Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí

Dvoutunové auto schopné jet více než 400 km/h potřebuje brzdy jako žádné jiné. Bugatti tak pro Chiron vyvinulo úplně nové třmeny vyráběné 3D tiskem, jsou lehké a skoro nezdolné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí

30.12.2018 | Mirek Mazal

Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dvoutunové auto schopné jet více než 400 km/h potřebuje brzdy jako žádné jiné. Bugatti tak pro Chiron vyvinulo úplně nové třmeny vyráběné 3D tiskem, jsou lehké a skoro nezdolné.

Koncern VW chystá revoluci ve výrobě aut, plánuje dosavadní postupy nahradit 3D tiskem. Inovativní technika výroby pevných objektů z původní digitální předlohy zatím stále prochází přípravnou fází, ve Wolfsburgu ale nedávno otevřeli novou část hlavního výrobního závodu s moderní generací tiskáren Hewlett-Packard.

Výrobu součástek aut pokládáním souvislých vrstev materiálu zavádí také Bugatti. Nově nás výrobce Chironu seznamuje se zkušebním testem brzdových třmenů zhotovených právě trojrozměrným tiskem. A ne jen tak pro nic za nic - náhrada klasických kovaných brzdičů v něm vydrží skoro nemožné.

Technici namontovali třmen s brzdovým diskem a brzdovými destičkami na laboratorní stojan, který dokáže simulovat rychlost až 400 km/h. Brzdění z takového tempa je opravdovou výzvou pro jakýkoliv brzdový třmen, ten z tiskárny nevyjímaje. Během zkušební zátěže létaly jiskry, které se měnily v plameny. Kotouč měnil barvy, ale třmen držel tvar. V oblaku dýmu se disk roztočil několikrát až na 375 km/h a teplota disku přesáhla tisíc stupňů Celsia. Komponenty i tuto zátěž ustály se ctí. Na některých místech se sice objevily upečené části, ale výrobek vydržel v celku a zachoval si svou funkci.

Cvičný stříbrný brzdič ustál křest ohněm. Jeho výroba trvala 45 hodin, o výsledek se postaraly čtyři 400wattové lasery a titanový prášek. Tisková jednotka použila 2 313 vrstev materiálu, než díl putoval do zapékací komory. V konečné fázi obráběcí stroj vyhladil finální podobu všech funkčních ploch. Titanový třmen je téměř o polovinu lehčí, je ale zatím velmi drahý. U Bugatti nicméně i za takových okolností najde uplatnění velmi snadno...


Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 1 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 01Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 2 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 02Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 3 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 03Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 4 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 04Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 5 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 05Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 6 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 06Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 7 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 07Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 8 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 08Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 9 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 09Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 10 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 10Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 11 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 11Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 12 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 12Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 13 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 13Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 14 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 14Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 15 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 15Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 16 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 16Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 17 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 17Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí - 18 - Bugatti Chiron brzdovy trmen 3D tisk test 18
Bugatti představilo titanový třmen z 3D tiskárny. Odlehčený brzdič putoval rovnou do zátěžového testu, vydrží neuvěřitelné véci

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše