Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Smart ForTwo a ForFour 2015 jsou venku s rozměry, motory i cenami
16.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ živé foto, videa) Německý prcek dál zůstává u kompaktních rozměrů, bude ale praktičtější i bezpečnější. Motory nabídne pouze benzinové.
Tak konečně jsme se dočkali oficiálního odhalení nového Smartu. Design pochopitelně již nepřekvapí, v tomto směru sebral koncernu Daimler vítr z plachet dnešní dopolední únik několika fotografií. Na druhou stranu, rozsáhlá fotogalerie nám umožní prozkoumat i ten sebemenší detail, stejně jako obsáhlá tisková zpráva. Tak se jí pojďme společně „prokousat“.
Začneme rozměry karoserie modelu ForTwo, které i nadále počítají s délkou 2 695 mm. Rozvor ovšem narostl o osm milimetrů na 1 873 mm, díky čemuž v kabině najdeme více místa. O sto milimetrů pak byla zvětšena i šířka (na 1 660 mm), což pro změnu má zlepšit stabilitu při vyšších rychlostech. Výška 1 500 mm pak zůstává stejná jako u předchůdce, v případě zavazadlového prostoru ovšem můžete počítat s 260 až 350 litry.
Přesunout se můžeme k modelu ForFour, který je stejně široký i vysoký, na délku však měří 3 490 mm. Je tak o podstatných 255 milimetrů kratší než první generace, která byla založena či spíše společně vyvinuta s Mitsubishi Colt. Oproti dvoumístnému Smartu ovšem nabízí o 795 milimetrů větší prostor, z čehož 621 mm připadá na rozvor (ten činí 2 494 mm). Zbývající rozdíl pak byl věnován zavazadelníku, do kterého lze složit až 975 litrů.
Tyto rozměry, zvláště u modelu ForTwo, přispívají k výjimečné obratnosti v městských uličkách. Smart přitom uvádí, že dvoumístný model se otočí na 6,95 metrech, což je mezi současnými produkčními automobily rekord. ForFour již potřebuje místa o trochu více, stále se ovšem bavíme o působivých 8,65 metrech. Řeč je však o prostranství mezi obrubníky - pokud se chcete otáčet mezi stěnami, potřebujete o 30 cm více.
Zamířit můžeme do motorového prostoru, kde se ani v pozdějších letech nedočkáme dieselového motoru. Smart (ve spolupráci s Renaultem) jeho vývoj zamítnul kvůli zbytečnému navyšování nákladů. Počítat tedy můžeme s atmosférickým litrovým tříválcem, který produkuje 71 koní a 91 Nm točivého momentu, či přeplňovanou 0,9litrovou pohonnou jednotkou naladěnou na 90 koní a 135 Nm.
Pár měsíců po zahájení prodeje by pak měla dorazit ještě litrová atmosféra s výkonem 60 koní, mimo ni je ovšem ve vývoji také výkonnější verze turbomotoru. Ta by měla dodat na zadní kola zhruba 110 koní, což je příslibem zajímavé jízdní dynamiky. Bohužel, Daimler zatím nezveřejnil data o zrychlení či nejvyšší rychlosti ani u jednoho agregátu, spotřeba pak nemá ve všech případech překročit 4 l/100 km.
Další vývoj můžeme očekávat také u nového elektromotoru, který by měl dorazit někdy v roce 2016. Do té doby bude Smart používat stávající ústrojí, jež počítá s výkonem 68 koní a lithium-iontovými bateriemi o kapacitě 17,6 kWh. Tento motor přitom dostal bezestupňovou převodovku, u ostatních modelů lze ovšem počítat s pětistupňovým manuálem nebo šestistupňovým dvouspojkovým automatem.
Než ale nastoupíme do interiéru, probereme ještě zbytek mechanických komponentů. V rámci podvozku tedy vpředu můžeme hovořit o vzpěrách McPherson, vzadu pak kromě napříč uložených motorů najdeme nápravu De Dion. Smart přitom na obou nápravách zvětšil rozchod kol, zájemcům o sportovní jízdu pak nabízí podvozek snížený o 10 mm. Mimo to nechybí ani asistent regulující vliv bočního větru.
Není to přitom jediná bezpečnostní pomůcka, další se skrývá třeba v systému varujícím před kolizí s vozem vpředu nebo monitoringem jízdy ve zvoleném pruhu. Stejně jako u předchozích generací pak cestující obepíná tridionová klec, novým pravidlům Euro NCAP pak Smart přizpůsobil i celkovou koncepci vozu. Již totiž nemáme tu čest s jednoprostorovým vozem, ale dvouprostorovým ve stylu Toyoty iQ.
Toto opatření již na první pohled odhaluje více vzpřímené čelní okno, vzadu pak verze ForTwo nabízí dvoudílné víko zavazadelníku. Smart ForFour má oproti tomu víko jednodílné, na druhou stranu se však může pochlubit sníženou nákladovou hranou. Opomenout pak nesmíme ani možnost sklopení sedadla spolujezdce i obou zadních, díky čemuž můžete uvnitř přepravovat až 2,22 metru dlouhé předměty.
Naskočit již můžeme do kabiny, přičemž rovnou zůstaneme u verze ForFour. Ta se vzadu pyšní dveřmi, jež jde otevřít takřka do pravého úhlu. Vpředu je ale zcela shodná s dvoumístným modelem, v obou případech tak můžeme zmínit palubní desku rozdělenou na dvě sekce - pracoviště řidiče a zbytek, který může být na přání potažen látkou korespondující (či naopak kontrastující) se zbytkem čalounění.
Mimo to tu máme digitální přístrojový štít či multimediální systém, který lze ovládat na příplatkovém vícefunkčním volantu. Dále bude poprvé k mání audio systém JBL s osmi (ForTwo) nebo dvanácti (ForFour) reproduktory, za příplatek pak bude k dispozici i kožené čalounění nebo vyhřívaná přední sedadla. U čtyřmístného Smartu pak budete moci sáhnout i po posuvné plátěné střeše.
Tím naše představení končí, informace o jízdní dynamice zřejmě dorazí až souběžně s premiérou na pařížském autosalonu. Tamtéž Smart zřejmě upřesní i ceny, aktuálně totiž víme pouze tolik, že ForTwo má stát v základu méně než 11 000 Eur (cca 302 500 Kč), verze ForFour pak bude o 600 Eur (cca 16 500 Kč) dražší.
Živé fotografie z premiéry nového Smartu ForTwo a ForFour
Kompletní oficiální fotogalerie nového Smartu ForTwo a ForFour
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 3 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 5 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 7 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva