EU dál jde lidem po po řidičácích, zakazovat chce řízení napříč Evropou i za banální přestupky v jakékoli zemi, klidně za parkování

I německý autoklub varuje před tím, že se EU dostala do „spirály zákazů”, ze které nemůže vzejít nic dobrého. Je přitom těžké respektovat, že každá země má svá specifika a univerzální přenášení trestů z kterékoli z nich do celé unie nemá šanci ničemu prospět?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

EU dál jde lidem po po řidičácích, zakazovat chce řízení napříč Evropou i za banální přestupky v jakékoli zemi, klidně za parkování

12.2.2024 | Petr Prokopec

EU dál jde lidem po po řidičácích, zakazovat chce řízení napříč Evropou i za banální přestupky v jakékoli zemi, klidně za parkování

/

Foto: Ministerstvo dopravy ČR, CC0 Public Domain

I německý autoklub varuje před tím, že se EU dostala do „spirály zákazů”, ze které nemůže vzejít nic dobrého. Je přitom těžké respektovat, že každá země má svá specifika a univerzální přenášení trestů z kterékoli z nich do celé unie nemá šanci ničemu prospět?

S kolegy máme najety miliony kilometrů za volanty stovek různých aut. Během cest jsme pak navštívili bezpočet zemí, pročež víme, že lidé se v každé z nich chovají různě. Zatímco tedy třeba v Gruzii se vám může stát, že auto potkáte v protisměru v nepřehledné zatáčce a jeho řidiče příliš nezajímáte, v takové Francii na vás začne majitel vozu jedoucího sedmdesátkou při předjíždění troubit, i když je v místě povolená devadesátka, kterou nepřekračujete. A Švýcaři na vás klidně zavolají policii, když mají pocit, že váš vůz je příliš hlučný, což vlastnictví takového supersportu činí velmi ožehavým bez ohledu na to, jak s ním jedete.

Skutečně tedy platí pořekadlo jiný kraj, jiný mrav. Proto je správné, když každá země má vlastní legislativu a vlastní tresty. V důsledku toho ovšem platí, že pokud přijdete o řidičský průkaz v některém jiném státě Evropské unie, než v jakém byl vydán, je postih spojen pouze s tou zemí, kde k přestupku došlo. V praxi to znamená, že pokud vám úřady seberou papíry třeba ve Španělsku, u nás dál můžete za volant. A stejně tak třeba v Německu, Itálii nebo ve Francii. Zkrátka kdekoli, jen ne v onom Španělsku - porušili jste tamní pravidla, chytila vás tamní policie, tamní legislativa to hodnotí jako „hrdelní”, a tak si odkroutíte tamní trest.

Přijde nám to fér, Brusel má ale jiný pocit. EU totiž nově přišla s návrhem, kterým jde lidem po řidičácích jako nikdy dřív. O ten byste po spáchání vážného přestupku v některém z členských států přišli napříč celou Unií. Nově by tedy stačilo, abyste v „té správné” zemi jeli třeba rychlostí o 30 km/h nad limit (u nás „jen” bodovaný přestupek za 3 trestné body), přejeli plnou čáru (u nás minoritní záležitost z a 1 bod) nebo se třeba dopustili „nebezpečného parkování” (něco takového naše legislativa nezná) a rázem byste byli i v Česku bez řidičáku. A není to tím, že Česko je měkké a jinde jsou tvrdší, to latí spíš naopak - třeba i v Německu je přejetí plné čáry pokutováno 10 eury, tedy nějakými 250 korunami, pokud nedojde na nehodu. Při jejím zavinění ale pořád platíte 35 Eur (900 Kč). U nás dostanete klidně 2 000 Kč pokuty na místě.

Vaše společenská nebezpečnost tak může být optikou řady zemí prakticky nulová, přesto na tom budete najednou stejně jako člověk, který v Česku řídí pod vlivem alkoholu nebo spáchá smrtelnou nehodu? Jak absurdní to je? Tady navíc nejde o nějaký konec zábavy, tady může jít o práci, přeneseně klidně o poklidné rodinné soužití, je to zkrátka velký zásah do života. A pro co? Pro pouhou unifikaci? Brusel navíc chce, aby informace o zákazu řízení v zemi přestupku byla ostatním členům známa do 10 dnů, takže ani nebudete mít čas se rozkoukat.

EU by tedy ráda přitahovala šrouby opravdu velmi důkladně. A zatím k tomu má i nakročeno, neboť návrh pravidel byl v prvním čtení europarlamentem přijat. Další postup ale již bude záviset na nové politické reprezentaci Unie, o jejíž podobě bude rozhodnuto primárně volbami letos v červnu.

My stejně jako Michael Haberland, prezident autoklubu Mobil in Deutschland, máme pocit, že EU se tak trochu zacyklila ve „spirále zákazů”, které ve výsledku nepřináší nic dobrého. Jak praví Haberland: „Standardizace pravidel by neměla vést k tomu, že zákazy řízení budou hrozit i za neškodné přestupky, jako jsou přestupky při parkování nebo přejíždění plných čar, jde tu o profesionální živobytí”. Co k tomu dodat? Snad jen: Je dnes Brusel schopen něco takového pochopit?


EU dál jde lidem po po řidičácích, zakazovat chce řízení napříč Evropou i za banální přestupky v jakékoli zemi, klidně za parkování - 1 - Ridicsky prukaz ilustracni foto 02
Pokud projde současný unijní návrh, budete moci o řidičský průkaz napříč celou EU přijít i po spáchání vcelku banálních přestupků. Není to tristní? Foto: Ministerstvo dopravy ČR, CC0 Public Domain

Zdroje: Focus, Mobil in Deutschland

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše