Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 | Petr Prokopec
Výměna kol na autě za dvě tři sekundy vypadá působivě, výjimečnost tohoto úkonu ale poněkud bledne, když si uvědomíte, že parta vojáků dokáže za dvě minuty rozebrat a složit celé auto. Ovšem ne jen tak ledajaké.
Indickou automobilku Maruti založil na počátku 70. let minulého století Sanjay Gandhi, někdejší indický ministerský předseda. Ten byl znám svou vášní pro auta, která miloval tak moc, že v roce 1965 dokonce zamířil na tříletou stáž do automobilky Rolls-Royce. Po svém návratu si pak ještě víc než před odjezdem uvědomil, kterak je pro zemi důležité, aby vyráběla svá vlastní auta. První prototyp indického auta tak vznikl již v roce 1972 a začít prodávat se měl na jaře 1973, nicméně Maruti žádná auta nevyrábělo ani v roce 1980, kdy Gandhi zemřel.
Fiasku se nicméně nelze divit, neboť první testy automobilu dopadly přímo tragicky - i proto, že Gandhi, který kromě oné tříleté stáže neměl prakticky žádné zkušenosti, sestavil šasí sám, a osadil jej jednotkou z motocyklu Triumph. Maruti tak bylo více než s čím jiným spojováno s rozličnými kontroverzemi, éra vzestupu přišla až na počátku 80. let, kdy se Suzuki doslechlo, že Indové hledají pomoc u Volkswagenu. Ten ale po spolupráci až tak moc netoužil, zatímco Japonci kvůli tomu udělali první poslední.
Vznikla tak firma Maruti Suzuki, která je dnes tímtéž, čím je Škoda v Česku či třeba Lada v Rusku - tedy dominantní domácí značkou. Jen v ještě větším měřítku, ovládá víc než 40 procent indického trhu. Děje se tak mimo jiné i díky velkému propojení s indickou vládou, pro níž i nadále vzniká SUV Gypsy, přestože jeho výroba oficiálně skončila již v roce 2018. Čtyřmetrové SUV si nicméně velmi oblíbila armáda, a to především pro jeho nadmíru jednoduchou konstrukci.
Jednotky BSF pak sice ve své běžné dikci mají ostrahu hranic, v případě přírodních neštěstí ovšem pomáhají také s likvidací škod a záchrannou lidí. Proto si Gypsy ještě dále upravili tak, aby skutečně zvládli překonat jakoukoli překážku, dokonce i takové, které jsou skutečně nesjízdné. Prostě ho přes ni přenesou. Jak? Vůz dokážou v řádu sekund demontovat, následně odnosit o pár metrů dál a znovu ho takříkajíc na koleně složit. Není k tomu přitom potřeba nejen zvedák, ale dokonce ani žádné nářadí.
Pokud nevěříte, rozhodně si pusťte přiložené video, na kterém osmičlenná jednotka BSF zvládne Gypsy rozložit a následně složit během pouhých dvou minut. To je opravdu neskutečné, ostatně delší dobu vám bude trvat pouhé odšroubování kola kvůli výměně pneumatik. Tedy samozřejmě za předpokladu, že nemáte vzduchovou pistoli. S ní pak sice „oholíte“ nápravy ve všech rozích, Indové ale za tu dobu opravdu již mají auto poskládané zase dohromady.
Gypsy se začalo vyrábět již v roce 1985, tedy chvíli poté, co indická automobilka Maruti uzavřela spolupráci s japonským Suzuki. Dodnes ohromuje tím, jak je možné ho ručně rozebrat a složit za pár minut. Za zmínku stojí, že podobný kousek už předvádějí i západní armády s originálním Jeepem Willys, který má podobně jednoduchou konstrukci. Foto: Maruti Suzuki
Zdroje: Shantonil Nag@YouTube, Maruti Suzuki
Bleskovky
- Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
10.5.2024 - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024
Nejnovější články
- VW přiznal, že elektromobily jsou moc drahé, slova finančního šéfa vyvolala u zaměstnanců zděšení
včera - Nejlepší obrana je útok? Pancéřované auto od jihoafrické firmy má na střeše kulomet, v útrobách diesel 4,5 V8
včera - Citroën začal prodávat auta se dvěma kabinami a ničím za nimi. Nejde o apríl ani optický klam
včera - Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
včera - VF 3 je první auto vietnamského nudlového miliardáře, které dává aspoň nějaký smysl: Je levné
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva