Ford Ka skončí, není dostatečně globální

Ford považuje Ka a jeho orientaci čistě na evropskou klientelu za absolutně nevhodnou, nepřináší mu žádný zisk. Místo něj tak přijde více bezpohlavní supermini.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Ford Ka skončí, není dostatečně globální

24.12.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Ford Ka skončí, není dostatečně globální

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ford považuje Ka a jeho orientaci čistě na evropskou klientelu za absolutně nevhodnou, nepřináší mu žádný zisk. Místo něj tak přijde více bezpohlavní supermini.

Ford se podle nás letos dopustil hned několika velkých přešlapů a za velkou částí z nich lze vysledovat vliv nové strategie Ford One Manufacturing, pro níž se časem více vžilo označení „One Ford”. Automobilka se zkrátka snaží dělat jeden model pro co nejvíce trhů (nejlépe pro celý svět) s minimem faktických odlišností, což snižuje její výrobní a vývojové náklady. To lze na jednu stranu pochopit, na druhou stranu je ale třeba říci, že klientela žijící v té či oné části světa má jiné preference než zákazníci odjinud a zavděčit se oběma skupinám jedním autem je složité, ne-li nemožné. Výsledkem jsou pak vozy jako aktuální Ford Focus, který nemusíte vnímat jako špatný, ve srovnání se svými předchůdci ale katastrofálně selhává při pokusech vzít u srdce třeba i českého zákazníka. Neurazí, s vysokými očekáváními ale ani nenadchne, je bezpohlavní už proto, že prakticky stejné auto si koupíte i v USA nebo v Asii.

Jsou tu ale pochopitelně starší modely, které staví ještě na jiné filozofii. Mezi takové se řadí i malý model Ka, který byl svého času v Evropě velmi úspěšný. Nevíme, jak jeho aktuální působení na trhu z hlediska prodejů hodnotí Ford, víme ale, co s ním hodlá provést - zrušit ho. A důvod? Nepasuje do nové globální škatulky, neboť byl vyvinut speciálně pro Evropu.

Přesně to vyplývá z vyjádření šéfa designu evropské odnože Fordu Martina Smithe, který pro britský Autocar řekl: „Neprojde americkými crash testy, byl vyvinut na míru preferencí evropských zákazníků a vyrábí se na jediném místě. Faceliftu se dočká, ale vzhledem k tomu, jak se dnes věci mají, nevidím pro tento model mnoho prostoru k životu za hranicí zmíněné modernizace.”

Smith nicméně dodal, že Ford určitě chce nabídnout nová supermini, ale podle nového klíče. „Aktuálně oblíbenými auty Alan Mullalyho jsou malé vozy s globálním dosahem, která nám mohou přinést vysoký výnos. Nový EcoSport je dokonalý příklad - jednoduchý, levný a může se prodávat na celém světě,” upřesnil Smith. Alespoň že byl upřímný, my jsme si ale naprosto jistí, že po levném, jednoduchém a na konkrétní klientelu nezaměřeném autě touží Ford, ne zákazníci. Máme obavu, že pokud Ford bude tento přístup uplatňovat ad absurdum, z náročnějších trhů bude odcházet s nepořízenou - v dnešní době není možné stavět nabídku jen okolo svých ekonomických zájmů.


Ford Ka skončí, není dostatečně globální - 1 - Ford Ka 3Ford Ka skončí, není dostatečně globální - 2 - Ford Ka 4Ford Ka skončí, není dostatečně globální - 3 - Ford Ka 5Ford Ka skončí, není dostatečně globální - 4 - ford ka bond 3Ford Ka skončí, není dostatečně globální - 5 - ford ka bond 1Ford Ka skončí, není dostatečně globální - 6 - ford ka bond 2Ford Ka skončí, není dostatečně globální - 7 - Ford Ka Grand Prix 06Ford Ka skončí, není dostatečně globální - 8 - Ford Ka Grand Prix 08Ford Ka skončí, není dostatečně globální - 9 - Ford Ka Grand Prix 07
Současný Ford Ka sice ještě pár let žít bude, v jeho budoucnost se ale zračí jen věnce, svíčky a smuteční hudba

Zdroj: Autocar

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.