Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Číňané ukázali výrobu auta, které vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda. Dělají ho skoro jen roboti, vydrží?
8.4.2024 | Petr Prokopec
Za velkou zdí ho začali sekat jako Baťa cvičky v téměř kompletně robotizované továrně. A stejně mají vyprodáno na rok dopředu. Prodejní hit je to zcela nepochybně, velkou neznámou je ale kvalita a spolehlivost - první ohlasy na Xiaomi SU7 nejsou dobré.
Automobilová prvotina firmy Xiaomi je velký prodejní hit, o tom nemá smysl diskutovat. Vůbec první automobil výrobce mobilních telefonů si totiž během půlhodiny od zahájení prodeje objednalo 50 tisíc lidí. Po čtyřiadvaceti hodinách pak SU7 mělo na kontě dokonce více než 100 tisíc rezervací, přičemž každý zájemce musel na konto firmy složit částku 5 tisíc yuanů (cca 16 200 Kč). I peníze se tedy firmě schází docela rychle.
Čím tohle auto ohromuje? Vypadá jako Porsche Taycan, ve verzi Max i jede jako Porsche Taycan, stojí ale jako Škoda Octavia. Ceny čínské novinky startují na 215 900 CNY (698 tisíc korun), tedy někde na úrovni základní Octavie 1,5 TSI s lepší úrovní výbavy, tady ale dostáváte vůz s výkonem 299 koní. Vrcholná varianta Max s elektromotory o celkovém výkonu 673 koní a sprintem na stovku za 2,78 s pak stojí pořád jen 299 900 CNY, tedy necelých 970 tisíc Kč. Za to nedostanete ani výběhovou Octavii RS před faceliftem v úplném základu.
Jasně, je to elektromobil, takže praktická použitelnost nebude bůhvíjaká a o udávaných dojezdech mezi 700 a 800 km si s bateriemi o obecně obvyklých kapacitách můžete nechat jen zdát. I tak je ale SU7 zajímavou nabídkou. Onomu zájmu se tedy opravdu nelze divit, přičemž Xiaomi dělá vše proto, aby stále početnější klientelu uspokojilo a také uklidnilo.
Ukázalo tedy, jak továrna v Pekingu, kde se SU7 vyrábí, jede na plné obrátky, přičemž dle šéfa společnosti Lei Juna dokáže vyrobit 40 aut za hodinu. To znamená, že každých 76 sekund opouští montážní linku jedno SU7. Této rychlosti Xiaomi dosáhlo sázkou na roboty, kterých je v továrně více než 700, zaměstnanci z masa a kostí tedy hrají až pomalu desáté housle - je jich totiž pouhých dvacet. Nejvíce robotů (381 ks) se nachází v karosárně, kde jich na každém stanovišti najdeme hned osm - po čtyřech z každé strany. Robotické ruce zvládají kupříkladu podávat dveře, usadit je na místě, přišroubovat a seřídit i panty tak, aby jednotlivé panely karoserie byly slícované.
Xiaomi uvádí, že jakmile robot zvedne nějakou část vozu, třeba i čelní, zadní nebo střešní panoramatické okno, zabere mu méně než 30 sekund, než operaci ukončí. To je dvakrát vyšší tempo ve srovnání se zavedenými automobilkami, alespoň dle tvrzení společnosti. Číňané pak ostatně zmiňují, že se svou strategií dovedou vyprodukovat třikrát více aut, než kdyby se spoléhali jen na lidské pracovníky. Zároveň tak redukují i čas potřebný k dodání vozu. Firma přesto nepočítala s tak enormním zájmem, jaký se dostavil. Pro letošek tak vyrobí jen 100 tisíc aut, což znamená, že většina zákazníků, kteří si SU7 objednali déle než den po premiéře, se musí obrnit nemalou trpělivostí.
Otázkou pak je, co tak levné čínské auto s takovými výkony vydrží. Zlí jazykové tvrdí, že číslovka v označení vozu je jeho životnost ve dnech. Snad se mýlí, i když první zkušenosti opravdu nejsou dobré.
Xiaomi začalo nová vyrábět ve velkém stylu, přesto má potíže s uspokojením poptávky. Otázkou pak je, co vůz vydrží. Foto: Xiaomi
Zdroje: Xiaomi, DiscoverChinaAuto@YouTube
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Číňané ukázali první auto nové značky, která v Česku se svým jménem nemá šanci, cenou přitom umí zaujmout
před 5 hodinami (1) - Francouzská kampaň radí mužům, aby řídili jako ženy, na velmi tenký led se pouští hned několikrát
před 6 hodinami - Značce nabízející jen elektrifikovaná auta shořelo dealerství, za poslední roky jich lehlo popelem už 10
před 8 hodinami - Rusové řekli víc k novému vrcholnému Moskviči. Auto větší než Kodiaq může být při ceně základu od 314 tisíc konečně hit
před 9 hodinami - Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.19. 13:45 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 05.19. 10:05 - pavproch
- CitiGO 05.19. 09:31 - jiří254
- Politický koutek 05.18. 21:06 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.18. 20:50 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 16:16 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.18. 15:12 - mattonecz
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.18. 13:19 - PepaSFI