Majitelé elektromobilů tráví u „rychlých” nabíječek v průměru 42 minut, je to k smíchu i k pláči současně

Uvážíme-li, jak malé jsou baterie současných aut a kolik lidí tato místa využívá jen k částečnému dobití, když je to nezbytné, jde o naprosto bláznivé číslo. Výsledek studie jen podtrhuje mizérii praktické použitelnosti elektrických aut.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Majitelé elektromobilů tráví u „rychlých” nabíječek v průměru 42 minut, je to k smíchu i k pláči současně

5.1.2024 | Petr Miler

Majitelé elektromobilů tráví u „rychlých” nabíječek v průměru 42 minut, je to k smíchu i k pláči současně

/

Foto: Škoda Auto

Uvážíme-li, jak malé jsou baterie současných aut a kolik lidí tato místa využívá jen k částečnému dobití, když je to nezbytné, jde o naprosto bláznivé číslo. Výsledek studie jen podtrhuje mizérii praktické použitelnosti elektrických aut.

Zůstávám přesvědčen, že přijetí teze o nahraditelnosti spalovacích aut elektrickými protějšky v jejich současné podobě může být jen dílem nevědomosti autora takového tvrzení. Jsou to prostě dva úplně jiné světy, pokud jde o množství energie, které si sebou tato auta mohou vozit. A jakým způsobem je možné ji doplnit.

Základní matematicko-fyzikální výpočty jsme vám předestřeli mnohokrát, a tak dnes jen telegraficky - pokud na jedné straně máte auto s 60litrovou nádrží nafty, která i po zohlednění menší efektivity spalovacího motoru představuje ekvivalent 234 kWh akumulátoru 100procentně efektivně (což je v praxi nedosažitelné, ale buďme velkorysí) pracujícího elektromotoru, je to naprosto odzbrojující srovnání samo o sobě.

Však na jedné straně máme 53 kg vážící množství paliva, na té druhé baterii, která v praxi váží přes 1,3 tuny. 60 litrů nafty dolijete s rychlou tankovací pistolí pro náklaďáky za desítky sekund, jakoukoli jinou za 1,5, možná 2 minuty. 234kWh akumulátor budete dobíjet v řádu hodin i u nadstandardně „rychlých”, v praxi se nepříliš vyskytujících nabíječek. A to ani nemluvíme o tom, že životnost plastové nádrže na 60 litrů je skoro nekonečná, zatímco akumulátor vám bude sloužit možná 8, možná 10 let, pak ho musíte vyměnit. A řekli jsme, že náhradní nádrž stojí okolo 2 000 Kč, zatímco srovnatelné akumulátory budou klidně za milion?

To jsou fakta, jednoduché počty, fyzika základní školy, nic víc. Potvrzují je svými výpočty uznávaní experti i zdokumentovaná povaha některých dobíjecích stanic. V jakési postfaktické době, ve které se normou stává diskuze, kdy tvrzení: „Tráva je zelená!” následuje reakce: „Zdroj?” to ale nemusí být dost. A tak se sluší sáhnout po datech z praxe, která výše zmíněné potvrzují prostou empirií.

O jednu takovou empirickou studii se postarala firma Energetics, která analyzovala, jakou dobu v průměru trávili majitelé elektrických aut u tzv. rychlých dobíječek (které jsou ve skutečnosti směšně pomalé, viz výše) během posledních tří let. Zkoumala téměř 2,4 milionu nabíjecích seancí, takže rozhodně nejde o povrchní data, právě naopak. A došla k fascinujícím závěrům, pro jejichž shrnutí stačí dvě věty: Průměr za celé zkoumané období činí 42 minut, to je věta první. Loni v červnu to tedy bylo lepších 36 minut, v prosinci se ale číslo opět zvýšilo na 40 minut, to je věta druhá. Nejde tedy mluvit ani o jednoznačně pozitivním trendu, a to se prosím bavíme o placeném dobíjení. V případě dobíjení zdarma je průměrná seance dlouhá dokonce 78 minut a celkový průměr všech sledovaných seancí činí 54 minut, jak polopaticky shrnuje americké ministerstvo energetiky.

Takové výsledky jsou k smíchu i k pláči současně. Jde jen o dobu samotného dobíjení, navíc o průměr. Na takové hodnoty jde o strašně vysoká čísla, však sám jsem s elektromobily mnohokrát jel, spoustu jejich uživatelů poznal. A tak dobře vím, že obvyklé není u veřejných dobíječek „tankovat” třeba z 5 až 10 procent kapacity do 100 procent, jako je tomu u palivových nádrží, obvykle jde jen o parciální doplnění, kdy i posun z 20 na 80 procent bývá vzácný. To nakonec potvrzuje i citovaná studie, podle níž je během oněch 42 minut v průměru doplněno jen 22 kWh energie, tedy ekvivalent asi 4,5 litru nafty. Přesto jsou průměrné časy tak vysoké.

Exaktní srovnání s průměrnou dobou tankování není možné provést, jednak takovou statistiku ani není z čeho vytvořit a jednak skoro nikoho nezajímá, zda tankování trvá 90 nebo 110 sekund, je to úplně jedno, je to vždy prakticky „hned”. A množství doplněné energie je nesrovnatelně větší, však dnešní typické akumulátory s kapacitou kolem 80 kWh představují ekvivalent sotva 20litrové nádrže.

Jsou to prostě dva jiné světy, úplně - svět elektromobilů a svět spalovacích aut. V komplementárním vztahu mohou být snadno, v tom substitučním ani omylem, netušíme, proč se nám někdo dokola pokouší namluvit opak.


Majitelé elektromobilů tráví u „rychlých” nabíječek v průměru 42 minut, je to k smíchu i k pláči současně - 1 - Skoda Enyaq Coupe UK spec 2023 oficialni 01Majitelé elektromobilů tráví u „rychlých” nabíječek v průměru 42 minut, je to k smíchu i k pláči současně - 2 - Skoda Enyaq Coupe UK spec 2023 oficialni 02Majitelé elektromobilů tráví u „rychlých” nabíječek v průměru 42 minut, je to k smíchu i k pláči současně - 3 - Skoda Enyaq Coupe UK spec 2023 oficialni 03
Průměrná doba trávená majiteli aut, jako je Škoda Enyaq, u dobíjecích stanic? 42 minut. A doplněné energie bude ve srovnání s 2minutovým tankováním zlomek. Gratulujeme, to je pokrok par excellence. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Energetics přes Energy.gov a Auto News

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše