Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Elektromobil ujel 1 631,5 kilometru na jedno nabití. Revoluce? Ani trochu
16.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Němečtí vývojáři z univerzity v Offenburgu se pochlubili tím, že jejich elektrický Schluckspecht E ujel přes 1 600 kilometrů na jediné nabití akumulátorů. Znamená snad revoluci ve vývoji elektromobilů?
Vyrobit jízdně atraktivní elektromobil není až tak složité, vozy této koncepce ale už přes 100 let trápí jeden zásadní problém - akumulátory. Uložení většího množství elektrické energie, kterou by bylo možné snadno dobít a celý systém přitom pracoval efektivně, je zhola nemožné a zatím ani zdaleka neexistuje řešení, které by se alespoň blížilo tomu, jenž by pro smysluplný provoz automobilů na elektrický pohon bylo vhodné.
Považte, že třeba nejmodernější masivněji používané akumulátory (li-ion) jsou s to uložit okolo 0,1 kWh energie na kilogram své hmotnosti kdežto benzin nebo nafta skýtají ve stejném kilogramu téměř 12 kWh. I při započítání odlišné efektivity motorů, které s těmito zdroji pracují (řekněme elektromobil 90 % a diesel 40 %) je v kilogramu nafty více než čtyřicetinásobné množství energie než v kilogramu nabitého akumulátoru. Navíc litr nafty proteče tankovací pistolí za pár sekund, nabíjet kilowatthodinu třeba 50 kWh akumulátoru znamená při čekání na plné nabití nějakých 10 minut času. Ve výsledku navíc máte třeba v sedmdesátilitrové nádrži dieselu střední třídy a tedy naftě o hmotnosti ani ne 59 kilogramů uloženo okolo 240 kWh energie použitelné na kolech. Abyste to samé „nacpali” do li-ion akumulátorů, museli byste jich mít na palubě okolo 2,7 tuny.
Tolik krátký úvod do teorie limitů elektromobilů, přes které opravdu „nejede vlak”. Jednou možná pojede, ale jednou možná přijde i kouzelník. Tato nevyvratitelná fakta se přesto pořád někdo snaží popírat či zastírat a za stejný krok považujeme i nově dosažený rekord vědců z katedry aplikovaných vět offenburské univerzity. Ti připravili vůz s poněkud legračním jménem Schluckspecht E, který nabili a vyslali na bezmála tříkilometrový testovací okruh firmy Bosch v Boxbergu (nedávno jsme o něm psali). Tam byl schopen se čtyřmi střídajícími se piloty kroužit tak dlouho, dokud neujel 1 631,5 kilometru bez potřeby dobít akumulátory.
Zní to jako zázrak, ale stačí se podívat na samotné „auto”, abyste začali tušit, že tu něco nehraje. Schluckspecht E není auto, to je karosované elektrické kolo obložené akumulátory, dotyční navíc museli po okruhu jezdit 36 hodin a 12 minut, aby dojeli tak daleko. Znamená to tedy, že na elektrickém kole jeli průměrnou rychlostí 45 km/h, navíc dozajista prakticky konstantní.
Jaký má tento rekord přínos pro skutečný život? Žádný. Akumulátory „vozu” totiž měly vcelku obvyklých 23 kWh a „kouzlo” tohoto výkonu spočívá jen a pouze v energetické nenáročnosti pohybu „šlukšplechtu” tak nízkou rychlostí. Samotný elektrický pohon nepřichází s ničím novým snad krom litium-kobaltových akumulátorů, které se zatím v běžné produkci zatím příliš neobjevují. To pravé plus celého vozu je ale odběr pouze 1,43 kWh energie na 100 km jízdy, tedy ekvivalentu přibližně 0,36 litru nafty. To už jistě zajímavé je, ale bylo by to zajímavé i se zcela konvenčním motorem, žádnou elektrickou revoluci Schluckspecht nepřináší, je pouze energeticky nenáročný. Celý rekord je tedy jen povykem pro nic, tato konstrukce elektrickou budoucnost aut jistě nespasí.
Schluckspecht E v akci
Zdroj: ing.dk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Mercedes, který má přežít i konec světa, není mýtus. Po povodních vyjel celý od bláta ze zatopené garáže, jako by se nic nestalo
před 11 hodinami - Policie měla špatný týden, při pronásledování jí ujel řidič starého MPV i zjevně nepřipravený motorkář
včera - Majitelé čtyř superaut za 180 milionů se jeli na podzim projet do hor, nabourali jeden do druhého v namrzlém klesání
včera
Nejčtenější články
- Další rána pro elektrická auta. 34 procent jejich majitelů v Německu se vrací ke spalovacím vozům, opačným směrem nemíří skoro nikdo
19.10.2024 - Že automat chtějí všichni? Toyota ho nabídla pro tohle auto, chce ho jen 20 procent lidí
19.10.2024 - Dvě třetiny lidí by si elektromobil nekoupily, ani kdyby náhodou nebyl dražší, ukázal průzkum. Toto není hlavní problém
20.10.2024 - Prodejní šéf VW ukázal, jak dnes reálně uvažuje vedení firmy. Ohání se zákazníky, současně ale volá po zákazech a nařizování
20.10.2024 - K mání je náhradní motor do McLarenu P1. Je tak drahý, že byste místo něj mohli mít celou flotilu firemních Škod
20.10.2024
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.17. 17:44 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 11.17. 17:12 - petr_riha
- Politický koutek 11.17. 16:58 - Stepan
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.17. 12:54 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 11.16. 17:21 - honziss
- Elektromobily a vse kolem nich 11.15. 22:54 - honziss
- Detektory policejních radarů 11.15. 11:49 - řidičBOB
- OT - ski a horo vybavení 11.15. 08:17 - pavproch