Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
10 tratí Formule 1, které se změnily k nepoznání: jeden nám vzala olympiáda
14.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Někde přibylo pár šikan, někde se trať změnila zcela a jinde už žádný okruh není. Podívejme se na deset tratí, kde by se dnes stará garda pilotů ztrácela.
Když se šampionát Formule 1 jel prvně v roce 1950, jeho kalendář měl sedm zastávek - Velkou Británii, Monako, Indianapolis, Švýcarsko, Belgii, Francii a Itálii. Na čtyřech těchto místech se F1 zastavuje i v letošní sezóně v rámci kalendáře o 21 zastávkách, a to na Silverstonu v Británii, v Monaku, na Spa-Francorchamps v Belgii a na Monze v Itálii. Dvě z těchto tratí se v průběhu času změnily téměř k nepoznání, Monza je své první ještě podobná a Monaco je téměř stejné, protože do moře nebo do hotelu monoposty dost dobře poslat nejde.
Pravidla pro tratě Formule 1 se v průběhu let poměrně výrazně měnila. Většina novinek má co do činění s bezpečností; proto se také F1 už čtyřicet let nejezdí na proslulé Nordschleife Nürburgringu, i když je to okruh navýsost zajímavý a náročný. Jeho bezpečnost je však diskutabilní, zejména pokud tam chcete jezdit tak extrémně rychle, jak se zvládnou pohybovat monoposty F1 - nehoda Nikiho Laudy byla svého času poslední kapkou.
Změn v půdorysech okruhů je ale mnohem víc. Některé jsou výrazné, jiné menší, ale přesto podstatné v tom smysl, za jakým účelem vznikaly. Pojďme se podívat na deset okruhů, na nichž se F1 jezdí nebo v nedávné minulosti jezdila a které se proměnily od dob, kdy se na nich F1 jela prvně. Některé člověk pozná hned, jiné jen stěží.
1. Hockenheimring
Na Hockenheimringu se Velká cena F1 jela poprvé v roce 1970 a stala se permanentní zastávkou, až v posledních letech se Hockenheimring střídá s Nürburgringem. Původní půdorys, zobrazený šedou barvou, byl dost odlišný od toho současného, představeného v roce 2002. Bývala to extrémně rychlá trať v lesích s pár šikanami, dnes je mnohem členitější a řekli bychom, že i nudnější kvůli své zaměnitelnosti s jinými moderními okruhy - ten dřívější byl nezaměnitelný s jakýmkoli jiným. Nová trať vyměnila charisma a čistou rychlost za náročné technické pasáže, které vídáme v moderních okruzích. Část okolo startu a cíle a sekce Sachs je ale pořád stejná.
Původní trať F1 šedou barvou, moderní černou
Nová trať žije dál, ta stará už není udržována ani pro jiné závody, bohužel - asfalt nahradily stromy
2. Interlagos
Tento okruh se oficiálně jmenuje Autódromo José Carlos Pace, stále je ale známý pod svým starším jménem Interlagos. Trať byla otevřena v roce 1940 a F1 se tu jezdila od roku 1972 do roku 1980, kdy se tu pro těsné vracečky, špatnou bezpečnost a hrbolatý asfalt přestala zastavovat.
Okruh pak prošel změnami, při kterých byla jeho délka zkrácena z 7 960 m na 4 309 m a F1 se sem vrátila v roce 1990 a jezdí se dodnes. Zajímavý a specifický - i když kratší - je díky bohu i nadále.
Původní trať vlevo, uprostřed překryv obou a vpravo moderní okruh
Pohled na současné řešení okruhu
3. Silverstone
Silverstone v roce 1950, kdy se tu poprvé jel závod F1, byl opravdu rychlým okruhem. Jako na mnoha místech Británie, i zde bylo původně letiště RAF, využívané za druhé světové války. Okruh vznikl na silnicích po jeho obvodu. Jak se můžete podívat na obrázcích, dnes je mnohem členitější než kdysi. První velká rekonstrukce přišla po britské Velké ceně v roce 1990, další změny nastaly v roce 1994 po smrti Rolanda Ratzenbergera a Ayrtona Senny. Přesto je trať tvarem stále trochu podobná tomu, jak vypadala před šesti dekádami.
Pozoruhodné na Silverstonu jsou dvě další věci. Jednak onen první zdejší závod F1 v roce 1950 byl vůbec první závod F1 v historii, právě zde se začala psát historie této disciplíny. A jednak byli mezi diváky onoho závodu král Richard VI. a jeho žena, královna Alžběta. Byl to tak první a zatím údajně jediný závod motorsportu v Británii, na kterém byl přítomen panovník.
Trať F1 z roku 1950 vlevo, moderní uprostřed ve zhruba stejné orientaci. Barevný obrázek ukazuje postupný vývoj
Silverstone se též stal postupně méně svým, po několika částech původního okruhu se ale jezdí dodnes
4. Nürburgring
Jednou z tratí s největšími změnami je jistě Nürburgring. Jak již zaznělo, dříve se jezdilo na Severní smyčce. Formule 1 se tu zastavila poprvé v roce 1951 a naposledy v roce 1976, kdy si děsivá nehoda málem vyžádala život Nikiho Laudy. Od té doby se příliš nezměnilo, až loňská nehoda přinesla drobné úpravy.
Dnes se F1 jezdí na novém okruhu, který vznikl na jižním okraji Nordschleife. Zatím poslední zastávka F1 na nové trati GP - nikoliv Südschleife, to je jiná, dnes již bohužel neexistující část trati - byla v roce 2013.
Původní trať F1 šedou barvou, moderní černou. Vpravo detail moderní trati
Nový Nürburgring je vlastně docela obyčejná moderní formulová trať. Nordschleife existuje stále a zachytit ji celou na jedné přehledné mapě není jednoduché
5. Red Bull Ring
Tahle rakouská trať se původně jmenovala jednoduše Österreichring a vyznačovala se dlouhými rovinkami a docela velkým převýšením. V kalendáři se objevila v roce 1970, v roce 1977 přibyla šikana v pravém dolním rohu na obrázku a v roce 1987 tenhle okruh z F1 zmizel.
Objevil se po zkrácení a zpomalení znovu v roce 1997 jako A1-Ring a F1 se tu párkrát ukázala do roku 2003. Pak přišla další rekonstrukce a od roku 2011 je tento okruh známý jako Red Bull Ring.
Původní trať F1 šedou barvou, moderní černou
Pohled na současné provedení okruhu, fotografii toho starého bohužel nemáme
6. Imola
Na téhle trati, také známé jako Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari, se Velká cena F1 nejela od roku 2006, při nejasnostech okolo italské zastávky kalendáře v příštím se o ní opět mluvilo. Letošní VC Itálie ale zůstala na okruhu Monza. V Imole se Formule 1 jely prvně v roce 1980 a trať tehdy byla mnohem rychlejší než dnes.
V roce 1994 si právě tahle trať vyžádala životy Ratzenbergera a Senny a v návaznosti na to byla výrazně pozměněna s cílem snížit rychlosti aut. V posledních letech dostala nový prostor boxů, i když se tu F1 nyní nejezdí.
Původní trať F1 vlevo, moderní vpravo
Současná, pomalejší verze okruhu v Imole
7. Autodromo Hermanos Rodríguez
Tenhle mexický okruh existuje od roku 1962, kdy byl postaven ve veřejném parku. F1 se tu jezdila od roku 1986 do roku 1992. Pro rok 2015, kdy se znovu objevil v kalendáři F1, byl upraven paddock a prostor pro média a také se změnila nejvzdálenejší část trati od startu.
Je tu méně zatáček, ale některé jsou ostřejší. Oblouky však přibyly i těsně před cílovou rovinkou, uvnitř oválu pro NASCAR, který je součástí komplexu a kde se závodí proti směru hodinových ručiček, na rozdíl od trati pro Grand Prix.
Původní trať F1 vlevo, moderní vpravo
Ilustrace současné podoby okruhu, autora uhodnete napoprvé
8. Spa-Francorchamps
Jedna z nejkrásnějších tratí světa se na kalendář F1 dostala v roce 1950, dlouho po svém otevření v roce 1921. Nebyl to tehdy okruh, jak tento pojem vnímáme dnes. Trať měla v roce 1950 délku 14,1 km a vedla zčásti po veřejných, třebaže zrovna uzavřených silnicích skrze vesnice. Byla velmi, velmi rychlá a také docela nebezpečná - a právě proto v roce 1971 z kalendáře zmizela.
Vrátila se na něj v roce 1983, po rekonstrukci, při které byla výrazně zkrácena. Celá sekce od Les Combes po Courbe Paul Frère je nová, bezpečnější a se spoustou bezpečnostního prostoru kolem trati, aspoň na většině míst. Aktuální podoba s upravenou šikanou Bus Stop a vracečkou La Source, kdy má trať 7 004 metrů délky, je na světě od roku 2007.
Původní trať F1 šedou barvou, moderní černou
Spa je asi nejkrásnější okruh v současném kalendáři, i kvůli své délce. Býval ale ještě mnohem delší
9. Monza
Přiznáváme, Monza se nezměnila zrovna „k nepoznání”, ale přesto jsou úpravy výrazné. Když sem šampionát F1 zavítal v roce 1950 poprvé, byla Monza v podstatě soustavou rovinek, spojených pár zatáčkami. Jezdilo se tu opravdu rychle. Chvíli byla dokonce trať pro F1 propojená s rychlostním oválem, který je také součástí tohoto komplexu, ale tenhle nápad neměl dlouhého trvání.
V současném stavu, s třemi přidanými šikanami pro zpomalení a zatáčkou Parabolica, která víc připomíná vracečku, je Monza od roku 2000. Je to nadále extrémně rychlá trať, po zásadních změnách v Hockenheimu daleko nejrychlejší v kalendáři.
Původní trať F1 vlevo, moderní vpravo. Šedě jsou na pravém obrázku jiné varianty trati
Celý vývoj Monzy lze obsáhnout jedním satelitním obrázkem - vše podstatné stále stojí
10. Jacarepaguá
Tenhle okruh, také známý jako Autódromo Internacional Nelson Piquet, se změnil jistě nejvíc a také nejvíc k horšímu - zanikl. Stával v Riu de Janeiru od roku 1977 a F1 se tu jezdila od roku 1989. V listopadu 2012 byl uzavřen a začala jeho demolice, aby uvolnil místo olympijským hrám v letošním roce. Formule 1 je tak vlastně poprvé na olympiádě, část objektů ji sloužících „jezdí” po Jacarepaguá...
Mapa dnes již neexistující trati
Na barevném obrázku vlevo trať, vpravo olympijský areál
Zdroj: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před hodinou - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 00:25 - petr_riha
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis