Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tesla Cybertruck v aerodynamickém tunelu dostála image cihly, je horší než dekádu stará spalovací auta
6.4.2024 | Petr Prokopec
Je jasné, že u tak obřího auta nebude aerodynamický odpor nikdy kladem, ovšem součinitel nízký být může. Není, oproti takovému BMW řady 5 z roku 2011 je klidně až dvojnásobný.
Na každou vykouřenou cigaretu připadá ekvivalent 14 gramů CO2. Ročně se jich přitom vykouří přes 5 bilionů, navíc je třeba zdůraznit, že tohle je spíš sekundární aspekt. Kouření v prvé řadě škodí lidem a neprospívá nikomu kromě firem, které cigarety vyrábí a prodávají. A když k tomu přihodíme ještě jeden statistický údaj, tedy skutečnost, že mimo Čínu se nejvíc kouří v Evropě, rázem by politici měli zaměřit svou pozornost na něco jiného, než je automobilová doprava.
Stále více se však bohužel ukazuje, že politikům nejde o to, o čem soustavně nahlas mluví, tedy o dobro planety. Pokud by tomu tak bylo, upravili by legislativu nejen související s kouřením, ale i v případě elektrických aut. Aby totiž ta měla nějaký opravdu pozitivní vliv, bylo by zapotřebí, aby šlo o velmi lehké vozy. A navíc s karoserií připomínající ocumlaný bonbon. V takovém případě by totiž šel dolů aerodynamický odpor a logicky by tak šla nahoru efektivita.
Jaká je realita? Očkem můžeme hodit po Tesle Cybertruck, která by dle tvrzení automobilky měla mít na kontě aerodynamický koeficient Cd 0,34. Již to je poněkud hrozivé číslo, neboť třeba současný Mercedes-Benz A Sedan má Cd 0,22. A BMW 5 Efficient Dynamics z let 2011 až 2013 na tom nebylo výrazně hůře (Cd 0,23). Přesto jsou tato spalovací auta považována za ničitele planety, zatímco Cybertruck je hlavně fanoušky Tesly vnímán jako její spása. A to je třeba dodat, že jde o větší auto, má větší čelní plochu, kterou musíte oním koeficientem násobit.
Youtubeři z kanálu i1 Tesla navíc elektrický pick-up prohnali větrným tunelem a zjistili, že reálné Cd Cybertrucku je dokonce Cd 0,384. To sice není až tak daleko od továrního údaje, přičemž vliv na něj může mít i fakt, že automobilka auta testuje jinde než v Severní Karolíně, stále tu však máme potvrzení výše zmíněného. Tedy že pick-up je aerodynamicky nepříliš efektivní a tudíž k životnímu prostředí spíše nepřátelský. Daný údaj navíc odpovídá běžnému nastavení.
Pokud podvozek vozu zvednete do polohy Extract, což je nejvyšší možné nastavení, pak jste dokonce na koeficientu Cd 0,535. Ke slovu přitom takový odpor přichází při překonávání překážek, tedy v terénu. Čili jinými slovy v přírodě, tedy tam, kde by se elektromobilita měla projevovat nejvíce prospěšně. Minimálně v případě Tesly je tomu však zcela opačně. Znovu je tedy třeba se ptát, co toto auto planetě přináší?
Lze dodat, že Cihlotruck, pardon Cybertruck v tom není sám. Takový Ford F-150 Lightning má Cd 0,44 ve standardním stavu a GMC Hummer EV dokonce Cd 0,50. Jeho hmotnost je pak dokonce ještě o tunu vyšší než u Tesly. I takový dvanáctiválcový supersport jedoucí na plný plyn je tak vedle něj prakticky neškodný beránek. Jenže zkuste něco takového vysvětlit politikům, z nichž část se po většinu dne schovává za oblaky cigaretového dýmu.
Cybertruck již na první pohled nevypadá jako auto, které by bylo aerodynamicky optimální, realita je ale ještě horší. Foto: Tesla
Zdroj: i1Tesla@YouTube
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
včera - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
včera - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
včera - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva