Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Za dva měsíce začnou spalovací auta dělat pro klima víc než elektromobily, prsty v tom má i rallyová legenda
16.2.2024 | Petr Prokopec
Dlouho naprosto nesmyslně omezovaná možnost, jak zlepšit ekologickou bilanci spalovacích aut, konečně dostala zelenou v klíčovém Německu. Nečekejte ale, že to HVO bude mít snadné, většina politiků dál zametá cestičku elektřině.
Elektromobily jsou nám dokola prezentovány jako spása světa. Za tím nicméně stojí fakt, že jejich příznivci zcela popírají veškeré emise z výroby, stejně jako ty reálně spojené s provozem. Je totiž sice pravdou, že tu chybí výfuky, elektřina ale bezemisně nevzniká nikdy. Spíše než s čímkoli jiným tak je třeba počítat s výsledky studie asociace německých inženýrů VDI. Podle té se elektromobil nemusí stát „čistším” než dieselové auto také nikdy.
Je navíc nutné dodat, že stejně jako elektřinu dělíme na čistou a špinavou, tedy takovou, jenž vzniká hlavně spalováním uhlí, tak nelze do jednoho pytle házet veškeré pohonné hmoty. Pokud totiž z dané rovnice odstraníme ta fosilní a nahradíme je syntetickými, rázem je třeba počítat ještě s jinou bilancí. Uhlíková stopa spalovacích aut v ten moment klesá, což elektromobily netykající si s vysokými nájezdy dostává do ještě horší pozice.
Za syntetická paliva v nemalé míře brojilo Německo, které nakonec i vymohlo výjimku z pravidla, jenž má začít platit v roce 2035 a dle kterého mají být výfukové emise sníženy na nulu. To nakonec nebude znamenat faktický zákaz spalovacích aut, neboť pokud přepřáhnou na jiné než ropné zdroje, jejich skutečná uhlíková stopa je mnohem nižší než u elektromobilů. Třeba taková nafta HVO 100 snižuje emise CO2 o podstatných 90 procent, přičemž souběžně s tím klesají i emise NOx, stejně jako prachové částice.
HVO 100 má nicméně ještě jednu výhodu, vyrábí se totiž z odpadu. V podstatě tak s jeho pomocí lze zabít dvě mouchy jednou ranou. S ohledem na výše zmíněné je tedy bizarní, že zrovna Německo využívání HVO dosud prakticky zakazuje, zrovna to se ale mění. Tamní vláda sice dál preferuje elektromobilitu, nakonec ale dala požehnání i širokému využití ekologické nafty. Tu si přitom naši sousedé budou moci běžně koupit na mnoha čerpacích stanicích již od dubna.
Reklamní kampaň „HVO míří do Německa“ ovšem odstartuje již v březnu, přičemž jednou z jejích hlavních tváří bude legendární rallyeový jezdec Walter Röhrl. Prezident autoklubu Mobil in Deutschland Michael Haberland přitom věří, že „dochází na změnu pravidel hry, ale to nikoli jen u osobních aut, ale také v sektoru dopravy a logistiky“. Problémem nicméně může být skutečnost, že cena jednoho litru ekologické nafty má být o zhruba 5 korun vyšší než je tomu v případě té fosilní.
V tomto ohledu by se německá vláda měla inspirovat italskou, která díky daňovému zvýhodnění poslala cenu HVO 100 pod úroveň běžné motorové nafty. Na něco takového ale zřejmě u našich sousedů nedojde, tamní politici totiž ekologickému palivu i přes drobné ústupky obvykle nefandí.
Tomu se nakonec nelze divit, neboť do podpory elektromobility byly napěchovány již stovky miliard vytažené z kapes daňových poplatníků. A automobilky byly donuceny, aby tímto směrem investovaly ještě o hodně víc peněz. Pokud by tedy vláda začala daleko více podporovat syntetická paliva, a tedy i podporovala zachování spalovacích motorů, někteří by nebyli rádi. Dokáže ale realitu popírat věčně? To si opravdu nemyslíme.
Dieselová auta sice již v Zuffenhausenu dále nevyrábějí, Porsche nicméně syntetická paliva nemalou měrou podporuje. Není tak vlastně divu, že jednou z hlavních tváří kampaně na HVO 100 má být i legendární Walter Röhrl. Foto: Porsche
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
včera - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
včera - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
včera - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.18. 21:06 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.18. 20:50 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 16:16 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.18. 15:12 - mattonecz
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.18. 13:19 - PepaSFI
- Lampárna (stěžovatelna) 05.18. 13:02 - Stepan
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.18. 00:14 - mattonecz
- Škoda Auto obecně 05.17. 19:09 - řidičBOB