Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Auto, které Češi postavili pro Stalina, bylo nalezeno. 64 let skrývalo zprávu v blatníku
24.12.2019 | Mirek Mazal
Smutný konec měl automobil, který byl darem československého lidu ke Stalinovým 70. narozeninám. Nebyl to ale konec úplný, teď je zas jako nový.
Loni jsme mohli vzpomenout 75. výročí smrti jednoho z nejkrutějších vládců dějin, Josifa Vissarionoviče Džugašviliho alias Stalina. Gruzínský rodák se ve 20. letech minulého století chopil vlády nad SSSR a začal naplňovat své představy o fungování největší země světa. Výsledkem bylo, že jeho vlastním přičiněním zemřely miliony lidí - přesné odhady se rozcházejí, bezpochyby ale má ruce od krve jako málokdo jiný.
I když takový člověk z podstaty nezasluhoval nic dobrého, oficiální vztah Československa k němu byl diktován poddaností tehdejšího zřízení Sovětskému svazu. Místní papaláši byli pod kontrolou Sovětů a na důkaz své oddanosti posílali Stalinovi dary vyrobené v poslušném satelitu. Jejich postup následovaly stovky dalších lidí a podniků, a tak se stalo, že Čechoslováci zkonstruovali i exkluzivní automobil právě pro Stalina.
Čtyřmístný vůz dnes už neexistující značky Aero dostal Stalin v roce 1949 jako překvapení k 70. narozeninám. Po válce byl Džugašvili nejvlivnějším politikem světa, proto k jeho nohám padala narozeninová přání z celé zeměkoule. Naše kotlina nezůstala pozadu, všechny významné podniky chtěly mít splněno a na moskevskou adresu odeslaly dary. Dělníci továrny v Letově u Prahy u toho nechyběli a na jimi postavený Minor se právě díváte.
Vážně není obyčejný. Konstruktéři ovlivněni všeobecným nadšením našli inspiraci pro novou chromovanou mřížku, použili elegantnější nárazník, vytvořili nový přístrojový panel, přidali kryty zadních kol a vylepšili sériový volant, který měl padnout do rukou samotnému Stalinovi. Na zhotovení se podíleli nejlepší klempíři, truhláři, čalouníci, mechanici a montéři.
Do Moskvy byl vypraven jednosměrný vlak se všemi dary, na sovětské území jich přijelo celkem 528 a mezi nimi i Minor. Jubilejní výbor rozděloval všechny prezenty a rozmisťoval je do muzea, aniž by je sám Stalin viděl, natož pak použil. Československý automobil nebyl výjimkou - skončil v Polytechnickém muzeu v automobilovém oddělení, kde zůstal do diktátorovy smrti.
Většina jubilejních darů po pohřbu Stalina změnila své působiště, zesnulý diktátor přestal být novým vedením země v oblibě. Dvoudveřový osobák od českých dělníků se tak ocitl v prodeji a v roce 1975 zmizel ze světa. V létě roku 2013 se ale objevil. Jediný nezaměnitelný Minor byl okamžitě rozpoznatelný. Jeho majitel řekl, že auto kdysi pracovalo v moskevských porodnicích a následně se ocitlo v rukou soukromých vlastníků. V letech 1975 až 2013 Aero nehybně stálo v kůlnou na zahradě bez povšimnutí. Za léta na jednom místě dost zrezivělo, ale na autě zůstala většina z originálních dílů.
Zdálo se, že je to jeho konec, unikátní památka ale byla díky bohu převezena do centra památkové obnovy k opravě. Překvapením pro restaurátory byl nález v uzavřené dutině pravého předního blatníku - šlo zprávu dělníků z Letova, napsanou na kus papíru a nalepenou přímo na kov: „Soudruhu Jozifu Stalinovi k 70. výročí posílají pracující Čechoslováci z Prahy, 2. 12. 1949.“ Že si ani tu „soudruh Stalin” dozajista nikdy nepřečetl, nemusíme dodávat.
Andrej Belov, který měl restaurování stroje na starosti, sdělil, že díly jsou překvapivě kompletní beze stop po kutilských zásazích. Předělání elektroinstalace a elektrických zařízení na dvanáct voltů se prý nepočítá, všechny původní komponenty byly zachovány. Přežila i karoserie, která dává možnost restaurovat vše do původní podoby. Navzdory skutečnosti, že karoserii napadla rez a hniloba, zachovala si všechny dřevěné prvky, které půjdou zkopírovat a nahradit je novým obložením.
Restaurátoři se hned pustili do renovace a díky dobrému základu mohli vrátit lesk všem částem Minoru. Práci definitivně dokončili letos. Z daru, který vznikl rukama českých dělníků, následně zakotvil v muzeu a skončil v osobních rukou zbídačený na promáčené zahradě, se stal odkaz jedné éry. Podařilo se oživit vzpomínku na kruté časy jedné kapitoly světových dějin, ze kterých se celá země vzpamatovává ještě dnes. Podívejte se na výsledek sami, auto je vážně znovu jako nové. Teď už asi muzeum neopustí.




Aero Minor byl předán Stalinovi s osobním přáním k jeho 70. narozeninám
po smrti despoty na 38 let upadl v zapomnění. Náhodně byl objeven zničený na zahradě v zuboženém stavu i se vzkazem v blatníku přímo pro samotného Stalina
Dostal ale řádnou ozdravnou kúru...
...a teď může znovu zářit jako v časech Stalinových kulatin
Zdroj: Oldjack@Drive2
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Toyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
včeraDalší automobilka říká, že dokončuje revoluční baterie. Už načasování jejich údajného příchodu vzbuzuje pochybnosti
včeraBugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
včeraKončící německý kancléř to zabil: „Elektromobilita funguje, průlomu bude dosaženo do roku 2030!” říká
včeraNeslavně slavná jugoslávská automobilka se pokouší vrátit mezi živé, nevzala to za špatný konec
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva