Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde
10.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Před 35 lety stvořilo BMW první opravdu sportovní sedan, který dal vzniknout úvodní generaci M5. M535i dala stovku za 7,5 sekundy.
Mnichovští se stále častěji ohlížejí do historie, ovšem nikoliv při tvorbě nových modelů - u těch kráčejí naprosto jiným směrem, vstříc masám a regulacím normované spotřeby. Řeč je o skvostných originálech, které z jejich továrny vyjížděly před desítkami let. Naposledy částečně zašlou slávu automobilka připomínala před dvěma dni videem věnovaným třetí generaci řady 3, dnes pokračuje vzpomínkou na vůbec první produkční sedan, který mohl dostat přídomek sportovní. Modrobílí už dávno vědí, že celý úvod směřuje k BMW M535i z roku 1980, vzniknuvšímu na základě vysoké popularity šampionátů, jichž se Mnichov v sklonku sedmdesátých let účastnil.
První M535i vznikla na základech tehdy zcela nové řady 5 (s označením E12) a nebýt oficiálního jména, mohli bychom ji s klidným svědomím říkat M5. Na rozdíl od dnes připravovaných aut divize M Performance se totiž jednalo o produkt postavený oddělením BMW Motorsport (předchůdkyně dnešní M GmbH). Nový vůz dostal řadový šestiválec M30 o objemu 3,5 litru s výkonem 218 koní při 5 200 ot./min. a maximálním točivým momentem 305 Nm při 4 000 ot./min.
Nešlo sice o závodní pohonnou jednotku, ale agregát modelů 735i (E23) a 635CSi (E24), který se dodával se výlučně s manuální převodovkou doplněnou samosvorným diferenciálem, byl na tu dobu v útrobách sedanu této velikosti skutečným skvostem. Veškerý jeho výkon přenášený na zadní kola byla zárukou opravdové radosti z jízdy. Ledacos ostatně napovídají i dynamické parametry, které ani dnes, po tak dlouhé době, nepřiřadíme vozům vhodným leda do „starého železa“. Na stovku dokázal sportovní sedan dosprintovat za 7,5 sekundy a maximální rychlosti dosahoval při 222 km/h. Hmotnost podle dostupných informací dosahovala 1 430 kilogramů.
Oproti klasickým pětkám téže doby se tehdy nejsilnější M535i (E12) vyznačovalo aerodynamickým paketem v čele s jiným předním nárazníkem, čtrnáctipalcovými hliníkovými koly a zadním gumovým spoilerem, který byl přichycen na víko zavazadelníku. Uvnitř byly jeho sportovní vlohy naznačeny parádními sedadly od Recara s velmi dobrým bočním vedením, a dále sportovním volantem, který měl průměr pouhých 318 milimetrů. Zajímavostí byl pětikvalt s jedničkou řazenou ještě k sobě dolů (dog-leg). Sportovnější podvozek by nedílnou součástí celku, stejně jako výkonnější brzdy a další ingredience potřebné k rychlému svezení.
V období mezi léty 1980 a 1981 vzniklo nakonec jen 1 650 kusů, což se také obtisklo v ceně exemplářů, které jsou dnes čas od času k mání jako ojetiny. Pokud se poohlídnete po zachovalém kusu, pořizovací cena se bude nezřídka nacházet nad hranicí 20 tisíc Euro (což znamená přes 555 tisíc korun). Vůz na přiloženém videu bude samozřejmě ještě podstatně dražší, neboť jde o muzejní exponát. Dodnes o něm BMW hovoří jako o prvním zakladateli kategorie sportovních sedanů, jako o přímém předchůdci první generace M5, která využila hned několik jeho komponent.
Stejnojmenný nástupce M535i (tentokrát generace E28) se objevil na pařížském autosalonu v roce 1984 a s předchůdcem sdílel motor M30 o stejném výkonu. Zbytek auta však tentokrát vycházel z běžné verze 535i a vzniklo také podstatně více kusů. Podvozek však dostal lepší tlumiče Bilstein, kratší pružiny a tlustší stabilizátory na obou nápravách. Kromě dvou manuálů (jeden z nich měl nakrátko poskládané kvalty) se objevil rovněž automat, samosvor ale zůstal ve standardní výbavě bez ohledu na použitou skříň.
Přesto to na první i každý další pohled vypadalo, že novější generace M535i vyměkla. BMW však záměrně odsunulo tento model mírně stranou, aby ponechalo prostor právě pro první M5 s motorem z věhlasné M1, která dorazila jen o rok později. O té je známo, že nedávno oslavila třicetiny. Její dávnou předchůdkyni bychom ale měli doma v garáži mnohem raději...












BMW M535i bylo parádním nástrojem na jízdní zážitky, přitom nebylo třeba dělat téměř žádné ústupky na komfortu posádky. Dělala se i s pravostranným řízením
Vzpomínkové video BMW
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
V další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
před hodinouPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 2 hodinamiHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 4 hodinamiK mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva