moderní SUV vyšších tříd jsou velká auta? Duhový šejk by s vámi asi nesouhlasil, dle svého vlastního záměru si nechal postavit pouštní lokomotivu z vojenského speciálu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Bohatý šejk si nechal postavit extrémní pouštní lokomotivu s 10 koly, váží 24 tun

19.2.2019 | Mirek Mazal

Bohatý šejk si nechal postavit extrémní pouštní lokomotivu s 10 koly, váží 24 tun

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Máte pocit, že moderní SUV vyšších tříd jsou velká auta? Duhový šejk by s vámi asi nesouhlasil, dle svého vlastního záměru si nechal postavit pouštní lokomotivu z vojenského speciálu.

Už krátká procházka ulicemi Dubaje odhalí, že sportovní a luxusní automobily jsou v bohatém emirátu zcela běžnou součástí života. Oblast překypující petrodolary dovoluje mnohým užívat si plnými doušky to, co u nás považujeme za něco mimořádného. Zlato a drahé kameny jsou k vidění na každém rohu a drahý kov nemíjí ani osobní automobily, které běžně pohání minimálně osmiválcové motory. Když litr benzínu stojí asi deset korun, problém to není.

Dubajské obyvatele nerozhodí ani služební flotila policejního sboru. Ostatní se diví, ale lokální obyvatelstvo se už ani neotáčí za označenými vozy typu Bugatti Veyron, Porsche 918 Spyder, Aston Martin One-77, Brabus G 63 AMG Widestar, Bentley Bentayga anebo Lamborghini Aventador. Abyste s nějakým autem strhli pozornost Dubajčanů, je na místě představit něco velkolepého, co z podstaty nemůže vlastnit nikdo jiný. A přesně na jeden takový stroj se dnes podíváme.

Extrémní automobil každým coulem si říká Dhabiyan. Kontroverzní povoz inspirovaný lokomotivou nemůže od pohledu patřit nikomu jinému než šejkovi jménem Hamad bin Hamdan Al Nahyan. Vlastník jedné z nejsvéráznějších kolekcí vozidel nechal postavit další mimořádný stroj - pojízdná pouštní mašina nemá obdoby, na světě neexistuje ni vzdáleně podobný projekt.

Aby si Hamad mohl toto monstrum stvořit, koupil americký vojenský náklaďák Oshkosh M1075 vybavený modulárním nákladovým systémem. Původní konfigurace byla připravena k zabudování velitelského střediska, nebo nosiče balistických raket. Nic podobného šejk neměl v úmyslu, raději si nechal vyrobit extrémní pouštní off-road.

Podle plánů samotného Hamada byla sériová karoserie kompletně odstrojena a nahrazena jinými částmi. Výsledek skutečně připomíná americkou lokomotivu, ale například kabina pochází z Jeepu Wrangler, přední světla vypadají jako z amerického pick-upu, zadní lampy mezi dvěma žebříky propůjčil Dodge Charger. Kříženec byl zbarven do blyštivé stříbrné, která na slunci oslňuje kolemjdoucí. I v Dubaji.

Dhabijan není k přehlédnutí i proto, že měří na délku 10,8 metru, dosahuje výšky 3,2 metru a šířky 2,5 metru. Včetně gigantických kol na pěti nápravách váží 24 tun. Bezkonkurenční kolos pohání 15,2 litrový dieselový šestiválec Caterpillar s výkonem 454 kW (609 koní), který zůstal jako jediný původní z USA, ostatní díly padly za oběť dubajské výstřednosti. Je to nepochybně bláznivé dílo, ale kdo chce kam...


Bohatý šejk si nechal postavit extrémní pouštní lokomotivu s 10 koly, váží 24 tun - 1 - Dhabiyan Dubaj foto prvni 01Bohatý šejk si nechal postavit extrémní pouštní lokomotivu s 10 koly, váží 24 tun - 2 - Dhabiyan Dubaj foto prvni 02Bohatý šejk si nechal postavit extrémní pouštní lokomotivu s 10 koly, váží 24 tun - 3 - Dhabiyan Dubaj foto prvni 03Bohatý šejk si nechal postavit extrémní pouštní lokomotivu s 10 koly, váží 24 tun - 4 - Dhabiyan Dubaj foto prvni 04Bohatý šejk si nechal postavit extrémní pouštní lokomotivu s 10 koly, váží 24 tun - 5 - Dhabiyan Dubaj foto prvni 06Bohatý šejk si nechal postavit extrémní pouštní lokomotivu s 10 koly, váží 24 tun - 6 - Dhabiyan Dubaj foto prvni 07Bohatý šejk si nechal postavit extrémní pouštní lokomotivu s 10 koly, váží 24 tun - 7 - Dhabiyan Dubaj foto prvni 08
Desetikolová pouštní lokomotiva z pera vlastníka jasně nejbizarnější kolekce aut na světě vypadá nemístně i v Dubaji. Přesně o to ale šlo...

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.