Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Někdo vytáhl do ulic tuhle 38 let starou raritu. A nové sporťáky rázem nikoho nebraly
25.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Stalo se tak v centru města, kde se to jen hemží těmi nejexkluzivnějšími auty světa. Přesto rázem všechna musela sklonit hlavu před tímto staříkem, snad i ráda.
Renault 5 Turbo spatřil světlo světa v 80. letech 20. století ve Francii. Premiéru si odbyl na autosalonu v roce 1980 a zahájil tím novou éru rychlých hatchbacků. Auto vznikalo na výrobní lince Alpine v Dieppe, zpočátku byla plánována produkce 400 vozů potřebná kvůli sportovní homologaci pro tehdejší skupinu 4. Celkový počet ale později navýšila druhá generace.
Karoserie je proti sériovému provedení prodloužená o pět centimetrů. Konstruktéři chtěli co nejvíc snížit hmotnost, proto dveře a střechu vyrobili z hliníku. První vyrobené kousky měly na výběr ze dvou speciálních metalických odstínu laku. Modrá Blue Mount Olympus nebo červená Rosso Granada ladily s modro-červeným interiérem.
Prostor uvnitř je zpracován opravdu zajímavě, první série 400 jednotek R5 Turbo pro homologaci postrádá jakékoliv vybavení zvyšující komfort. To přišlo na řadu až po skončení homologační produkce. Poté nechybělo audio nebo elektrické stahování oken. V roce 1983 přišel nástupce s označením R5 Turbo 2, který za účelem snížení výrobních nákladů, a také prodejních cen, dostal klasický přístrojový panel a místo hliníkových dílů karoserie nastoupily ocelové plechy, čímž se zvýšila hmotnost minimálně o 30 kilogramů proti původnímu typu.
V době úspěchu Lancie Stratos s motorem uprostřed se Renault pokusil o to stejné. Studio Bertone navrhlo novou zadní část malého R5, kam se vměstnal turbem přeplňovaný motor o objemu 1,4 litru. Ve standardní formě motor poskytoval výkon 118 kW (160 koní) a 221 Nm točivého momentu posílané na zadní hnanou nápravu přes 5 stupňů manuální převodovky.
Během spuštění prodeje to bylo nejrychlejší produkční francouzské auto. O něco těžší druhá generace byla podobně výkonná, ale výbava navíc mírně zkazila syrovost první série. Turbo 2 i přes náklad navíc dosahovalo maximální rychlost 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy. Poslední malý výtržník opustil fabriku v roce 1984, dodnes se jich zachovalo jen málo. A to málo se rozhodně nevídá v běžném provozu.
Právě proto dělá radost potkat na ulici muzejní exemplář na normálních registračních značkách. Takový zázrak se poštěstil v Londýně, kde geniální hot hatch z 80. let zaujal všechny kolemjdoucí. A to se bavíme o noblesní čtvrti Belgravia, kde se to jen hýří supersporty - ty byly dle autora snímků rázem na druhé koleji.
Pánové obdivovali ostré tvary a brutální karoserii, znalci dojatě zírali, s kým mají tu čest a ženy koukaly na malého drzouna s obdivem. Červený vyleštěný Renault vzbudil větší pozdvižení, než všechna „tuctová” Porsche, Lamborghini a Ferrari dohromady. Sportovní náčiní můžete obdivovat i vy na fotkách. A schválně, jestli se vám podaří rozluštit číslo kusu na plaketě uprostřed palubní desky...









Malá odvozenina od Renaultu 5 byla navržena pro rallye, ale byla také prodávána v civilní verzi. Je jich tak málo, že najít pojízdný kus bez poruch chce štěstí. Všimněte si univerzálního modro-červeného interiéru.
Zdroj: Auto Junk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 11 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
včeraTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
včeraČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva