BMW už nemají daleko k Fiatům, takhle vypadá Aegea s ledvinkami a vrtulí (ilustrace)

Není pochyb o tom, že BMW každým dnem ztrácejí svou technickou výjimečnost. Je ale pozoruhodné, jak ruku v ruce s tím pozbývají i designové jedinečnosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

BMW už nemají daleko k Fiatům, takhle vypadá Aegea s ledvinkami a vrtulí (ilustrace)

24.5.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek

BMW už nemají daleko k Fiatům, takhle vypadá Aegea s ledvinkami a vrtulí (ilustrace)

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Není pochyb o tom, že BMW každým dnem ztrácejí svou technickou výjimečnost. Je ale pozoruhodné, jak ruku v ruce s tím pozbývají i designové jedinečnosti.

Pravidelně se podivujeme nad tím, jaký trend vývoje nastoupila zejména v poslední dekádě automobilka BMW. Z technologického lídra vyrábějícího auta s řešeními, která nenabízel prakticky nikdo jiný na světě (vozy s řadovým, atmosféricky plněným šestiválcem vpředu a pohonem zadních kol neměl v nabídce dlouho téměř nikdo, natož pak tak významný) se každým rokem posunuje k šedi průměru. Na atmosférické šestiválce už zanevřelo zcela, pohon zadních kol je stále větší výjimkou a výchozím řešením se u nových vozů stává dokonce i pohon přední osy. Není pak divu, že pokud vytváříme přehledy aut, která je lepší koupit si raději stará než nová nebo nepovedených downsizingů, bavorské produkty v nich mají svá místa. Už to prostě není ono.

Když se přitom podíváte třeba na současnou trojku nebo facelift řady 1, zase tak mnoho se nezměnilo. Trendy lze vidět spíše v detailech - nedokážeme si představit, že by ještě před 10 nebo 20 léty jakékoli BMW dostalo tříválcový motor, natož pak aby šlo o trojkovou řadu. Když se ale podíváme na novinky jako BMW 2 Gran Tourer, tedy MPV s pohonem předních kol a hlavě tříválci nebo na to, co čeká novou řadu 1 (opět přední pohon), nejde už jen o náznaky - tohle je „nové BMW”. A upřímně, je jiné, než bychom jej mít chtěli.

Zatímco technické ústupky z optimálních řešení jsou s ohledem na dlouholeté zacílení značky nesporné, o designových se vedou diskuze. Nejsme z těch, kteří by je chtěli rozsoudit, neboť jde o věc značně subjektivní, nějakým tím argumentem ale přispějeme rádi. Už jsme vám kdysi ukazovali, jak snadné je dosáhnout u modelů značky Kia jakéhosi bavorského designu pouhým „oledvinkováním” a dnes tu máme něco velmi podobného.

Zatímco u Kie lze říci, že se o dojem jako z BMW „trochu” snažili sami, alespoň u některých modelů, o novém Fiatu Aegea to lze říci jen stěží. To je prostě kompaktní sedan s křivkami, které BMW připomenou leda někde v oblasti sloupku C a pochybujeme, že s tímto úmyslem. Přesto Thea China napadlo na toto auto navěsit „ornamenty” bavorské značky ukázat nám, jak moc málo dnes stačí, aby auto docela jiné značky dělalo dojem podobný BMW. A máme zato, že uspěl, ostatně se podívejte sami.

BMW by nakonec ještě mohlo být rádo, kdyby jeho budoucí sedan řady 1 vypadal takto. Může být i méně atraktivní a jediné, co v něm bude „BMW” už prakticky bez ohledu na verzi (vrcholné provedení má být čtyřkolka s připojitelným zadním pohonem a čtyřválcem...), budou ony ledvinky, „vrtulka” a pár dalších drobností. Dokážete si přitom představit, že by podobným způsobem šlo totéž udělat před 20 léty s jiným autem a dosáhnout dojmu, že vidíte něco jako pětku E34? Nemáme ten pocit, finální ortel ale vyneste sami.


BMW už nemají daleko k Fiatům, takhle vypadá Aegea s ledvinkami a vrtulí (ilustrace) - 1 - BMW 1 Fiat Aegea ilustrace 01BMW už nemají daleko k Fiatům, takhle vypadá Aegea s ledvinkami a vrtulí (ilustrace) - 2 - BMW 1 Fiat Aegea ilustrace 02
Ne, tohle není nové BMW 1, to je Fiat Aega s upravenou maskou chladiče, světly a koly, ničím více

Ilustrace: Theiphilus Chin

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.