Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Souboj vzácných sporťáků s motory V10 bez turba fascinuje zvukovou kulisou, o výhru tu snad ani nejde
24.10.2022 | Petr Prokopec
Jen hrstka aut v historii dostala vidlicové desetiválcové motory a jen hrstka z nich se dožila moderního věku s atmosférickým plněním. Toto jsou dva z nich, je radost je poslouchat.
Vidlicové desetiválce nebyly automobilkami nikdy preferovány, ostatně první benzinový se v osobním voze objevil až v roce 1991. Šlo pochopitelně o Dodge Viper první generace, který je dnes již nesmrtelnou ikonou. V případě dieselů je tomu nicméně o trochu jinak, jak by ostatně mohla potvrdit kopřivnická automobilka. Motor V10 totiž po nějaký čas poháněl i Tatru 815. Jakmile nicméně došlo na přitvrzení emisních limitů, 15,8litrová jednotka musela z nabídky zmizet. Stejně tak je dnes již minulostí i Volkswagen Touareg V10 TDI.
Vrátit se tedy můžeme k benzinovým desetiválcům, jimž ovšem taktéž zvoní umíráček. Přestože je dříve nabízelo i BMW (M5 E60) či Porsche (Carrera GT), momentálně takové motory používá už jen Lamborghini v Huracánu a spolu s ním také Audi pod kapotou R8. Oba sporťáky jsou však na sklonku životního cyklu. Němci pak u nástupce počítají s elektrickým ústrojím, zatímco Italové zřejmě půjdou hybridní cestou. V takové chvíli ovšem využijí koncernový osmiválec.
Desetiválce tak již budou spojené pouze s ojetinami, což ovšem znamená, že jejich hodnota jistě stoupne. Patrné je to ostatně i na Lexusu LFA, který svého času stál v přepočtu zhruba 10 milionů korun. Dnes jej nicméně neseženete ani za dvojnásobnou sumu, za čímž stojí jak limitovaná produkce 500 kusů, tak neochota zákazníků tento vůz prodat. Podle mnohých jde totiž o nejkrásněji znějící supersport historie, s nímž se může měřit jen zmiňovaná Carrera GT.
Jelikož lidé z kanálu Throttle House na Youtubeněmeckého zástupce k testování nezískali, museli se spokojit s „náhražkou“. Nicméně velmi sympatickou, proti Lexusu totiž nastoupil Huracán STO. Tedy okruhová verze nejmenšího sporťáku Lamba, která prošla drastickou dietou vedoucí k hmotnosti 1 339 kg. Za tím stojí jak eliminace pohonu všech kol, tak rozsáhlé využití karbonu, ze kterého je 75 procent karoserie. Motor přitom v tomto případě produkuje 640 koní.
Ve srovnání s tím může LFA působit jako chudý příbuzný, jeho agregát byl totiž naladěn „pouze“ na 560 koní. S těmi je navíc spárováno o takřka tři sta kilo více, po stránce papírové tedy Lexus tahá za kratší konec provazu. V praxi to nakonec nedopadne jinak, ve finále to ale není až tak důležité. Jelikož se soundtracku LFA nejspíše již nikdy nic nevyrovná, minimálně po stránce zvukové zůstane králem do skonání světa.
Lexus LFA je dodnes legendou, která po stránce zvukové nemá konkurenci. Dynamicky nicméně za výrazně mladším Lamborghini Huracán STO zaostává. Foto: Lexus/Lamborghini
Zdroj: Throttle House@YouTube
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024 - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejčtenější články
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024 - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024 - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
26.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva